תולדות המחשבה המדינית – סיכומים

להלן תמצאו אסופת סיכומים בקורס "תולדות המחשבה המדינית" הסוקר הוגים נבחרים מתקופות שונות בתחום הפילוסופיה הפוליטית. סיכומי הקורס הם חלק ממאגר הסיכומים בפילוסופיה כאן באתר. תוכלו גם למצוא עניין בסיכומי הקורסים מבוא למחשבה מדינית , מבוא לפילוסופיה פוליטית וכן המחשבה המדינית המודרנית.

המחשבה המדינית, כשמה כן הן, היא תחום חשיבה פילוסופיה העוסק במדינה. המסגרת המרכזית המנהלת את חיינו היא המדינה, לא אפשרי לחיות בצורה סבירה בעולם ללא שייכות למדינה מסויימת. אדם בלי זהות אזרחית, בלי מדינה, נמצא בסיטואציה שנעה בין הגבלה לבין היותו עבריין. אם אתה חסר אזרחות, היכולת של אדם להתנייד, להתפרנס, לקבל זכויות בסיסיות מוגבלת וכמעט בלתי אפשרי, ואפשר להפוך לעבריין שכן אין מקום שאתה חוקי בו. לא מספיקה זהות מדינית- יש כאלה ששוות יותר/ פחות או לא שוות כלום. יש עניין של רמת מחוייבות- כיום אנו חיים בעולם שאנו שייכים לכמה קבוצות וקהילות ורמת המחוייבות יכולה להיות זהה.דבר זה יוצר סתירות אצל האדם. מחויבים ליותר שאלות אתיות מבעבר- זכויות אדם וכ"ו.  מחשבה מדינית נכנסת בתוך מושג הפילוסופיה והינה חלק מניסיונו של האדם להבין את טיבו, מיהו האדם? האם התכונות אופי מולדות? האם כולנו דומים או לא? האם הוא צריך שינהלו אותו או שהוא ינהל אחרים? איזה גבולות יש לניהול? מה התפקידים של כל אדם במדינה ואיך התפקידים נקבעים- מגדר, אופי, זהות מינית? מהי המסגרת החברתית? מהי המסגרת הפוליטית שהאדם צריך? למה נוצרת מדינה? על מה מתבססים העקרונות? מה תפקיד המדינה? בשביל מי נוצרת המדינה- לאזרחיה, לשליטים, לעצמה? איך משליטים סדר במדינה? מהם הכללים, העקרונות, החוקים שמניעים את המדינה? מהם גבולות החוק? שאלות אלו ניתן למצוא משחר הימים- חברות קדמוניות, מיתוסים, תנ"ך. ההבדל המרכזי בין הנ"ל לפילוסופיה פוליטית הוא חשיבה שיטתית- גוף ידע, שלפי תוכנות, בנוי על ארגון של לוגיקה, היגיון. עובד לפי כללים וחוקים מסויימים ושמהותו לשאול כל דבר. יש המון עקרונות חברתיים בסיסים שעליהם לא מתווכחים- אקסיומיות.

נושאים נבחרים בתולדות המחשבה המדינית

מהי פילוסופיה מדינית\פוליטית

מבוא לפילוסופיה המערבית

אפלטון – מבוא

אפלטון – פוליטיאה א-ב

פוליטיאה ד'

ההבדל בין ידיעה, סברה ואי ידיעה בפוליטיאה ה' של אפלטון

המדינה האפלטונית – פוליטיאה ג' ו-ד'

משל האונייה \ קברניט של אפלטון בפוליטיאה ו'

משל המערה של אפלטון

סיכומים נוספים של הפוליטיאה של אפלטון: פוליטיאה א' פוליטיאה ב' פוליטיאה ג' –פוליטיאה ד' פוליטיאה ה' פוליטיאה ו' פוליטיאה ז' 

אריסטו – מבוא

מקומן של נשים במחשבה המדינית של אריסטו

אתיקה ופוליטיקה בהגותו של אריסטו

המידה האמצעית והסגולה הטובה אצל אריסטו

הצדיק במחשבה המדינית של אריסטו

השוואה בין המחשבה המדינית של אפלטון ואריסטו

מהי המדינה אצל אריסטו

המחשבה המדינית בימי הביניים

אוגוסטינוס הקדוש

הפילוסופיה המדינית של אוגוסטינוס הקדוש

תומס אקווינס

ניקולו מקיאוולי

הנסיך \ מקיאוולי

מקיאוולי על נסיכויות מעורבות, מוסר ופוליטיקה

מקיאוולי \ הנסיך – פרקים א-ד

מקיאוולי \ הנסיך – פרקים י"ז -כ

מאפייני תקופת המודרנה

האמנה החברתית

תומס הובס

הובס- לויתן – סיכום פרקים י"ג – י"ח

ג'ון לוק

ג'ון לוק- על הממשל המדיני -סיכום

ז'אן ז'אק רוסו

רוסו על הרצון הכללי

הביקורת על ז'אן ז'אק רוסו

ז'אן ז'אק רוסו – על האמנה החברתית או עקרוני המשפט המדיני

השוואה בין הוגי האמנה החברתית

אדמונד ברק

קרל מרקס

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: