המידה האמצעית והסגולה הטובה אצל אריסטו

המידה האמצעית והסגולה הטובה אצל אריסטו

הסיכום שלפניכם הינו חלק מאוסף הסיכומים בקורס תולדות המחשבה המדינית, תת נושא אריסטו. וחלק ממאגר הסיכומים בפילוסופיה באתר.

בדיון אודות הסגולה הטובה לפי אריסטו עלינו לשאול עצמנו במה שונה אריסטו מאפלטון:

  • אפלטון לא מדבר על זה שיש טוב ורע תמיד אלא ברגע שיהיה טוב הרע יעלם, הרע הוא עיוות של המציאות.
  • אריסטו מעדיף את איש הביניים, אפלטון מייחס חשיבות לאנשים שהם מאוד מיוחדים, הוא סומך עליהם לחלוטין. אריסטו מסכים עם אפלטון כי קיימים סוג כזה של אנשים אולם הוא לא חושב כי הם צריכים לנהל את הפוליטיקה- לא בהם הוא תולה את השלטון.

המידה האמצעית שבימי הביניים מקבל את השם שביל הזהב- הוא בעל 2 פרשנויות של אריסטו:

• מדובר במידת אמצע בין החסר ליתר.

•  ההסבר הפוליטי: מדובר בהליכה בשביל המתאים ונקיטת דרך הפעולה המתאימה בהתחשב במצב. לדרך חמישה קריטריונים:

1. עיתוי/ תזמון

2. אנשים הנוגעים בדבר.

3. הדברים המושפעים- יכולים להיות אלמנטים מוסריים.

4. מטרת המעשה

5. אופן הביצוע.

הביקורת על הגישה היא על מידת המוסריות מאחר ואריסטו אינו משתמש במילה "מוסר". מאחר ואריסטו לומד מהמציאות הוא רואה את המוסר כדבר יחסי.  המידה האמצעית יכולה לעודד מצד אחד מתינות ולמנוע קיצוניות אולם מצד שני יכולה לעודד בינוניות. אידיאולוגים פוליטיים לא צריכים אסטרטגים פוליטיים, מאחר והאידיאולוגיה מובילה אותם, אבל  אנו צריכים לשאול את עצמנו  מה מפחיד אותנו יותר – אידיאולוג שמתעלם מהפרגמטיזם, או פרגמטיסט שמתעלם מהאידיאולוגיה…

סגולה הטובה לפי אריסטו: -"הסגולה הטובה היא איפה תכונת אופי שטיבה לבחור והשרויה באותו אמצע שאמצעי הוא ביחס אלינו והמוגדר …. שיגדירהו אדם נבון". זוהי ההגדרה לסגולה טובה- לא מדובר בתכונת אופי נקודתית אלא ביכולת אבחנה ואיזון. הסתכלות על המציאות ויכולת למצוא את האמצע בעניין מסוים. בסופו של דבר במונחים פוליטיים התרגול האינסופי של הבחירה זו פוליטיקה. עשייה פוליטית אינטנסיבית היא התעסקות בשאלות של בחירה – אנו צריכים כל הזמן לבחור, להתעסק בשאלות של מוסר. זה מה שיהפוך אותנו למיומנים יותר וטובים יותר. מבחינת אריסטו לא מדובר רק בתהליכי קבלת החלטות אלא לעשות עשייה פוליטית כל הזמן בין אם אתה חלק מהשלטון או לא.

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: