היום בהיסטוריה: הקונגרס האמריקאי הראשון מתכנס (5.9.1774)

ה-5 בספטמבר, 1774:

בהיכל קרפטנר (Carpenter's Hall) בפילדלפיה התכנס "הקונגרס הקונטיננטלי" הראשון על מנת להתמודד עם המהלכים הבריטים שנודעו בתור "חוקי הכפייה" הבריטים, אמצעים חוקיים שנודעו לדכא את המרד האמריקאי במסצ'וסטס וללמד את אנשי בוסטון לקח על אירועי "מסיבת התה" (להלן).

נציגים מכל 13 המושבות האמריקאיות (למעט ג'ורגיה), בהם סלבס כמו ג'ורג' וושינגטון וג'ון אדמס, בחרו בפייטון רנדולף ממדינת וירג'יניה בתור הנשיא הראשון של הקונגרס, ויחד הם ניסחו הצהרה של זכויות ותלונות.

הבריטים החלו לראשונה להתגרות במזלם עם הנתינים הקולוניאלים עם העברתו של "חוק הבולים" ב-1765, מס כבד שהוטל במטרה להגדיל את רווחי השלטון ולממן את הכוחות הבריטים במושבות. האמריקאים לא קיבלו את זה כל כך טוב ובאוקטובר 1765, תחת ססמת המרד של "אין מיסוי בלי ייצוג" ("no taxation without representation") כינסו הנתינים את קונגרס "חוק הבולים" על מנת להבהיר בדיוק עד כמה הם מתנגדים למהלכים הבריטים.

כאשר חוק הבולים נכנס לתוקפו בנומבמר, נתיני קולוניות רבים הגיבו מיד בחרם על ייבוא מאנגליה ונערכו מתקפות על בתי מכס ובתיהם של גובי מיסים. הפרמלנט הצביע בסופו של דבר על ביטול חוק הבולים במרץ 1766 לאחר חודשים ארוכים של מחאה אנטי-בריטית באמריקה.

למעט ההמולה סביב חוק הבולים, בשנים שלפני מלחמת העצמאות האמריקאית, מרבית הנתינים נטו לקבל באופן פסיבי את השלטון הבריטי בתור הסדר הטבעי של הדברים  והמחשבה על לראות את עצמם ככל דבר זולת נתיניו של המלך ג'ורג' השלישי זעזעה אותם.

אבל כאשר הפרלמנט (של השלטון הבריטי) העביר את "חוק התה" ב-1773, דברים התחילו להתחמם. פשוט אסור להתעסק עם בני התרבות האנגלית והתה שלהם!

חוק התה היה צו שהקנה לחברת מזרח הודו הבריטית הכושלת מונופול על השוק האמריקאי על ידי הפחתה דרמטית של מס התה שלה. המשמעות של המהלך הייתה שהחברה תוכל למכור במחירים נמוכים יותר מסוחרים הולנדיים שעסקו בסחר לא חוקי, וזול, של תה במושבות. בעבור אמריקאים רבים זו הייתה דוגמא ליהירות והעריצות של הבריטים שחשבו שהם יכולים לעשות מה שהם רוצים בעולם החדש. האירוע הזה נתן רוח גבית למגמה ה"פטריוטית" שקראה לעצמות המושבות והובילה למה שידוע כ"מסיבת התה של בוסטון" בה הושלכו מהספינות העוגנות בנמל מטען תה בשווי של כ-18,000 לירות שטרלינג, כמיליון דולר במונחים של ימינו, לתוך מימי מפרץ בוסטון.

הפרלמנט הבריטי, כמובן, לא יכול היה לאפשר לנתינים הפרובינציאלים שלו לחמוק מעונש על התנהגות לא מנומסת שכזו, ובתגובה הם חוקקו את "חוקי הכפייה" שקיבלו בקרב האמריקאים את השם "החוקים הבלתי נסבלים". כנראה שהחוקים האלו היו באמת בלתי נסבלים, עם כל מושבת מסצ'וסטס תחת משטר צבאי ונמל בוסטון סגור לעסקים. אם זה לא היה מספיק מעצבן, חוקי הכפייה קבעו כי בכל המושבות נציגים של השלטון הבריטי לא יעמדו למשפט על שום פשע, מה שאפשר לכוחות הבריטים לעשות פחות או יותר מה שבא להם.

אלו הנסיבות שהובילו לכינוסו הראשון של הקונגרס הקונטיננטלי הראשון שהקדיש דיון רציני לשאלה האם צריכות המושבות להתאחד יחדיו כנגד העריצות הבריטית. למרות מתחים רבים בשבועות של הקונגרס, זו הייתה הפעם הראשונה שהמושבות ניסו לעבוד יחדיו ולנצח את שיטת ה"הפרד ומשול" של הבריטים. זו היה אחד הצעדים הראשונים בדרך למהפכה האמריקאית להקמתה של ארצות הברית של אמריקה.

עוד דברים מעניינים: