כישוף

כישוף הוא מונח המתייחס אל פעילות שמיועדת להשפיע על המציאות באמצעים על-טבעיים. בדרך כלל כאשר מדברים על כישוף הכוונה היא פרקטיקות מסוימות שמחוללת שינוי במציאות הטבעית בדרך של שימוש באמצעים שחורגים מתחום העולם הטבעי. ברבות הימים קיבל המונח כישוף קונוטציות שליליות וזאת במידה רבה בשל יחסן השלילי לרוב או לעיתים אמביוולנטי של הדתות אל התחום של הכישוף, כמו למשל גישתה של היהדות לנושא של כישוף וראייתו כעבודה זרה.

מקור השם "כישוף" הוא בתנ"ך בספר שמות (כ"ב, י"ז) שם מופיע הציווי כי "מכשפה לא תחיה". הנושא של כישוף זכה לטיפול מסויג במסגרת הספרות המשנית שהתסייגה על פי רוב מהתחום של כישוף אך בה בעת למעשה הכירה בכוחותיו אלא שראתה בהן יסוד שלישי.

עם זאת, בקרב המאמינים בתחומי תורת הנסתר והקבלה ביהדות כישוף הוא מונח שנח בגדר האפשר ודרך השימוש הספיציפית בכוחות כישוף היא שקובעת האם כישוף הוא דבר חיובי או שלילי. כמובן שלמדע המודרני יש יחס שלילי ביותר לכל הנושא של כישוף שנתפס בגדר אמונה בלתי רציונלית בכוחות שאינם בגדר האפשר משום שלא ניתן לתפוס אותם בכלים מדעיים.

במהלך אלפי השנים האחרונות הלכה והתמעטה האמונה בכוחות של כישוף בתרבות המערבית, בין היתר בשל עליית הנצרות שהתייחסה אל כישוף באופן שלילי וכמובן שידוע על רדיפת אנשים באשמת כישוף לכל אורך ההיסטוריה של אירופה ובייחוד בימי הביניים. עם זאת, במסגרת ההתייחסות אל הנושא של כישוף בתרבות האירופאית המערבית נתפס כישוף כפרקטיקה העושה שימוש בלחשים ומילות קסם שכוחם לזמן רוחות שישרתו את צרכיו של האדם, שימוש בכלי פולחן מסוימים כמו מוטות או שרביטי קסם, שימוש בסמלים שונים בכדי להשפיע על המציאות או קריאה לכוחות עליונים על מנת לבצע פעולות שונות של כישוף. כלומר, על אף היחס השלילי של דתות מונותיאסטיות לנושא של כישוף, יש בכל זאת הכרה מתודעת שלהן באפשרות של כישוף שנובעת ולו רק מההתייחסות השלילית אליו. כישוף ממשיך להיות נושא לדיון בימינו למרות שכמובן שבעת המודרנית הנשלטת בעיקר על ידי האמונה במדע כישוף נתפס בדרך כלל כאמונה בלתי רציונלית ואף מזיקה, מה שממשיך את המסורת של היחס השלילי של תרבויות יודו-נוצריות לכל הנושא של כישוף.

בודהה על כך ששום דבר אינו קבוע

בודהה על איך נוכל להשתחרר מהסבל של חיינו אם רק נצליח להבין ששום דבר הוא לא קבוע ושהכל משתנה ונגמר, כולל אנחנו

עוד דברים מעניינים: