סיכום: הנסיבות בהן פרצה מלחמת יום הכיפורים

מלחמת יום הכיפורים תפסה את מדינת ישראל בהפתעה מוחלטת. היו מספר גורמים שהובילו לפרוץ המלחמה אך ההנהגה הישראלית והמודיעין הישראלי כשלו בזיהוי גורמים אלו בזמן, מה שהוביל להפתעה של מלחמת יום הכיפורים.

  • בשבוע שבין ראש השנה תשל"ד, תקופת יום כיפור, היה שבוע שהיה בו סימנים מתריעים לפני מלחמה, אבל אמ"ן (אגף מודיעין) שבוי חזק בקונספציה ולקראת יום כיפור הסימנים האלה הולכים ומתגברים (ההתרעות המודיעיניות) אבל הן מלוות במה שנקרא "אותות ורעשים", הרעשים אינם מאפשרים ראות את המלחמה שהיא קרובה, לדוגמא: תרגיל גדול שנערך במאי 73' בזירה הסורית וכולל הפלת מטוסים סורים, מביא גיוס מילואים עקר (מגייסים ולא משתתפים בהם) לנזיפה חזקה כלפי הרמטכ"ל ולחוסר גיוס מילואים באוקטובר 73'.
  • באותו שבוע היה פעולה טרוריסטית בווילנה- מחבלים של אש"ף משתלטים על תחנת המעבר בווילנה  ודרשו את סגירת התחנה כתנאי לשחרור בני הערובה.
  • היצמדות לקונספציה- כלומר, למרות שאמ"ן איסוף (אוסף מידע) מדבר על סימנים מתריעים למלחמה, אמ"ן מחקר והערכה וכמובן ראש אמ"ן, אלוף אלי זהירה, מדברים על סבירות נמוכה.

התוצאה הייתה שההתרעה הסופית נמסרה רק בלילה של יום כיפור, התראה שמדברת על "מחר ב6 תפרוץ המלחמה" כשבקו בר-לב הכוחות הם מדוללים, גיוס המילואים הוא חלקי וההצעה למתקפה מקדימה של חיל האוויר יורדת מהפרק בגלל לחץ מדיני אמריקאי. גורמים אלו אפשרו את ההפתעה וההצלחה הראשונית של צבאות ערב במלחמת יום הכיפורים.

המלחמה הוקדמה ל-13:50 בצהריים ובמכת אש מתואמת בין הסורים והמצרים, התחילה המלחמה, מלחמה קשה מאוד, שבה המצרים חצו את התעלה, חדרו עמוק לגדה המזרחית של סואץ,

רמת הגולן נכבשה כמעט כולה, הטנקים הסורים עצרו מעל הירדן, היה צורך לפנות אוכלוסייה (פונו כבר ביום הכיפורים בבוקר).********

התוצאה הייתה שבשבוע הראשון של מלחמת יום הכיפורים ההכרעה הייתה בצד הערבי, מצרים הצליחה לכבוש שטח ניכר מהצד הישראלי עד המלחמה התהפכה וצה"ל מצא את עצמו בתוך המובלעת הסורית, כובש מחדש את רמת הגולן, את החרמון ומכתר את הארמיה השלישית המצרית.

מתוך: סיכומים לבגרות בהיסטוריה / בונים את מדינת ישראל במזרח התיכון

סוגי מנהיגות נפוצים

שבעה סוגי מנהיגות נפוצים על פי המחקר בתחומי הסוציולוגיה הארגונית וניהול עסקי.

אמנות האהבה של אריך פרום

האם אהבה היא לא רגש אלא בכלל מיומנות שאפשר לרכוש וצריך לתרגל? ספר המופת "אמנות האהבה" של אריך פרום מסביר איך לאהוב אחרים ואת עצמנו.

עוד דברים מעניינים: