תקציר עלילת "ביקור הגברת הזקנה" מאת דירנמט

תקציר עלילת ביקור הגברת הזקנה

ב"ביקור הגברת הזקנה" של פרידריך דירמנט תושבי העיר גילן, עיירה בדיונית במרכז אירופה, עוברים באופן קיבוצי והדרגתי תהליך המכשיר אותם לרצוח את בן עירם איל תמורת כסף. ברצח שותפים כל תושבי הקהילה ללא יוצא מהכלל. תושבי העיר משמשים מכשיר בידיה של קלייר זחנסיאן, המיליונרית הזקנה,  המבקשת את מותו של אהוב נעוריה, איל, אשר הפקיר אותה 45 שנה קודם לכן, בהיותה הרה.תושבי העיר ידעו, כנראה, על העוול שנעשה לקלייר, אך הם שתקו ולא עמדו לצידה. איש גם לא הזכיר את העוול שנגרם לה בכל אותן 45 השנים שבהן לא היתה בגילן. מצפונם יתחיל להתעורר  (ע"י כך שיאשימו את איל ) רק מאוחר יותר, כשמגיעה הצעתה של קלייר.

הזקנה יוצרת מצב של חסר כלכלי בגילן, מופיעה בעיר ומציעה את עסקת ה"צדק תמורת מיליארד", אשר תתקן את העוול שנגרם לה ע"י איל. היא ממתינה. תושבי העיר מתחילים לקנות בהקפה על חשבון המיליארד המובטח, ואינם נותנים לעצמם דין וחשבון על נכונותם למלא את חלקם בעסקה. הם אפילו קונים בהקפה בחנותו של איל. הם הופכים לבעלי החוב של קורבנם, אך את החוב יוכלו להחזיר רק לאחר שירצחו אותו. במהלך זה דירנמט ממחיש עד היכן יכולה להגיע ההונאה העצמית של האזרח בגילן. לאחר פרפורי מצפון אחרונים מצד המורה והכומר, ובמקביל למסכת של שקרים, חצאי אמיתות ושתיקה, מקבלים על עצמם תושבי העיר לשלם את חלקם בעסקה. הם רוצחים את איל, מקבלים את חלקם בעסקה וזוכים לפריחה מחודשת.

עלילת המחזה משתלשלת על פי סדר קבוע, גורל מוכתב מראש, אשר יביא למותו של איל. הזקנה יודעת שדי לה לחכות, לשבת על מרפסת המלון ולשתות קפה. התהליך שהכתיבה הוא בלתי הפיך.

הקשר בין עלילת העבר – פרשת האהבה והבגידה – ובין ההווה  – ביקור הגברת הזקנה – הוא סיבתי. למעשה, תכנית הנקמה של קלייר היא חיקוי מוגדל של מעשה העוול שגרם לה איל. הוא התנער ממנה עבור רווחה כלכלית, והיא גורמת לבני עירו לנטוש אותו בעבור אותה סיבה.

במחזה "ביקור הגברת הזקנה" תוקף דירנמט את קריסת ערכי התרבות והרוח של המערב תוך שהוא חושף במִגוון דרכים את התהום המפרידה בין ההצהרות ובין כוונות סמויות ומעשים. הוא נוקט בדרכי העיצוב המקובלות של הסאטירה: הדמויות הן סכמטיות וייצוגיות, וניסוחיו במחזה נוטים אל האירוניה החריפה וההפרזה הגרוטסקית.

תקציר "ביקור הגברת הזקנה" על פי מערכות

ביקור הגברת הזקנה – מערכה ראשונה

ביקור הגברת הזקנה – מערכה שנייה

ביקור הגברת הזקנה – מערכה שלישית

סיכום זה הוא חלק מאסופת הסיכומים לבגרות בספרות באתר. לחצו כאן לעמוד הסיכומים המרכזי של "ביקור הגברת הזקנה" מאת דירנמט או לתקציר המחזה

עוד דברים מעניינים: