סיכום באזרחות: עבריינות וסוגי עבריינות

הגדרה של עבריינות: במסגרת עקרון שלטון החוק במדינה דמוקרטית (ראה סיכום אודות עקרונות המשטר הדמוקרטי) עבריינות היא כל פעולה שמבצע האדם העומדת בניגוד לחוק כפי שקובעת הרשות המחוקקת (בעוד שמי שאחראי על אכיפת החוק הוא הרשות המבצעת (משטרה) יחד עם הרשות השופטת (בתי משפט) ). במילים אחרות, עבריינות היא אי-ציות לחוק. העבירה על החוקים מהווה פגיעה פוטנציאלית בחברה ועל כן עבריינות גוררת ענישה פלילית (כמו מאסר אך גם קנס ו\או עבודות שירות במקרים של עבירות קלות יחסית). עבריינות יכולה להתבצע על ידי אזרחי המדינה או זרים (שגם יועמדו לדין אף אם אינם בעלי מעמד רשמי במדינה) ואף על ידי גופים ואנשי שלטון.

דוגמאות לעבריינות יכולות לכלול מקרים כמו רצח, גניבה, אונס, מרמה ואפילו אי תשלום מיסים ועבירות תנועה (אם כי יש להן מעמד פלילי קצת שונה).

מדינות שונות מגדירות מהי עבריינות באופן שונה דרך מערכת החוקים השונה שלהן. כך למשל: בעוד שבישראל וברוב מדינות העולם עישון מריחואנה הוא עבירה על החוק, בהולנד ובמספר מדינות אחרות לא מדובר בפעולה של עברה שכן החוק אינו אוסר עליה.

 

סוגי עבריינות

במסגרת הדיון אודות עבריינות מבחינים בין כמה סוגים שונים של עבירות על החוק (ראה קישורים לסיכומים מורחבים):

עבריינות פלילית – עבירה על החוק מטעמים של טובות הנאה אישיות. לדוגמא: גניבת כסף על מנת לשפר את המצב הכלכלי.

עבריינות שלטונית – עבירה על החוק שמתבצעת על ידי אדם המחזיק בעמדה ציבורית.

עבריינות אידיאולוגית  – עבירה על החוק מטעמים של השקפת עולם. לדוגמא: טבעוני שפורץ ללול ומשחרר את כל התרנגולות.

אי ציות לחוק מטעמי מצפון – אדם שלא מציית לחוק מכיוון שהוא תופס את החוק כמנוגד למצפונו (קרוב אך שונה מעבריינות אידיאולוגית). לדוגמא: אדם שמסרב להתגייס מכיוון שהוא מתנגד להרג.

חשיבותו של המושג

כל חברה בעולם קובעת לעצמה חוקים על מנת לנהל את עצמה ולהגדיר לחבריה מה מותר ומה אסור. אם אדם הנמצא בחברה מסוימת אינו מציית לחוקים הרי שהוא מאיים על הסדר הקיים של החברה ועל כן יש צורך להרתיע אנשים ממעשיי עברה על מנת להגן על הסדר החברתי. המדע החוקר את העבריינות וההתנהגות העבריינית הוא הקרימינולוגיה.

להרחבה:

מי מחליט מה זו עבריינות? החשיבה המהפכנית של מישל פוקו

סיכום זה הינו חלק ממאגר הסיכומים באזרחות לקראת בחינת הבגרות באזרחות.

להעמיק זה לדעת טוב יותר:

ועוד מלא דברים מעניינים:

לכל הסיכומים באזרחות

עוד דברים מעניינים: