סיכום: האידיאולוגיה הנאצית ומאפייניה

ב-1923 מבצע היטלר את "הפוטש של בית הבירה " ניסיון כושל לבצע הפיכה שלטונית במינכן בירת בוואריה ניסיון שמסתיים במאסר שכן כוחות ההסדר ברפובליקת ויימאר היו עדיין נאמנים לרפובליקה הניסיון הזה כשל והיטלר נכלא ל5 שנים תקופת מאסר שקוצרהלחצי שנה כאשר בתקופת כלאו הוא מנצל לכתיבת ספרו "מיין קאמף" =מאבקי, מלחמתי. האידיאולוגיה הנאצית היוותה את הבסיס להקמתה ופעילותה של גרמניה הנאצית.

 ספר שנחלק לשניים –החלק הביוגרפי והחלק האידיאולוגי .

האידיאולוגיה הנאצית המופיעה בספר יש בה את הנקודות הבאות :

1.תורת הגזע:

תורת הגזע היא האידיאולוגיה מהמאה ה-19 באה בד"כ להוכיח את עליונותו של האדם הלבן ע"פ בני האדם האחרים, ולפי המשנה הנאצית האנושות מחולקת לשלושה רבדים :יוצרי התרבות ,נושאי התרבות והורסי התרבות .

יוצרי התרבות: הם בעצם הגזע הארי –האצילי שהוא בעצם הביא לאנושות את בשורת התרבות (ספרות ,אומנות,מוזיקה ),כלומר, הארי הוא הגזע העליון, כאשר התכונות התרבותיות הם פועל יוצר של המראה החיצוני.

נושאי התרבות- "הסלבים" שהם גזעים נחות שמצד אחד הם לא מסוגלים ליצירה תרבותית מקורית אבל מצד שני הם לא בחזקת הורסי תרבות.

כאשר תפקידם הוא להיות עם העבדים לעם האדונים הגרמנים.

הורסי התרבות- בתחתית הפירמידה עומדים היהודים שהם בחזקת הורסי תרבות כאשר הם אינם מסוגלים ליצירה תרבותית מקורית, הם תמיד חיים על חשבונם של עמים אחרים והם מפוררים אותם מבפנים.

לתורת הגזע יש שתי השלכות מעשיות:

מבצע אותנזיה- כלומר, המתת חסד. בשל מסוים כדי להשביח את הגזע הארי הוחלט להשמיד את כל מי שיכול לקלקל את הגזע (נכים, מפגרים, גמדים) ע"מ להשביח את הגזע.

פעולת הלבנסבורן– מעיין החיים, מדובר בזיווג תכליתי של אנשים ונשים (מכריחים אותם לקיים יחסי מין לצורך מעי ע"מ לפתח את הגזע הארי).

תורת הגזע היא זו שהנחתה את הרייך השלישי גם במדיניות הפנים של היטלר למשל: היחס ליהודים. אבל גם במדיניות החוץ של היטלר בשלב מסוים הוא מתחיל לסדר את העולם ע"פ פירמידת הגזעים.

2. מרחב מחייה:

מרחב המחייה הוא בעצם פועל יוצא של האידיאולוגיההנאצית מחד, ומאידך הוא נובע מהממדים הגיאוגרפיים המצומצמים של גרמניה בעקבות חוזה ורסאי.

ע"פ עקרון מרחב המחייה השטחים הגרמניים הם שטחים מצומצמים ולכן, הגזע הארי חייב לפרוץ מזרחה לצורך שלוש מטרות עיקריות:

  1. כדי להפוך את העמים הסלבים לעם העבדים לעם האדונים הגרמנים
  2. לנצל את משאבי הטבע(פחם, נפט)
  3. להגלות אוכלוסיות מקומיות לשטחים בתוך המזרח וזאת במטרה ליישב באותם שטחים גרמניים אתניים.

3.עקרון המנהיגות-פירהר פינציה:

באידיאולוגיה הנאצית אין מקום לדמוקרטיה כי בראש ובראשונה האידיאולוגיה הזו לא מאמינה בשייוויון ממילא היא מאמינה בעקרון המנהיג, בעליונות המנהיג, כלומר, המנהיג הוא רוח האומה, הוא התמצית שלה, הוא לעולם אינו טועה, כולם חייבים להישמע לו, לציית לו, ולבטל את המצפון האישי שלהם בפני המצפון של המנהיג.

4.שלילת הדמוקרטיה:

אחד העקרונות החשובים באידיאולוגיה הנאצית משום שאידיאולוגיה זו לא מאמינה בשוויון וטוענת שבני האדם לא נולדו שווים.

את הדמוקרטיה המציאו היהודים כדי להשתלט על העולם, הדמוקרטיה היא מרשם לאנרכיה (בלאגן) ולכן, כאידיאולוגיה נאצית (בדומה לפאשיסטית) אין מקום לדמוקרטיה.

יש מנהיג אחד פירהר, יש אומה אחת, ויש רייך אחד (מדינה גרמנית קדושה).

5.האנטישמיות בגלגולה הנאצי:

מעל כל הנקודות העומדים כנגד היהודים, מכל העקרונות כולן שמופיעות באידיאולוגיה הנאצית, האנטישמיות ממלאת תפקיד חשוב מאוד, שכן היהודי המציא את הדמוקרטיה כדי להשתלט על העולם, היהודי הוא זה שהמציא את הסוציאליזם כדי להשתלט על הכלכלה, הוא מגזע נחות, כאשר הנאצים מציגים את המאבק ביהודי וביהדות כמשחק סכום אפס.

ע"פ תורת הדרוויניזם החברתי, מכיוון שבטבע החזק הוא השורד, המלחמה בין שני הגזעים אסור לה שתסתיים בניצחונו של הגזע היהודי.

בסטריאוטיפ הנאצי היהודי ההוא לעולם מזוהם, אפו כמובן מעוקם, הוא חי על חשבונם של עמים אחרים כי הוא לא מסוגל לחיות עצמית (לחיים עצמיים) והוא נישא בנישואי תערובת כדי לפורר את הגזע הארי מבפנים.

 ראה גם: מאפייני האידיאולוגיה הנאצית או עקרונות האידיאולוגיה הנאצית

מתוך: סיכומים לבגרות בהיסטוריה / נאציזם, מלחמת העולם השניה והשואה / גרמניה 1933 – 1939

מי היה קונפוציוס

קונפוציוס: הנער היתום שהפך להיות הוגה הדעות שעיצב את פניה של סין עד ימינו. מבוא לחיים ותורת החיים של קונפוציוס

עוד דברים מעניינים: