סיכום: לוחמים יהודים בקרב צבאות בעלות הברית

במלחמת העולם השנייה היו לצדם של בעלות הברית קרוב למיליון וחצי יהודים: חצי מיליון בצבא האדון, חלק בצבא דרוסלובקיה- הגולה, חלק היו בצבא אנדראס- הפולני בגולה ו-700 אלף צבאות בריטניה וארה"ב (ראה גם: יהודים בצבאות בעלות הברית)

לצבא האדום גויסו כחצי מיליון לוחמים יהודים ונלחמו בשערי מוסקבה, סטלינגרד וכמובן לאחר מכן בגרמניה.

במסגרת הצבא הרוסי פעלו יחידות של ליטאים ודרוסלובקים שרוב הלוחמים בהם היו יהודים.

צבא אנדראס- הפולני בגולה- 6 אלף יהודים התנדבו לצבא, מדובר בצבא פולני שקם בתוך הצבא הרוסי, הם הגיעו עד לאיראן ומשם לא"י, חלק ניכר מהלוחמים של צבא אנדראס ערקו כשהיו בא"י וכמובן הבולט שביניהם היה מנחם בגין.

אבל ההתנדבות הגדולה ביותר הייתה של מתנדבי הישוב.

מאז שהתנועה הציונית אימצה לעצמה את הסיסמא להילחם בספר הלבן ובהיטלר. כאילו לא היה הספר הלבן.

התנועה הציונית והנהגת הישוב עודדו להתנדב לצבאות ארה"ב, ניתן לדבר על 3 סוגים עיקריים של התנדבות:

  1. התנדבות לוגיסטית לקראת הפלישה הגרמנית לא"י
  2. הקמת הבריגדה- רמת החייל- חייל- חטיבה יהודית לוחמת.
  3. השליחות הכפולה

הסבר:

  1. כאמור ב41' 42' נשקפה סכנה של פלישה מבחוץ והישוב מעודדים התנדבות לצבא הבריטי בתפקידים לוגיסטיים, כלומר: נהגים, מקפלי מצנחים, מפעילי ציוד, בוני שדות תעופה וכו' גם נשים וגם גברים כאחד.

האנשים האלה צוברים ידע וניסיון בארגון לוגיסטי לקראת מלחמה, מה שיעזור במלחמת העצמאות.

  1. בראש ובראשונה היא מוקמת מאוחר- ב-44' הבריגדה היהודית היא חטיבה שהתארגנה במסגרת הצבא הבריטי ונכנסה מאוחר למלחמה, רק בסוף 44', באיטליה אבל משם היא עולה צפונה לגרמניה ולוחמיה משתתפים בשחרור של מחנות המוות- גם כאן מעבר לשחרור מחנות המוות הייתה תרומה ענקית הכשרת לוחמים ומפקדים לקראת מלחמת העצמאות.
  2. מדובר במשימה הנקראת- "השליחות הכפולה"- הבריטים מעודדים יהודים לבצע מצד אחד מגע עם טייסים בריטים נוטשים ומצד שני עם קהילות מיהודי השואה.

הצנחנים גם גוייסו יחסית מאוחר כי הבריטים אוהבים לדחות ומתוך מאות מועמדים בסופו של דבר נבחרו מעל למאה שרק 32 מהם יצאו לשליחות מבצעית. הבולטים שביניהם היו: חנה סנש, חביבה חיק, אנדוסירני ועוד. הצנחנים צנחו בארצות אירופה מגוונות- בולגריה, סלובקיה, רומני, איטליה וכו', מרביתם נתפסו כבר בשלב הראשון. הם נחקרו, עונו, הוצאו להורג והפכו למיתוס בגבורה הישראלית.

מתוך: סיכומים לבגרות בהיסטוריה / נאציזם, מלחמת העולם השניה והשואה / המלחמה העולמית והפתרון הסופי / השואה

עוד דברים מעניינים: