תולדות האמנות-סיכומים: פול סזאן – פוסט-אימפרסיוניזם

תולדות האמנות-סיכומים: פול סזאן – פוסט-אימפרסיוניזם

מתוך: מבוא לתולדות האמנות-סיכומים

סזאן,  טבע דומם עם פירות וסל   1895אצל פול סזאן, צייר צרפתי שמתחיל את דרכו בסוף שנות ה-70 בתקופה האימפרסיוניסטית  הטבע הדומם הוא נושא מאוד חשוב ומרכזי ביצירה שלו. מבחינת הרקע שלו, הוא היה בן למשפחה עשירה, עוד אחד מהבחורים הצעירים שצריכים לשכנע את ההורים שזה בסדר להיות צייר ושהוא לא כ"כ מתחבר לעניין הבנקאות, והוא הפך לאחד הציירים שהכי השפיעו על האמנים שיבואו אח"כ. סזאן הוא אמן שהבסיס שלו הוא בדרום צרפת עם האימפרסיוניסטים אך הוא התפתח והשתייך למעשה לזרם של הפוסט אימפרסיוניזם. התפוחים מצויירים מכמה זויות ראיה. יש תחושה של טקסטורות שונות. הוא דומה לאימפרסיוניסטים בקו המתאר ובאור בצל. סזאן יוצר פה הפרדה מאוד ברורה בין הנפחיות של התפוחים לבין הצורות הגאומטריות המופשטות של המפה. זה לא נראה כמו כפלים אמיתיים אלא יותר ריבועים ומשולשים. סזאן ראה בטבע צורות בסיסיות. התפוחים והטבע הדומם מבטאים מבחינת סזאן רגש, בעיקר אהבה. הטענה היא שההקשר של תפוח כמו בסיפורים קדומים (חווה, ונוס) היא של אהבה.

 

סזאן,  5 מתרחצות   1885-87אחד מהתחומים הכי מעניינים של סזאן זה המתרחצים שלו. הגוף והפנים של המתרחצות מעוות, מאוד לא מתקרב לטבע, בקושי יש להם אצבעות, יש עיוות של פרופרציות, עצם אגן שמתחברת כמעט בלי מותן, והפנים מטושטשות. בהיותו של סזאן מושפע מהאימפרסיוניסטים, הביטוי שלו של עבודה בכתמים היא שהוא ייקח כתמים שבעצם בונים חלק מהדמות. אצל סזאן הצבע בונה צורה. יש שימוש בכתמים מאוד גדולים שלמעשה יוצרים כאן סוג של פיסול של הגוף. הוא משתמש בקווי מתאר שחורים מאוד בולטים, הנוף גם מעוות – הכתמים לא בונים ממש עץ. המתרחצות משתלבות בנוף מבחינת משיכות מכחול בשיער וברגליים. סזאן לא רצה לתת לצופה תמונה פשוטה, אלא תמונה מורכבת, אלא תמונה חדשנית. הדמויות לא מסתכלות אחת על השנייה או על הצופה – הרגשות פה הם מאוד מורכבים וקשה לשים עליהם את האצבע. ישנן אינדיקציות שזה מהווה פחד מפני נשים – יש לו שתי יצירות בהתחלת דרכו שמתאר את האמן מצייר דוגמנית, וברוב התמונות שלו הוא עושה הפרדה מושלמת בין הנשים לבין הגברים, ובתור גבר אולי מדובר כאן על סיטואציה של פחד מפני נשים.

 

פול סזאן, מתרחצים גדולים  1895יצירה שמכילה גם נשים וגם גברים. הלחיים האדומות מדגימות את הרעיון של צבע שיוצר צורה. העצים יוצרים מסגרת. השוואות: הנושא של מתרחצים הוא לא חדש באומנות האירופית, לדוגמא – ציור של ניקולס פוסין.

 

William – Adolphe Bougureau, The Wave 1896 – היצירה הזו נעשתה באותו זמן של סזאן, יצירה מאוד ריאליסטית. סזאן אמר אמירה אמנותית שבעולם של צילום וריאליזם כדי להעביר מסרים יותר מורכבים צריך לעבוד על הדימוי במושגים של צבע וצורה, הוא רוצה לשאול שאלות יותר פילוסופיות ויותר עמוקות.

סזאן, נוף לאסטאק 1878-79תיאור של מפרץ ליד עייריה שנקראת לאסטאק שבריביירה הצרפתית. כל עץ וכל סלע בנוי מכתמים ריבועיים. כל הציור הוא מערך של מצולעים שבונים את הצורות השונות. ככל שאנחנו מכירים יותר את סזאן אנחנו רואים שהנטייה שלו היא להרמוניה של כחולים וכתומים (צבעים משלימים).

Cezanne, mt. st. Victoire seen from Les Lauves, 1902 -סזאן תרם מאוד לאמנות המופשטת כי הוא לקח את זה אל הקצה.

סזאן, מחצבת ביבמוס, 1895סדרת הציורים שהוא עשה במחצבות הם דוגמה טובה להפשטה – הוא לוקח את הזוויות של המחצבות, לא ברור מאיזה זווית הוא צייר את זה. הוא ניצל את המראה של המחצבה כדי להתעסק בגיאומטריה שיוצרת משטח חלק של צבע. אם לא היינו יודעים שמדובר בנוף מהכותרת נישאר עם ציור כמעט מופשט לגמרי. התצורות של הסלעים הופכים למשטחי צבע שמתפקדים בצורה עצמאית וכאן גדולתו של סזאן.

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

חמש שאלות לזיהוי חרטטנים

חמישה כללי אצבע שיעזרו להם לזהות חרטא כשאתם פוגשים אותה ולהתמודד עם טענות ומידע שמוצג בפנינו. המדריך להמנעות מחרטטנים

להשתפר: