סיכום: העפלה לא"י – פרשת אקסודוס

העפלה, או כפי שהיא נקראת עלייה בלתי לגלית, התחילה בשנות ה-30 כשהבריטים מצד אחד סוגרים את שערי א"י אבל  "המוסד לעלייה ב'", בראשותו של שאול אביגור משתלט על נמלים במימי הים התיכון ומתחיל באמצעות תנועת הבריחה, להביא ספינות לא"י. האוניות הללו היו בד"כ אוניות ישנות עם צוותים זרים שאנשים הפליים הם האחראים על הפרויקט למוסד. לעלייה ב' היו קשיים בהבאת אוניות והם:

  1. אוניות ישנות, רעועות עם דמי ביטוח מאוד גבוהים
  2. הבריטים עקבו אחרי האוניות כבר מנמלי היציאה
  3. מדובר בזקנים, חולים, נשים בהריון, ילדים, ניצולי שואה, מה שמכביד על הנסיעה.
  4. הבריטים עשו את כל המאמצים לתפוס את האוניות והמטוסים, בריטים טסו בשמי הים התיכון, סוכנים בריטים היו במצרי הבוסברוס  והדרדנלים- מעבר בין הים השחור לים התיכון.

וכאן בחופים בא"י הפעילו הבריטים את משמר החופים, ספינות, תחנות מכ"ם, משטרה ניידת וכך מרבית הספינות נתפסו ובודדות הצליחו להגיע לא"י.

עם זאת צריך לזכור שלהעפלה היה תפקיד חשוב מאוד במאבק להקמת המדינה.

אמנם מתוך 70 אלף מעפילים הגיעו רק 2500 והיתר גורשו לקפריסין או נכלאו בעתלית אבל 2 פרשיות במאבק העפלה הפכו לסמל:

פרשת לה- ספציה:

האונייה "פדה" עגנה בנמל "לה-ספציה" באיטליה.

הסוכנים הבריטים עלו מהר על האונייה והם לחצו על הממשלה האיטלקית לא לתת לאונייה להפליג בטענה שיש עלייה סוכנים פאשיסטיים.

מפקד "המוסד עלייה ב'" באיטליה, יהודה ארזי, הכריז על שביתת רעב, שביתת רעב שגלשה ליהודים בארה"ב וא"י המנדטורית (כהזדהות).

שביתה זו הייתה מאוד מתוקשרת והדבר אילץ את שר החוץ הבריטי, ארנסט בווין, להתיר לאונייה להגיע לא"י.

"אקסודוס"- "יציאת אירופה תש"ז":

האונייה הבולטת יותר הייתה "אקסודוס" או כפי שנקראה- "יציאת אירופה תש"ז". האונייה "פרזידנט וורפילד" (שדה קרב נשיאותי) הייתה מעבורת נהרות אמריקאיות עוד מתקופת מלחמת האזרחים בארה"ב, אונייה ענקית שיצאה מנמל פורטל-בוק בצרפת ועלייה יותר מ-4500 מעפילים. בגלל גודלה של האונייה מהר מאוד הבריטים עלו עלייה וליוו אותה לאורך הים התיכון. בשלב מסוים מול חופי עזה התפתח קרב בינה לבין החיילים הבריטים. כתוצאה מההתנגשות הזאת נהרגו כמה מעפילים ונפצעו כמה עשרות מעפילים. האונייה נגזרה לנמל חיפה ושם הבריטים תלשו את המעפילים וקרעו אותם בכוח מהאונייה ופיזרו אותם ל-3 אוניות משנה בחזרה ל"פורטל בוק" ולא נשאר לבריטים אלא להחזירם לנמל "המבורג" בגרמניה ושם להוריד אותם ברוח למחנות העכורים.

אקסודוס הפכה לסמל בגלל דבר אחד פשוט: כאשר התרחשה הטרגדיה בנמל חיפה (לאחר הקרב בעזה) היו בנמל חברי ועדת "אונסקופ"- ועדה מטעם האו"ם והם הזדעזעו רבות מהאירוע. "אקסודוס" הפכה לסמל בגלל הנחישות ובגלל ההתנגשות מול חופי עזה והפרשה הזו עשתה על אנשי אונסקופ רושם ולכן למרות שמתוך 70 אלף עלו רק 2500 ומרבית הספינות נתפסו , אך ההעפלה היה לה מרכיב של הסכמה כללית והיא בעצם פגעה בבטן הרכה של בריטניה (בריטניה נראתה רע מאוד מכיוון שנלחמה בזקנין, נשים וניצולי שואה).

מתוך: סיכומים לבגרות בהיסטוריה / נאציזם, מלחמת העולם השניה והשואה / בונים את מדינת ישראל במזרח התיכון

יהדות ותרבות המחלוקת

האם האמונה של היהדות באמת אחת היא האמונה שכדי להגיע אליה צריך לעמת בין אמיתות מנוגדות? על תרבות של מחלוקת מאברהם אבינו עד חכמי ימינו

עוד דברים מעניינים: