סיכום קצר: על סף העולם המודרני / רוג'ר חמנו ואלברטו טננטי

סיכום קצר: על סף העולם המודרני / רוג'ר חמנו ואלברטו טננטי

סיכום מאמר זה הוא חלק מאסופת סיכומי המאמרים בתרבות המערב כאן באתר וחלק מסיכום הקורס מבוא לתרבות המערב

גילוי העולם וכיבושו:

בין השנים 1522-1492 המכנה המשותף של מעצמות אירופה היה יציאה וגילוי בעולם, עידן התיורים והגישושים.

הספרדים והפורטוגזים חילקו ביניהם את העולם (כפי שהיה ידוע עליו) לשניים. למרות זאת הספרדים, לעיתים, השתלטו על מקומות בשליטה פורטוגזית כמו המזרח הרחוק!

כיבוש אמריקה:

עם גילוי העולם החדש אמריקה נכבשה ע"י הספרדים. ישנן 2 גישות לכיבוש: האחת אומרת שהספרדים הגיעו והשתלטו, בזזו, אנסו ורצחו ואז כבשו. השנייה אומרת שהספרדים השתלטו על התרבות של הציביליזציה וגאלו אותם. ישנן עדויות שתומכות בגישה הראשונה, ובכך שהספרדים הכריחו את האינדיאנים לעבוד, נוצרו מחלות ובכך הצטמצם מספרם. הספרדים בעצם הרסו את המוסר והתרבות של ילידי דרום אמריקה. ספרד הצליחה להשתלט על אמריקה בגלל שהאינדיאנים שיתפו פעולה.

התנחלות הספרדים באמריקה: הספרדים בנו ערים באמריקה. את השטחים השיגו ע"י כיבוש ופיאודליזם. הפיאודליזם התאפיין בהתחלה בכלכלה וגם באופי מדיני (מרידות בשלטון).

מאפייני ההתיישבות הספרדית: רוב הספרדים שכבשו נשארו באמריקה. היה קשה להקים בתי-אב מפני שהיה איסור להתחתן עם הילידות. היו מעט ספרדיות והילידות היו פילגש.

הספרדי באמריקה הפך לשונה מזה שבספרד מבחינה השפה, המזון שצרך, האדריכלות ואף בדת.

למרות זאת, כל הניסיונות ליצור חברה אחת לספרים ולאינדיאנים, היו רק למראית עין. חוסר הטמעת התרבויות טמון בכך שהספרדים הרגו מיליוני אינדיאנים, זה הקשה באיחוד.

מאז קם עולם חדש, שנוצר ע"י הטבעת החותם של הספרדים.

הקיסרות הפורטוגזית:

בזמן כיבוש אמריקה כבשו הפורטוגזים את האוקיינוס השקט וההודי ואת חופה המערבי של אפריקה. מצב מלחמה מתמיד, מאפיין את הקיסרות והנוכחות הפורטוגזית: מתנגדים (מצרים, תורכיה…), כלכלה גבוהה וחופשית וכולי.

לסיכום:

בשל התפשטות אירופה אל מעבר לים, נהרסו ערכים מוסריים, אמנותיים וחברתיים.

ראה גם: גילוי העולם החדש

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר:

הכסף או החיים: כמה זה "מספיק"?

כמה כסף זה מספיק בכדי לחיות חיים מאושרים? אם התשובה היא "עוד" אז אין לכם סיכוי, אבל מבט אחר על העבודה והקניות יכול לשנות את זה.