איסור מלאכה בערב שבת

השבת – הלכה ומנהג: איסור מלאכה בערב שבת

המאמר להלן הוא חלק מסיכום הקורס חגי ישראל: תלמוד, הלכה ומנהג ומאסופת הסיכומים בנושאי יהדות באתר

בהלכות השבת ניתן קודם כל הדגש שכשם שהצטוו לשמור את השבת, כך גם הצטוו לעבודה ככתוב: "ששת ימים תעבוד ועשית כל מלאכתך, ויום השביעי שבת לה' אלקיך". אף-על-פי-כן נראה כי חז"ל צמצמו את שעות העבודה ביום השישי. ההלכה היא שמחצות לא עושים עבודה שלא קשורה להכנות לשבת, אמנם זו רק עיצה ומי שיעשה עבודה אז לא תבוא עליו שום סנקציה. מנגד מי שלא יעבוד, או אפילו לא יעשה מלאכה ביום שישי אפילו לא מטעמי שבת, הקב"ה ישלם לו שכרו. זמן ניכר לפני שקיעת החמה היו נוהגים לתקוע 6 תקיעות בשופר. 3 להבדיל מן המלאכה ו- 3 להפריד בין קודש לחול, אך מנהג זה התרופף בתקופת הגאונים. תפקיד הקריאות היה: ראשונה – נמנעו ממלאכה בשדות, שנייה – נסגרו החנויות, שלישית – סולקו הקדריות והועברו למקום שלא יתקררו, הדליקו נרות שבת. התקיעה הראשונה צריכה לבוא בזמן שיספיקו לסגור את החנויות ולהפסיק את העבודה. התקיעה השלישית סמוך לשקיעת החמה. (גם מהוראותיו של אוגוסטוס, היהודים לא צריכים לשמש ערבים החל מהשעה התשיעית – זו השעה לפיהם נכנסת השבת.)

לפי ההלכה הירושלמית, מותר לעבוד עד שתשקע החמה. "אף היא אסורה, לפניה ולאחריה מותרים" אבל אדם מוסיף חול על קודש כי אינו יודע בדיוק מתי מתחילה ונגמרת השבת, לכן נזהרים. כתוצאה מזה רבים הסתפקו בתוספת מזערית ביותר. אך היו תנאים ואמוראים שקיבלו את השבת שעה קודם או אפילו יותר. לפי המסורת, ר' ישמעאל היה מתפלל אל השבת כבר ביום שישי. כך מסורת זו נשארה בידי יחידים חסידים, ואילו שאר האנשים הפסיקו את עבודתם סמוך לשבת.

חשוב לא לעבוד בשבת וחשוב לעבוד בשאר הימים.

יום שישי מהצהרים כבר לא לעבוד.

6 תקיעות: 3 – להודיע על הפסקת עבודה ביום שישי

                    3 – להודיע על כניסת השבת

תקיעה ראשונה – לא ידעו מתי תקעו, תקעו כך שכולם יספיקו להגיע לעיר במנחה הגדולה בצהריים.

חמש שאלות לזיהוי חרטטנים

חמישה כללי אצבע שיעזרו להם לזהות חרטא כשאתם פוגשים אותה ולהתמודד עם טענות ומידע שמוצג בפנינו. המדריך להמנעות מחרטטנים

עוד דברים מעניינים: