על סוסים, בחורות על רמה ומהפכות בעולם

יש אנשים כמו למשל מרשל מקלוהן, הרולד איניס וניל פוסטמן שמאמינים בדטרמיניזם טכנולוגי. כלומר, הם טוענים שההיסטוריה של האנושות היא למעשה ההיסטוריה של הטכנולוגיה האנושית שקובעת את דרכיה ואורחותיה. כך למשל, היסטוריון בשם ווין וייט טען כי המצאת הארכוף קשורה בעליית הפיאודליזם. למה? כי לפני הארכוף ניתן היה להלחם רק רגלית שכן הרוכב על הסוף היה לא יציב ולפיכך מוגבל ופגיע. המצאת הארכוף אפשרה לחימה יעילה מעל גב סוס ויצרה מעמד חדש של לוחמים חשובים, מיוחסים ומתוגמלים שהיו הגרעין הראשון של מעמד האצולה והאבירים. טענה אחרת היא כי המצאת האופניים עם ה"רמה" קשורה בשחרור האישה מכיוון שהיא דרבנה נשים ללבוש מכנסיים (הדוגמאות האלו הן משל מקלוהן). בדוגמא נוספת תהה ריצ'רד פיטרסון מדוע זכה הרוק'נרול לפריצה מטאורית דווקא ב-1955 והוא ייחס את זה בין היתר לפיתוח של תקליטים זולים וחסינים יותר שאפשרו הפצה המונית של מוזיקה "שולית" יותר. התהליך הזה מוכר לנו גם מהארץ דרך העובדה שבלי קלטות ("קסטות") זולות ופשוטות לייצור והפצה (נגיד, בתחנות מרכזיות) כנראה שלא הייתה לנו היום מוזיקה מזרחית בגלגל"צ, בהיכל התרבות ובקיסריה.

אדון פיאודלי עם ארכוף
אדון פיאודלי עם ארכוף

בפרספקטיבה יותר רחבה אפשר לראות איך פיתוחים בתחום התחבורה החל בכרכרה ועד הרכבת, המכונית והמטוס שינו לחלוטין את הדרך שבה בני אדם מתנהלים במרחב ואת הגיאוגרפיה עצמה, ואפשר גם לזכור שההמצאות האלו נשענו על תגליות כמו הגלגל, הקיטור, מנוע הבעירה הפנימית והחשמל שעיצבו וממשיכים לעצב את החברה האנושית.

ואולי מעל לכל ניצבת התקשורת ואמצעיה בראש רשימת התחומים הטכנולוגיים שהניעו והתמירו את תולדות האנושות. המצאת הכתב קשורה באופן הדוק במהפכה החקלאית והמעבר של בני אדם ליישובי קבע. היא הייתה בסיס ליחסי שיתוף פעולה וגומלין מורכבים בין בני אדם וחלוקת עבודה מפותחת, היא אפשרה את לידתן של מערכות שלטוניות המבוססות על בירוקרטיה, הרחבתן של מערכות הכלכליות המבוססות על סחר (למשל דרך כתיבת שטרות חליפין, דהיינו כסף), יצרה דבר כזה שנקרא "אינטלקטואלים" ואפשרה כתיבה של תיעוד היסטורי, היא הייתה הבסיס לדתות מבוססות כתבים ועוד ועוד.

הקפיצה הגדולה הבאה הייתה המצאת הדפוס ששברה על המונופול הכנסייתי על ייצור, בעלות והפצה של טקסטים ומניה וביה שברה את המונופול הכנסייתי על חייהם של אנשים. הרנסנס, הרפורמציה הפרוטסטנטית, התפתחות המדע והמהפכה המדעית, המהפכה התעשייתית, מהפכות פוליטיות של עידן המהפכות (הצרפתית, האמריקאית, אביב העמים), עליית הלאומיות, החילון, העיור, שינויים בעצם תפיסת הזמן ועוד הרבה תופעות שעיצבו ומעצבות את עולמנו עד היום לא היו יכולות להתחרש אלמלא המצאת הדפוס (סיכומי קורס מאיר עיניים בנושא ניתן למצוא בקורס חברה פוליטיקה ותרבות בעידן החדש). השלבים הבאים הם התקשורת הויזואלית (צילום וקולנוע) והמשודרת (רדיו וטלוויזיה) שנניח לקורא האינטליגנט לחשוב לבד מה הם עשו לעולמנו. ועכשיו, ממש עכשיו, כלומר ב-15-20 שנה האחרונות, אנחנו נמצאים בראשיתו של השלב הדרמטי הבא, זה שאתם גולשים בו ברגעים אלו ממש.

אבל לפני שאנחנו צוללים אל עולם חדש אמיץ ודיגיטלי הערה מתודולוגית. אישית אני לא מאמין לא בדטרמיניזם ולא ברדוקציוניזם, כלומר הניסיון להעמיד את כל התופעות האנושיות על יסוד של גורם אחד כמו הטכנולוגיה (או הביולוגיה). אתגר קרת כתב משהו בסגנון (אני מצטט מהזיכרון): "האדם הקדמון הראשון שהרים מקל כדי להשתמש בו בתור נשק לא היה האדם הכי חזק בשבט ולא הכי חכם, אלא זה שהיה הכי זקוק לזה". פיתוחים טכנולוגיים לא רק יוצרים תהליכים היסטוריים, הם גם ביטוי שלהם.

ועכשיו לשאלה האמיתית: אם שינויים בטכנולוגיה התקשורתית של האדם היו מאז ומתמיד גורמים ותוצאות של שינויים חברתיים, תרבותיים, כלכליים ופוליטיים מרחיקי לכת, מה יביא עלינו עידן האינטרנט? בין הפותרים נכונה תוגרל זהות וירטואלית.

עוד דברים מעניינים: