השוואה בין סקינר ובנדורה

סקינר ובנדורה עוסקים שניהם בתיאוריות התנהגותיות. סקינר הוא מראשוני התיאורטיקנים הביהביוריסטים והתיאוריה שלו נוטה הקיצוני יותר של האסכולה. בנדורה פיתח את התיאוריה שלו בשנים מאוחרות יותר ועם שהוא במידה רבה נשען על סקינר הוא גם חולק עליו ומוסיף לתיאוריה ההתנהגותית בעיקר בתחום הקוגניציה. בין תפיסותיהם של שני ההוגים ישנם נקודות של הסכמה וחפיפה בצד הסתייגויות ו\או תוספות של בנדורה על סקינר וגם בנקודות שלהן יצויינו כנקודות דמיון נוטה בנדורה להוסיף או להסתייג מסקינר, בעיקר בהקשרים של קוגניציה.

נקודות דמיון

  1. השפעת הסביבה – סקינר ובנדורה כאחד מאמינים כי הסביבה משפיעה על תהליכי למידה. האדם פועל על הסביבה בכדי להשיג את מבוקשו ורצונותיו וזו בתורה מספקת לו משוב על התנהגותו. בדרך זו לומד האדם כיצד מתנהג ומגיב ייצור שהוא חלק מסביבתו ושמבקש להיות רצוי ומקובל בה.
  2. חיזוקים – אמנם יש שוני במנגנון החיזוק בין סקינר ובנדורה אך שניהם מסכימים על כך כי זהו מנגנון ומניע חשוב ומרכזי בלמידה. על ידי חיזוקים שליליים וחיוביים לומד האדם מהי התנהגות רצויה ומקובלת. אף שסקינר ובנדורה מסכימים על מרכזיותם של החיזוקים וההיזון החוזר מהסביבה הם נבדלים בכך שסקינר מתייחס רק לחיזוקים ישירים, המתקבלים בו במקום על בשרו של האדם, בעוד שבנדורה מתייחס גם לחיזוקים מואצלים כלפי דמות המשמשת לאדם כמודל וכן חיזוק עצמי הבא בשלב התפתחות מאוחר יותר.
  3. פסיכופתולוגיה ופסיכותרפיה – גם סקינר וגם בנדורה טענו כי שהתנהגות פתולוגית הסוטה מן הנורמה היא תוצאה של למידה וככזו ניתן לתקן אותה על ידי התנהגות נלמדת. שניהם מסכימים כי ההווה מספק לנו מידע בכדי להבין את הבעיה שעימה מתמודד האדם וכי העבר של המטופל ותהליכים פנימיים אינם רלוונטיים לפתרונה של בעיה אלא רק התנהגות גלויה.

נקודות שוני

  1. חקר בעלי-חיים – בנדורה חלק על סקינר שביסס את מחקריו על בעלי חיים (וכך גם חוקרים נוספים כגון דולרד ומילר) וטען כי אי אפשר להכליל מחקרים מבעלי חיים על בני אדם משום שהאדם הוא יצור מורכב יותר וייחודי משאר בעלי החיים ולכן תהליך הלמידה האנושי הינו בעל מאפיינים ייחודיים ונבדלים מאלו של בעלי חיים.
  2. תהליכים קוגניטיביים – בנדורה הוסיף לתיאוריה ההתנהגותית-חברתית גורם נוסף הקשור בלמידה, שלא הוזכר אצל סקינר, והוא הקוגניציה. אצל סקינר לא דובר כלל על תהליכים קוגניטיביים אלא אך ורק על תהליכים גלויים. בנדורה טוען כי האדם הוא יצור שמתבונן בעצמו ובסביבה וישנה השפעה הדדית בין התנהגות לקוגניציה ולסביבה. כלומר, האדם מעבד מידע על ידי תהליכים הכרתיים, זוכר ומסיק מסקנות לגבי עצמו והסביבה וכך לומר התנהגויות רצויות וזאת בנוסף לחיזוקים שכמובן מניעים ומתמרצים את תהליכי הלמידה.
  3. למידה ממודל – על פי סקינר תהליכי למידה נעשים על בשרו של הלומד בו במקום ההתרחשות של החיזוקים. על פי בנדורה מתקיים תהליך למידה גם על ידי מודל – אנושי, חי או סמלי (כמו למשל גיבור ספרותי). כלומר, התבוננות וצפייה בהתנהגותו של מודל מסוים ובחירה באימוץ, חיקוי או דחיית התנהגויותיו של המודל על פי החיזוקים שלהם הוא זוכה.

עוד דברים מעניינים: