תולדות מקוצרות של הפרסום בישראל

הסיכום להלן הוא חלק ממאגר הסיכומים בנושא יסודות הפרסום – מבוא לפרסום.

הפרסום בישראל עבר מספר שלבים בתולדות ההתפחות שלוL

שלב ראשון: הפרסום בישראל מתחיל להתפתח בשנות ה20 וה30, למה דווקא אז? בגלל העליות הבורגניות הראשונות (4,5) , שהקימו ערים ויצרו משק עירוני. בנוסף עליות אלה הביאו הון זעיר לראשונה, ידע בתחום התעשייה והמסחר, אנשים שעבדו בפרסום. כל אלו יחד יוצרים בפעם הראשונה צורך בפרסום (כי יש כבר משק, מפעלים, חנויות שרוצות לקדם את עצמן וכ"ו). אלו משרדי פרסום קטנים- אותו בנאדם עושה את כל העבודה, אין הבחנה בין תחום לתחום, האדם עושה הכל. הפרסום הוא נאיבי, לא מתחכם, לפעמים עם שימוש קצת בחרוזים.

שלב שני: מלחמת העולם השנייה עושה ברקס לתעשיית הפרסום כי המשק נעצר (מופנה למלחמה), ותעשיית הפרסום נכנסת לסוג של "קיפאון" למשך זמן רב. פרסום הולך עם צריכה וצריכה הולכת עם מצב-רוח וזה לא התאים לאותה תקופה. כנ"ל גם לגבי מלחמת העצמאות.

המדינה הרוסה מביאים עולים ללא כסף ובנוסף המשק נכנס למצב של הקצבות ולכן לא היה מה לפרסם. כל זה עד סוף שנות ה-50.

שלב שלישי: סוף שנות ה-50, נגמרת הסצנה, מצב בטחוני משתפר אחרי מבצע קדש וכתוצאה מכך יש עליה בצריכה ("דור האספרסו"). הפרסום מתחיל להתפתח בהתפתחות איטית, המשק לא מספיק חשוף לתחרות אך יש התאוששות למשבר הגדול שהיה.

שלב רביעי: סוף השישים עד ראשית שנות ה80. מלחמת ששת הימים היא קו פרשת מים. מדובר בהיבט הפרסומי בלבד, אחרי המלחמה יש שגשוג כלכלי. יש השקעות אדירות בתיירות, השקעה בבנייה, נפתחות מסעדות וכ"ו. באותן שנים גם נכנסו לארץ מותגים בינלאומיים כדוגמת קוקה קולה. ותיקי ענף הפרסום לא קמו להם יורשים ואנו רואים צעירים שנסעו ללמוד בארה"ב וחזרו ופתחו משרדי פרסום חדשים, מודרניים.

שלב חמישי: שנות השמונים, מחכים לטלוויזיה! בשלב זה משרדי הפרסום הופכים למקצועיים אך אין להם טלוויזיה. ויחד עם זאת התעשייה נהיית בהחלט יותר מתוחכמת.

שלב שישי: 93 ואילך. מתחילים שידורים בערוץ 2. קו פרשת מים כי מוקדי הפרסום שמבינים שהמוקד הוא הטלוויזיה מצליחים לשגשג ולהצליח, ואלו שלא הסתגלו לטלוויזיה יורדים לטמיון. תוך זמן קצר ניצבנו בחזית מבחינת בפרסומאים.

שלב שביעי: שנות ה2000, האינטרנט הולך ותופס. רוב תקציבי הפרסום זה עדיין עיתונות כתובה וטלוויזיה, האינטרנט עדיין תופס פחות כסף אך הוא בתאוצה.

רגולציה בארץ, אין חוקים מיוחדים לגבי צנזורה על פרסומות. טלוויזיה ורדיו- כאשר מדובר בערוצים המסחריים (2,10), הרגולטור מבחינת פרסומות הוא ערוץ 2. רשות  השידור זה ערוץ 1 וקול ישראל.

אריסטו על הדבר הכי טוב שיש

מה מניע את הפעולות שלנו, למה אנחנו שואפים לדברים טובים ומהו הטוב הגבוה ביותר שאליו ניתן לשאוף. אריסטו על מה שחשוב בחיים

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: