בין אידיאולוגיה ומודרניות

בין אידיאולוגיה ומודרניות

הסיכום להלן הינו חלק מסיכום הקורס "אידיאולוגיות מודרניות" מתוך מאגר הסיכומים במדעי המדינה

מה הקשר בין האידיאולוגיה לבין המודרניות?

העולם המודרני הוא עולם של בחירה. בעולם זה אין אמת אחת מסורתית דתית שמכריעה את הכף, תמיד צריך להתווכח. איבדנו כבר את העוגן של ימי הביניים. בימינו שאיבדנו את אותו עוגן, אין אמת אחת ודאית. הבעיה היא איננה שאין טענות לוודאות, אלא שיש כ"כ הרבה טענות לוודאות.

כל חברה פוליטית חייבת לבחור על איזה בסיס היא קמה. מה יהיו התכונות הרצויות בעוגה החברתית. העוגה החברתית היא תמיד מוגבלת, תמיד קיים בה מחסור, כל אחד רוצה חתיכה גדולה יותר. על בסיס איזה הגיון עוגה זו תחולק. חברות מסוימות נבנות על בסיס מסוים. למשל, ספרטה, לוחמנות פיזית הייתה הבסיס שלה. הנאצים בנו את החברה על טהרת הגזע.

הדבר המרכזי באידיאולוגיות המודרניות היא הצדקה. איך אתה מצדיק, לאור הריבוי של וודאויות. איך אתה מצדיק את טיעוניך ומנסה להראות שהוא הדבר הנכון. הצורך בהצדקה הולכת ונהיית יותר ויותר הכרחית, חייבם להצדיק לנוכח המציאות עצמה.

דוגמא: אדם אחד קול אחד (הבסיס של חברות מערביות מודרניות), שאתה קובע שאלה שהם משכילים אין להם יתרון, הקול שווה בין כל האנשים. למרות שחוק זה נראה לנו ברור, הוא לא כ"כ ברור. אם אני מקבל את הכלל הזה, אז אני צריך להצדיק, שזה קשה במיוחד, מכיוון שהאופציות הן רחבות. אם אידיאולוגיה תצדיק את עצמה, היא חייבת להצדיק את עצמה אפילו מול אלה שמפסידים בדיון. למשל, המשכילים שחושבים שלהם מגיע יותר.

דוגמא נוספת: חברה שמנסה לשמור על אחדות חברתית רק ע"י כפייה, ע"י אילוצים של היחיד להאמין ולהתנהג בצורה מסוימת. האם חברה כזו אפשרית? למה זה לא עובד? מה המחיר של חברה מבוססת אך ורק על כפייה? כפייה, כלומר חייל אחד עם רובה על כמעט כל אדם שהיה רוצה להתנהג בצורה לא מקובלת על השלטון, לא עובד כיוון שהמשאבים שחברה כזו צריכה להוציא הם אדירים, כפייה עולה במשאבים, היא מיד תפשוט את הרגל. היא חייבת שחלק מבני האדם יקבלו את הטענה של הממשלה.

אם כל אחד יתנגד למשטר תמיד, כלומר יכריח את המשטר להוציא ממשאביו כדי להכריח אותו להיות צייתן, אז הבנק המדיני יתרוקן מיד. צריכים אמונה כזו שהמדינה היא לגיטימית ואם היא לגיטימית אז אין צורך להכריח. התחושה שאני צריך לציית היא בפנים. למשל, לא באמת הפנמנו את חוקי התעבורה, כי צריך להיות שוטר ליד כל שלט עצור וכו'.

מה גורם לעוצמה להפוך לסמכות? מה הופך עוצמה ללגיטימית?

התשובה היא אידיאולוגיה, זה המכשיר הגדול של השלטון. היא האלכימיה הזו שהופכת את העוצמה לסמכות לגיטימית.

מה ההבדל בין סימפתיה ואמפתיה?

האם זו "אמפתיה" או "סימפתיה" שאתם מביעים? בעוד שרוב האנשים נוטים להחליף ולבלבל במשמעות המילים, ההבדל במנגנון הרגשי שלהן חשוב. אמפתיה, היכולת להרגיש בפועל את

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: