סיכום בהיסטוריה: מבוא לצמיחת האסלאם

סיכום בהיסטוריה: מבוא לצמיחת האסלאם

עמוד זה הוא חלק ממערך הסיכומים בהיסטוריה א באתר, ומשתייך לאסופת הסיכומים בנושא "ערים וקהילות – חברה ותרבות בימי הביניים"

המאה ה-7 – מוחמד שנולד בשנת 570 עד 632, נולד בעיר מכה שנמצאת בחצי האי ערב שיש בה אוכלוסיית נוודים, והוא נישא לחדישה בוחרת עשירה בעצמה. בגיל 40 הוא חווה התגלות אלוהית ע"י המלאך גבריאל ומוחמד מתחיל לאסוף סביבו מאמינים, סביב רעיון האמונה באל אחד כאשר האזור נפוצה האמונה במספר אלילים. מוחמד מפיץ את המונוטאיזם, החידוש המרכזי של מוחמד הוא אמונה באל אחד לא ממשי. מוחמד נרדף ע"י אנשי מכה ובמדינה מחליטים להזמין את מוחמד לגשר בסכסוכים שם. ב-622 עובר מוחמד ממכה למדינה(ההגירה). מוחמד מקבל תמיכה משמעותית מהתושבים שם והדת המוסלמית מתחילה להתעצב. ישנה השפעה של יהודים על הפעילויות שלו. מוחמד מנסה לפתור סכסוך מלבד כתיבת התורה. "האומה" – כולם אחים מוסלמים וביניהם אסורה המלחמה(בין האנשים). ישנה מלחמה נגד עובדי האלילים הכופרים. המצווה של ביעור האלילות הייתה יסוד חשוב באסלאם. במשך השנים שמוחמד עוד חיי הוא מגבש קהילה מוסלמית חזקה שמצליחה לחזור למכה, לכבושה ולאסלם אותה. בשנים עד מותו, המוסלמים הופכים לקבוצה החזקה בחצי האי ערב. מוחמד קבע שמי שיחליף אותו יקבע ע"י החלטות שם ע"י כל המאמינים. כל מי שמונה למחליף של מוחמד נקרא חליפה/חליף.

סמכויות החליף היו חילוניות ודתיות. הסמכויות החילוניות הן שהחליף דואג לכל הצרכים והעניינים של הנתינים שלו, הוא יהיה אחראי על הארגון המדיני והצבאי, ידאג לכלכה ולצד זה יש לו סמכויות דתיות משמעותיות. הוא צריך להנהיג תפילה, לפסוק הלכה(להכיר מה עושים), צריך לשפוט על פי חוקי האסלם. הוא איננו יכול לעשות הכל לבד ולכן הוא מפזר סמכויות – כל אחד שמקבל תפקיד הוא תחת פיקוד החליף. כוח החליף בבסיס דתי כמחליף מוחמד התפיסה אומרת שהדאגה לצרכי הפרט הוא גם רצון האל שיהיה טוב למאמיניו ולכן החליף שהוא מנהיג דתי, צריך לדאוג לעניינים אלה. המשטר המוסלמי דתי ביסודו רוצה לבנות חברה שהיא חברה דתית המתבססת על צרכי הפרט. רוצים לדאוג לטובת בני האדם בעולם הזה ולהגיע לטוב בעולם הבא. באופן מעשי, זה אומר שהשלטון המוסלמי רוצה שהמאמינים ישמרו על הדת.

הסונים והשיאים – ישנו מאבק בין שני זרמים בתוך האסלם שמאבקם מתחיל מרצון להיות מחליפי מוחמד(זהו מאבק ירושה) השיאים האמינו שעלי בין דוד של מוחמד צריך להתמנות למחליף מוחמד, היו אנשים שחשבו שעלי צריך לרשת את מוחמד. היו אחרים שהאמינו שאנשים אחרים צריכים להתמנות. עלי נהרג בקרב בין סונים לשיאים ומאז עלי הפך לקדוש השיאים. לשיאים יש יום אבל ביום מותו של עלי.

2 שושלות של חליפים ששולטות באסלאם בתקופת ההתפשטות המוסלמית:

  1. בית אומיה, בירתם בדמשק(661-750).
  2. בית עבאס, בירתם בגדד(750-למשך 500 שנה(.

אם אתם מעוניינים לדעת עוד אודות צמיחת האסלאם אתם יותר ממוזמנים לעיין בקורס מבוא לאסלאם כאן באתר.

ראה סיכומים נוספים:

התפתחות הערים בעולם המוסלמי והעיר המוסלמית

בגדד כדוגמה לעיר מוסלמית בימי הביניים

למידע נוסף ועוד סיכומים תוכלו לפנות לעמוד הבגרות בהיסטוריה שלנו. 

 

עוד דברים מעניינים: