לגדול עם הטלוויזיה: פוסטמן, מאירוביץ' והבניית המציאות

לגדול עם הטלוויזיה: פוסטמן, מאירוביץ' והבניית המציאות

סיכום זה הינו חלק מאסופת הסיכומים בקורס "לגדול עם הטלוויזיה", מאגר הסיכומים של האוניברסיטה הפתוחה.

פוסטמן  – אומר שילדות זה לא רק מושב ביולוגי, זה ביקר מושג חברתי. תוצר תהליך של החיברות. הטלוויזיה מאפשרת לילדים כניסה לעולם שלא היה נגיש אליהם בעבר, עולם המבוגרים והם נחשפו לעולם המבוגרים במלואו. עולם של תככים אלימות ופשע והתוצאה היא שהבגרות כבר לא נתפסת כאידיאלית, קשה לדבר על ההורים כמקור סמכות כאשר הילדים סבורים שהם מכירים את הפרצוף האמיתי של עולם המבוגרים. אובדן הילדות זה מצב שבו הילד מתבגר מהר מדי ומוקדם מדי עקב החשיפה לעובדות החיים מהטלוויזיה וזאת לפני שהוא בשל לכך רגשית וקוגניטיבית. לטענת פוסטמן ההשפעה של המדיום ובעת גם מהמדיום וגם מהתכנים.

הטלוויזיה היא מדיום מאוד נגיש וקל להפעלה קל להבנה לא מפריד קהלים שונים כמו הדפוס והתכנים שבטלוויזיה מאוד דומים למציאות.

לטענת פוסטמן הטלוויזיה שחקה את ההגנות על הילד וחשפה אותו טרם זמנו לעולם של המבוגרים – אלימות מין סכנות ומגפות. כתוצאה מכך הסמכות של ההורים כמקור ידע הולכת ונחלשת הילד גדל לעולם חסר אמון ותקווה. פוסטמן הוא הנציג החשוב ביותר של הגישה במגוננת והוא מדבר על השפעה שלילית שנובעת מהמדיום והתוכן.

 

מאירוביץ מגיע מהדטרמיניזם הטכנולוגי – בודק איך הטכנולוגיה השפיעה על יחסי הורים ילדים. הטענה שלו כלפי הטלוויזיה היא שמדובר במדיום שמכרסם במעמד של ההורים בתור גורם מתווך למציאות. כל עוד החברה התבססה על מידע כתוב, להורים הייתה שליטה על מידע שמגיע לילדים  וגם קריאה מחייבת אוריינות, לעומת זאת הטלוויזיה זה מדיום די פרוץ, לא צריך שליטה בשפה, היא נגישה מאוד.

הידע הטכנולוגי של הילדים עולה על ההורים, לכן, יכולת הבקרה של ההורים יורדת, דבר שמעלה את הכוח של הטלוויזיה בתור סוכן חיברות.

טענה נוספת של מאירוביץ – עולם הטלוויזיה למד להכיר את הצרכנים הצעירים ולכן היום המציאות הטלוויזיונית מטשטשת את הגבולות בין ילדות לבגרות.

מאירוביץ דיבר מושג שנקרא מאחורי הקלעים – להורים יש אזור בהם מסתירים מהילדים אותו תחום שבו ההורים מתנהגים בצורה ילדותית מטופשת מינית, כל עוד המדיום הדומיננטי בחברה היה הדפוס זה איפשר להורים לשמר את המצב הנ"ל מחוץ לעיניהם של הילדים. הטלוויזיה משנה את זרימת המידע וחופשת בפני הילדים את מאחורי הקלעים באופן כזה מתחזק התהליך של אובדן הילדות.

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

חמש שאלות לזיהוי חרטטנים

חמישה כללי אצבע שיעזרו להם לזהות חרטא כשאתם פוגשים אותה ולהתמודד עם טענות ומידע שמוצג בפנינו. המדריך להמנעות מחרטטנים

להשתפר: