ועד פקידי קושטא -סיכום

עזרת תושבי הגולה ליישוב היהודי בא"י ולקהילה בירושלים היה דבר שבשגרה, אך בתחילת המאה ה- 18 חלו שינויים רציניים  בארגון הקהילה בירושלים שכמעט הביאו לחורבנה. הקהילה שהיתה קהילה אוטונומית נקלעה לקשיים כלכליים ולמתחים בין הקהילה והשלטונות וכן  במשברים פנימיים . בתקופת מרד "הנקיב אלאשראל" נסחטו מהקהילה סכומי עתק,ואחרי המרד השלטון העות'מאני הנהיג משטר עונשין שהתבטא בגביית מיסים גבוהים. יחד עם זאת היה משבר חברתי , כיוון שחובות האשכנזים נתבעו מהספרדים שגם הם היו במשבר כלכלי. משנואשו המוסלמים מגביית  החובות הם החריבו את חצר האשכנזים והקהילה היתה בסכנת קיום. נסיבות אלו גרמו להקמת "ועד פקידי קושטא" שתפקידו העיקרי, שלשמו הוקם, היה סילוק הריבית שהצטברה על חובות הקהילה. הוא אמור היה להיות ערב לתשלומי החובות, ריכוז הכספים המגיעים לירושלים מהגולה לארגון מחדש של הקהילה המתפוררת. הוועד שרצה למנוע מהשלטונות להשתלט על הכספים העביר את ריכוז הכספים מירושלים לקושטא. פעילות זו גרמה להשתלטות "וועד פקידי קושטא" על ההנהגה הירושלמית שהפכה מקבוצה המנהלת את עצמה לקבוצה תלותית המתפרנסת ונתמכת ע"י יהדות הגולה. מכתב המינוי של פקידי ירושלים בקושטא עולה כי קהילת קושטא היא שמינתה אותם ונתנה בידם סמכויות בלעדיות לנהל את ענייניה הכספיים, התרומות והמגבית מיהודי הגולה אל קהילת ירושלים .

למעשה "וועד פקידי קושטא" התערב בכל הנעשה בירושלים, הוא מינה  והדיח פקידים שכיהנו בירושלים, התערב במינוי הרב הראשי, קבע את שיבוץ תלמידי חכמים בישיבות שהוקמו בעיר, ניהל משא ומתן עם השלטונות, פיקח על המסים והתקציב,  ועל היקף העלייה לארץ והרכבה.  בתחילה הספיק פקיד אחד בירושלים לניהול. אט אט עלה מספר הפקידים לארבעה, ראש הפקידים היה אחראי לקשרים עם השלטונות, הגזבר שהיה אחראי על המיסים והקצבאות, היה "הסופר" שניהל את החשבונות והמזכיר שניהל את המשרד. "וועד פקידי קושטא שהיה אמור לנהל את ענייני ירושלים איבד שליטה על הפקידים ששלח לירושלים ולכן השחיתות בקרב הפקידים היתה גדולה והתגלו אי סדרים בחשבונות והעברת כספים. אז הוחלט לשנות את הרכב הפקידים לשני פקידים שני חכמים ושני בעלי בתים .

לזכותו של "וועד פקידי קושטא" יאמר כי בעקבות פעילותו הנמרצת גברו גלי העליה לעיר ובהם תלמידי חכמים. אך איליה וקוץ בה תלמידי חכמים לא שילמו מיסים דבר שקומם את הקהילה כולה. בשנת שבעים של ה ה- 18 חויבו תלמידי החכמים לשלם רק מס גולגולת.

ירושלים לדורותיה – סיכום קורס

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: