תיאורית שני הגורמים של הרצברג

תיאוריית שני הגורמים של הפסיכולוג פרדריק הרצברג היא תיאוריה של מוטיבציה בעבודה. קובעת כי ישנם גורמים מסוימים במקום העבודה הגורמים לשביעות רצון בעבודה בעוד שמערכת נפרדת של גורמים גורמת לאי שביעות רצון, כולם פועלים ללא תלות זה בזה. 

תיאורית שני הגורמים של הרצברג שוברת מוסכמה מסוימת, שהיעדר של גורם חיובי מובילה בהכרח לאי-שביעות רצון, וקיומו גורם לשביעות רצון. במסגרת התיאוריה עולה, כי גורמים שונים מביאים לידי שביעות / חוסר שביעות רצון.

גורמים מוטיבטורים (פנימיים, אינטרינזים) ß שביעות רצון

[עניין, סיפוק, אתגר, אחריות, יצירתיות, יכולת התפתחות]

גורמים היגיניים (חיצוניים, אקסטרינזים) ß חוסר שביעות רצון

[שכר, שעות עבודה, סביבת עבודה (חום / קור, נקיון, נוחות הכסא)]

הדבר המעניין הוא, שגורמים היגייניים, אקסטרינזים, חיצוניים, יביאו לחוסר שביעות רצון אם יש בהם חסר. עם זאת, ברגע שהם אינם מעוררים בעיה, הם אינם גורמים לשביעות רצון!

לעומת זאת, הגורמים המוטיבטורים, הפנימיים, מניעים אותנו בצורה שונה. קיום מוביל לשביעות רצון, אבל העדרם לא יוביל למצב של חוסר שביעות רצון.

 

בעיות בתיאורית שני הגורמים של הרצברג

תיאורית שני הגורמים של הרצברג  נחקרה רבות. במובנים רבים, האבחנה בין גורמים היגייניים-חיצוניים לגורמים מוטיבטורים-פנימיים תואמת גם את מאסלו. עם זאת, יש שתי בעיות בתיאוריה:

1. באופן טבעי, בהתאם להטיית "ההגנה על העצמי", אנשים מייחסים את הסיבה לדברים טובים שמתרחשים לעצמם ואילו את הסיבה לדברים רעים לסביבה.

2. ישנם גורמים היגייניים-חיצונים ומניעים-פנימיים, המשפיעים גם על שביעות רצון וגם על חוסר שביעות רצון (לדוגמא: קידום בעבודה).

 

יישום הרצברג בארגון

1. שיפור סביבת העבודה בכדי להוריד את אי-שביעות הרצון.

2. הרצברג, באופן המתקשר לתוצאות של מאסלו, יוצא כנגד גישת הניהול המדעי. הרבה מעסיקים חושבים שתנאים ושכר הם הגורמים למוטיבציה. עפ"י הרצברג, בכדי להביא למוטיבציה יש להתייחס לדברים הפנימיים-מוטיבטורים: העשרת העבודה, מתן חופש פעולה ואפשרות ביטוי ליצירתיותו של העובד.

העשרת העבודה – הכיצד?

1. שימוש בכמה שיותר מכישוריו של העובד.

2. עד כמה שניתן, עבודה צריכה להתבצע מההתחלה ועד הסוף ע"י אדם אחד. זאת בכדי ליצור הזדהות ורצון בשלמות.

3. סטטוס העבודה והגדרתה.

4. פידבק ומידע על רמת הביצוע.

5. במקום לשים את הדגש על משימות רבות, יש לאפשר יותר אחריות, חשיבה, כישורים ויצירתיות.

ראה גם: תיאורית שני הגורמים של הרצברג

עוד דברים באותו נושא:

סודות המוטיבציה: מה גורם לנו לעבוד (ומה לא)? – מחקר

6 תיאוריות מוטיבציה בעבודה ובהתנהגות ארגונית

 

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: