סיכום: קווי מתאר של מהפכות לאומיות 1825-1815 / וולטר גראב

סיכום: קווי מתאר של מהפכות לאומיות 1825-1815 / וולטר גראב

סיכום מאמר זה הוא חלק מאסופת סיכומי המאמרים בתרבות המערב כאן באתר וחלק מסיכום הקורס מבוא לתרבות המערב

המאמר "קווי מתאר של מהפכות לאומיות" של וולטר גראב מציג מאפיינים למהפכה, למען סילוק האבסולוטיזם ולכינון מדינת לאום מאוחדת, ריכוזית, חוקתי וליברלית. הנושא מוצג ע"י מתן דוגמאות ממהפכות שונות שהתרחשו בראשית המאה ה-19.

ככל שמימוש השיטה הסוציאליסטית נראה כושל, כך מתעצמת הזיקה הרגשית ל"עם". מאז המהפכה הצרפתית, חלו שינויים במשמעות המילה "אומה" כמו שחלו שינויים במשמעות הדמוקרטיה.

בתקופת המהפכה הצרפתית המילה "אומה" הייתה שוות ערך לדמוקרטיה. הרעיון הלאומי פעל לשם ביטול משטר הפריבילגיות והיה משותף גם לבעלי הרכוש וגם לחסרי הרכוש. האמנה הלאומית החדשה, זו שהחליפה את האמנה הדתית, קובעת ומעצבת את הגורל המדיני.

בכל תנועה לאומית ניתן להבחין בשתי מגמות: האחת פטריוטית (דוגלת בשוויון בין הלאומים) והשנייה לאומנית (דוגלת בהירארכיה בין הלאומים). הרצון היה לכונן מדינת לאום מאוחדת.

רצון זה לא היה רק באירופה. גם בארצות אמריקה הלטינית רצו להפוך למדינות לאום. הספרדים שהיו בדרום אמריקה רצו לשמור על הסטאטוס-קוו ודיכאו את האיכרים והעובדים. "תנועת העם" תבעה לחיסול העבדות במטעים ולהעברת אדמות לאיכרים. אמריקה הלטינית מאופיינת באי-מימוש שחרור חברתי ומדיני. בספרד המצב היה דומה. כל מי שהיה בעד מהפכה הוצג להורג. אפילו האיכרים, שהיו אמורים להתמרד, היו פסיביים. כך, השלטון היה אבסולוטי.

ביוון כל מי שניסה להפוך אותה לדמוקרטית נידון למוות. התורכים שלטו על היוונים והקשו בהקמת מדינה דמוקרטית ושוויונית. אחרי התקוממות היוונים, הוכרזה עצמאות ביוון.

גם בסרביה הייתה התקוממות נגד התורכים. ההתקוממות נשענה בעיקר על שחרור הדת. בעזרת הרוסים, קיבלו הסרבים עצמאות חלקית (דת, חינוך…) ולאחר 60 שנים קיבלו עצמאות מלאה.

ברוסיה התחוללה מהפכה בשנת 1898. הרוסים התקוממו נגד משטר הצאר ודרשו זכויות שוות לכל אדם. למרות פעילותה המרהיבה של מפלגת "ברית שלום הציבור" שדגלה בביטול זכויות היתר לאצולה והכרזה על ריבונות העם, האבסולוטיזם ניצח.

אין ספק כי אם כל המהפכות התחוללה בצרפת. צרפת הפכה למדינה עם חוקה, בוטלו בה כל החוקים של זכויות היתר לאצולה והותר להקים מפלגות. נוסד ארגון "הבונים החופשיים" שהפילו את השלטון הבורגני והקימו שלטון ליברלי.

אנגליה הייתה היחידה בה התחוללה מהפכה תעשייתית כבר בתחילת המאה ה-18. כוח הקיטור החל לעצב את היחסים החברתיים. עקב הפערים שנוצרו באנגליה לאחר המלחמה בנפוליאון, קמו מתנגדים ושוחרר העם מסבלו.

לסיכום:

הקווים המשותפים לתנועות המהפכות הלאומיות שהוצגו במאמר:

  1. כל התנועות הסתמכו על ההכרזה באסיפה הלאומית בצרפת (1789), בה נאמר כי ריבונות העם אינה ניתנת להעברה, והעם מחליט על גורלו.
  2. רק על ידי אמצעים אלימים ניתן להגיע להפיכה.
  3. מנהיגי תנועות המהפכה היו בד"כ משכילים ואנשי צבא.
  4. האידיאולוגיה הייתה מהפכה חילונית.
  5. צורת ההתארגנות הייתה חשאית.
  6. המהפכנית לא שיתפו את השכבות הנמוכות.
  7. המהפכה הצליחה כאשר המעצמה נתנה תמיכה והסכימה איתה.
  8. לא מומשו תביעות חברתיות כמו שצריך. נשארו בחברה עדיין מבנים פיאודליים והירארכיים.

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: