אוטופיזם

המונח "אוטופיה" נתבע לראשונה על ידי הפילוסוף תומס מור כבר בשנת 1516 ומשמעתו היא "שום-מקום". השימוש של מור במונח אוטופיה התייחס אל מדינה אידיאלית שלא קיימת.

האוטופיזם הוא אמונה כי לא רק שניתן להמשיך ולשפר את החברה הקיימת בואכה חברה טובה יותר אלא כי חברה מושלמת, חברה אוטופית, היא מן האפשר. אוטופיזם לפיכך הוא כינוי הניתן על פי רוב למשנה פילוספית או מדינית המציעה פרוגרמה לעולם בו נפתרים הקונפליקטים הקיימים של החברה ושוררת בו ההרמוניה שחסרה בעולם כעת.

תורת המדינה של אפלטון בדיאלוג הפוליטיאה היא דוגמה אחת מפורסמת לתורה אוטופיסטית. אפלטון ביקש להראות כיצד המלך הפילוסוף הוא השליט הראוי שיכול להנהיג את החברה בצורה רציונלית ולהוביל לסדר חברתי אוטופי. דוגמאות נוספות של אוטופיזם ניתן למצוא במשנותיהם של הוגים נוספים כמו פרנסיס בייקון ("אטלנטיס החדשה"), ויליאם מוריס ("בשורות משום מקום") ואף במשנתו של קרל מרקס.

דוגמא נוספת של אוטופיזם ניתן למצוא בחשיבתו של ההוגה ההומניסטי ג'יימס הרינגטון בספרו "חבר העמים של אוקיאניה". הרינגטון מתאר מדינה היפותטית, "אוקיאניה" המגלמת פרוגמה של סדר חברתי אידיאלי שאותו מנסה הרינגטון לקדם.

אחת הביקורות החריפות ביותר כנגד האוטופיזם ומשנות אוטופיות היא כי כל ניסיון להציב עולם אידיאלי כתחליף לעולם הנוכחי דורש למעשה את ההרס של העולם הנוכחי. הבעיה מתחילה כאשר האידיאה שמציב האוטופיזם אכן נאמנה לשמה של "אוטופיה", כלומר "שום-מקום", מצב שהוא היפוטתי בלבד ואינו יכול להתגשם. הסכנה בחשיבה אוטופיסטית היא לפיכך הרס העולם הקיים ללא היכולת להעמיד אחריו עולם טוב יותר, מה שמשאיר אותנו עם ההרס בלבד. דוגמה אחת שיכולה להתאים לקו ביקורת זה על האוטופיזם היא כמובן ברית המועצות הקומיניסטית שהרסה את הסדר הישן אך לא הצליחה לכונן את האוטופיה שהיא חלמה להקים במקומו, מה שהוביל לזוועות גדולות יותר מאלו שזימן הסדר החברתי שלפני המהפכה הקומוניסטית.

התפיסה או המונח המהופכים לאוטופיזם או אוטופיה היא "דיסטופיה" החוזה עתיד עגום ומציירת מצב היפותטי שלילי בעיקר בכדי לסמן את הסכנות הטמונות במגמות שונות בחברה. דוגמה לחשיבה דיסטופית ניתן למצוא ב-1984 של ג'ורג' אורוול או ב-"עולם חדש מופלא" של אלדוס הקסלי.

ראה גם: אוטופיזם משיחי

בודהה על משמעות הסבל והאושר

האם הרצון שלו באושר הוא המקור לכל הסבל שלנו? רעיון הסבל עומד ביסוד תורת הבודהיזם ובבסיס הדרך להשתחרר ממנו שהציע בודהה

עוד דברים מעניינים: