מה זה פשיזם – הגדרה ומאפיינים

הגדרה: פירוש המושג פשיזם הוא אידיאולוגיה ותנועה פוליטית ימנית קיצונית, סמכותנית ולאומנית. מאפייני הפשיזם הבולטים הם מנהיג דיקטטורי, שלטון הדוגל באוטוקרטיה ריכוזית, מיליטריזם והאדרה של מלחמה, דיכוי בכוח של אופוזיציה, אמונה בהיררכיה חברתית טבעית וכפיפות של הפרט לצרכי הכלל שנתפס כקולקטיב "אורגני" ובא במקום הראשון גם מול עמים אחרים.

הפשיזם עלה וצבר כוח באירופה בתחילת המאה ה-20, לאחר מלחמת העולם הראשונה וכגורם מרכזי לשנייה. התנועות הפשיסטיות הראשונות הופיעו באיטליה במהלך מלחמת העולם הראשונה, לפני שהתפשטו למדינות אחרות באירופה, ובראשן גרמניה. הזרם זכה גם להשפעה רעיונית מחוץ לאירופה אך לא לכוח פוליטי. המקומות הבולטים בהם התבסס משטר פשיסטי הוא איטליה של מוסוליני, גרמניה של היטלר וספרד של פרנקו.

רקע ותפיסות יסוד של הפשיזם

הפשיסטים ראו במלחמת העולם הראשונה מהפכה שהביאה לשינויים מסיביים באופי המלחמה, החברה, המדינה והטכנולוגיה. הופעת המלחמה המוחלטת והגיוס ההמוני של החברה מחקו את ההבחנה בין אזרחים ללוחמים. נוצרה אזרחות צבאית שבה כל האזרחים היו מעורבים בצבא בצורה כלשהי. המלחמה הביאה לעלייתה של מדינה חזקה המסוגלת לגייס מיליוני אנשים לשרת בחזית ולספק לוגיסטיקה לתמיכה בהם, וכן בעלת סמכות חסרת תקדים להתערב בחיי האזרחים. תפיסה זו של חברה "מגויסת" ראתה אותה כ"גוף אורגני" המורכב מיחידים שתכליתו להלחם ולהתפשט.

הפשיזם דוחה את הטענות שאלימות היא רעה מטבעה ורואה באימפריאליזם, אלימות פוליטית ומלחמה אמצעים להתחדשות לאומית. פשיסטים דוגלים לעתים קרובות בהקמת מדינה חד-מפלגתית טוטליטרית ולכלכלה ריכוזית. לעתים המטרה של כלכלה פשיסטית היא השגת אוטרקיה (הסתפקות עצמית כלכלית לאומית). האוטוריטריות והלאומיות הקיצונית של הפשיזם מתבטאת לעתים קרובות כאמונה בטוהר הגזע, על פי רוב יחד עם גזענות ותפיסת מאבק עם גזע אחר (כמו למשל גרמניה הנאצית והיהודים). רעיונות אלה הניעו משטרים פשיסטים לבצע רצח עם , מעשי טבח , עיקור בכפייה , הרג המוני וגירוש בכפייה .

מאפייני הפשיזם

לפשיזם מספר מאפיינים עיקריים:

סמכותנות: פשיזם כרוך בשלטון מוחלט של מנהיג או מפלגה בודדים, ללא מקום להתנגדות או התנגדות. עצם האמונה שהשלטון צריך להיות שייך באופן מוחלט לצד או גוף כלשהו, ולא להיות כפוף למשחק הדמוקרטי, מאפיינת את הלך הרוח הפשיסטי.

מיליטריזם: הפשיזם מפאר לעתים קרובות מלחמה וכוח צבאי, ועשוי לשאוף להרחיב את השטח והשפעתה של המדינה באמצעות כיבוש צבאי. באידיאולוגיה הפשיסטית המלחמה נתפסת כדבר חיובי והצבא, כסמל לכוח, הוא דבר קדוש.

לאומיות: הפשיזם מדגיש את חשיבות האחדות הלאומית והגאווה, לעתים קרובות בהדרה של קבוצות או תרבויות אחרות. מדינות פשיסטיות נוטות לייחס לעצמן ולתרבותן ערך "נעלה" על פני לאומים אחרים.

דיכוי חירויות האזרח: הפשיזם כרוך לעתים קרובות בהתנגדות לזכויות אדם ובדיכוי חופש הביטוי, חופש העיתונות וחירויות אזרח אחרות על מנת לשמור על שליטה על האוכלוסייה.

שליטה בכלכלה: הפשיזם כרוך לרוב בריכוזיות השליטה הכלכלית בידי המדינה או מפלגת השלטון, עם מעט או ללא מקום ליוזמות פרטיות.

תעמולה: המשטר הפשיסטי משתמש לעתים קרובות בתעמולה כדי לקדם את האידיאולוגיה שלו ולהצדיק את מעשיו. הוא שואף להשתיק את מתנגדיו, בין אם דרך חסימת קולם בפועל או דרך דה-לגיטימיזציה של דבריהם.

חשוב לציין שהפשיזם יכול ללבוש צורות רבות ושונות ולא בהכרח יציג את כל המאפיינים הללו. בנוסף, המונח משמש לעתים קרובות במובן רחב יותר כדי להתייחס לכל אידיאולוגיה סמכותית, ימנית המקדמת אלימות וחוסר סובלנות.

פשיזם כיום

מאז תום מלחמת העולם השנייה ב-1945 אין כמעט גופים פוליטיים ומפלגות שמתארים את עצמם באופן גלוי כדוגלים ב-"פשיזם" שהפך בעיקר למונח גנאי של מתנגדים. עם זאת ישנה טענה כי מפלגות ימין בעולם, בייחוד הקיצוניות והלאומניות שבהן, עדיין נושאות רעיונות פשיסטיים מבלי לקרוא להם כך במפורש.

לדעת עוד:

חנה ארנדט על מה לעשות כנגד הטוטליטריזם

14 הסימנים של אומברטו אקו לזיהוי מדינה פשיסטית בזמננו

ציטוטים מעניינים (וקצת מפחידים) על פשיזם

מהו ההבדל בין אוטוריטריות, טוטליטריות ופשיזם?

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: