תוצאות המהפכה התעשייתית השנייה

המהפכה התעשייתית השנייה מתחיל באזור הרבע האחרון של המאה ה-19. אחת הטענות הייתה שבמהלך 30 השנים האחרונות של המאה ה-19 העולם השתנה, אירופה השתנתה. יותר מתחילת הספירה ועד לאותו זמן ואילך(במהלך ה30 שנה). החידושים הטכנולוגים, התעשייתיים וכן ההשלכות התרבותיות שינו סדרי יסוד (ראה גם: תוצאות המהפכה התעשייתית הראשונה). המיכון והתיעוש מניע את העולם. בעקבות כך, חייהם של מיליונים משתנים. חל שיפור בתזונה של אנשים, בתנאי המגורים. פחות אנשים מתים וכתוצאה מכך האוכלוסייה גדלה. פוחתת בורות ובערות. עקב כך גדלה שכבת הצווארון הלבן;  מורים, פקידים, כרטיסנים ברכבת. מתחולל תהליך הגירה מאסיבי מן הכפר לעיר בעקבות שיפור התחבורה ואנשים לא גרים יותר בקרבת מקום העבודה. כאמור, זוהי תקופת המהפכה התעשייתית השנייה. הגורם המרכזי בשלב הזה של המהפכה התעשייתית הינו המצאת החשמל ועיבוד הפלדה.  ייצור הפלדה מתעצם. צרפת מייצרת מ1870-1914 4 מיליון טון לשנה לעומת רבע מיליון לפני 1870 בכל שנה. לכל זה נוסף שיפר בתנאי התחבורה וכן סלילת כביש האספלט. הפלדה משנה את העולם, אורך חיי הפלדה גדול יותר מברזל. אתה מוצא את הפלדה כמרכיב מרכזי בכל תחום. ישנן תגליות ברפואה, פיתוח חיסונים מונע מחלות המוניות, המצאת הגלולה. כתוצאה מכך, יותר נשים שולטות בהריון ומצטרפות למעגל העבודה. עולה רעיון הרפואה המונעת; חי היום יום משתנים לטובה, המים מועברים בצורה נקייה יותר, ישנה תשתית ביוב מסודרת המצמצמת את התחלואה. בשנות ה-70 של המאה ה-19 צצים גנרטורים ראשונים בגרמניה, בעקבות זאת מוקמות תחנות חשמל.  אם עד עתה יכולת לייצר כוח באופן מקומי, כעת אתה יכול לפרוס את הכוח במקומות רבים. מי מצליח הכי הרבה? גרמניה, כיוון שהיא נכנסת אחרי כל המדינות לתהליך ולומדת מהשגיאות של אחרים. בגרמניה הייצור גובר, במיוחד בתעשייה.

בארה"ב מומצאת מכונת התפירה ומקלה משמעותית את חייהם של נשים. ביגוד ואופנה הופכים לשם דבר.

בכימיה ממצאים תרופות, מפתחים דשנים לגידולים. לאט לאט גדלים תאגידי ענק, מופיעים קרטלים המונעים תחרות חופשית וכניסת יצרנים חופשית לשוק, קובעים מחיר שלא ניתן לרדת ממנו.

כאמור, גרמניה נכנסת למהפכה התעשייתית אחרי כולם ומיישמת שיטות עבודה חדשות ובאנגליה עדיי עובדי בשיטות המסורתיות ש המהפכה התעשייתית  במאה ה-19. האוניברסיטאות של גרמניה הופכות לטובות בעולם; אוניברסיטה ששייכת למדינה מבחינה כלכלית, אך הפרופסורים קובעים בלבד מה ייכנס להשכלה.

מי שנותרת מחוץ למהפכה התעשייתית השנייה היא רוסיה; מדינה אגררית. מיליונים עדיין מתים בגלל רעב ומחלות. בשנות ה-90 של המאה ה19. האיכרים בכפר מעבדים את אדמת האציל. היא לא תצא מדה, אלא רק בסוף שנות ה-30. ניצנים של תעשייה צצים אך אין מה להשוות למדינות אחרות. מתחיל ברוסיה מעמד העובדים. צרפת גם היא חקלאית מבחינה כלכלית, מייצרת בעצמה את הדרוש לה.

ב-1863 נפתח קו הרכבת החדש בלונדון. לאט אט זה עובר את כל מדינות אירופה. ב-1855 קארל בנץ בונה את המכונית החדשה. המכוניות הן יקרות ביותר. בהמשך יומצא מנוע הדיזל האגרסיבי. מפותח מנוע 4 צילנדרים המגדיל את כוח הסוס. זהו זרז אדיר לפיתוח הקטר בהמשך.

באירופה היה נפט אחד במקום אחד בלבד- רומניה. רק ב-1908 נמצא באיראן נפט מזרח תיכוני. מתפתחים פסי הייצור שמביאים לידי יעילות. מעל לכל הסיפורים הללו מתפתחת מהפיכת התקשורת; טלפון, רדיו ותקליט. מכאן מתפתח גם הקולנוע- אילם עדיין. לכל ההמצאות מתנגדים העובדים בשיטה המסורתית, שכן הדבר גוזל לאחרים את עבודתם. הפרלמנט הבריטי מפרסם חוק שאסור למכונית לנסוע יותר מהר מ-2 מייל לשעה. רק בסוף המאה ה-19 הסכימו שהמכונית תוכל לנסוע ב-4 מייל לשעה. תעשיית הכבישים, צמיגים והמוסכים מתפתחת גם היא.

המצאה משמעותית נוספת במהלך המהפכה התעשייתית השנייה היא מהמצאת המטוס. ב-1900 בונה צפלין את ספינת אוויר הראשונה. שלוש שנם אחרי, האחים רייט מייצרים את המטוס הראשון. המכונית משנה לחלוטין את ההתנהגות ם של בני אדם. אנשים יוצאם לבילוי, עסקי התיירות פורחת. מפה ואילך, המדע נותן את הקפיצה האדירה קדימה. מגלים את התא, התורשה, גילויים מתמטיקה ופיזיקה. מגלים את הרדיואקטיביות ופרסי נובל מחולקים. מדען גרמני בשם מקס פלנק מגלה שעצמים פולטים אנרגיה ללא הפסק, אך ביחידות ברורות- תורת הקוונטים. אינשטיין מפריך את כל הידוע לנו בזמן ומרחב .הוא יוצא עם תיאוריית היחסיות וטוען שמהירות האור היא עצמאית וקבועה. אינשטיין מבהיר את היחס בין חומר ואנרגיה במשוואה E=MC. ב1915 אינשטייןם בא גם עם תיאוריית אי היחסיות המורכבת. התיאוריות שלו ביטלו תיאוריות שונות שהיו קיימות אלפי שנים.

לכל המאפיינים הללו של המהפכה התעשייתית השנייה יש השלכות על החברה. הערם גדלות וכך מספר האוכלוסייה. אוכלוסיית אירופה גדלה מ1870 עד ל1914 מ260 מיליון איש ל463 מיליון איש.  אחד מכל ארבעה תושבי העולם הוא אירופאי. רוב האוכלוסיה גר במרכזים עירוניים. מיליונים מהגרים לאמריקה. יש "בום דמוגרפי", פחות מיתות, יותר לידות.  חלה עלייה בנשים היולדות. איפלו עניים זוכים לתנאים משופרים יותר. למרות שהאוכלוסייה גדלה, המשפחות קטנות. מדוע? מפני שבעיר אינך יכול להרשות לעצמך משפחות גדולות. בכפר הכנסייה יותר חזקה ושמרנית, ולכן יש יותר בנים.

לא בכל העולם ההישגים הם כפי שתוארו. בצרפת יש בעיה של ילודה נמוכה. אין כסף להאכיל ילדים נוספים. כל ילד פירושו חלוקה נוספת של הקרקע. בצרפת לא הונהג שהבן הבכור ממשיך את החקלאות של האב.

המהפכה התעשייתית מביאה לשיפור במזון כתוצאה מנגישות גבוהה יותר למזון עקב המצאת המכונית. בעזרת אמצעי התחבורה, המזון שמגיע לאנשים טי יותר, נגיש יותר. לא כל האוכלוסייה נהנית מפיתוחים אלו. יש תהליך הגירה קבוע מהכפר לעיר. בהתחלה זו הגירה עונתית כשאין תעסוקה, אך חוזרים לכפר. לאט לאט גם אנשים עוזבים את הכפר וגרים באופן קבוע את הערים. אף אחד לא מחכה להם ועליהם להתפתח. צצים משכנות עוני. יחד עם ההגירה יש חזרה לכפר. למידה של מנהגי וחידושי העיר בחזרה לכפר; הפריה הדדית. אנשים מהגרים בעיקר בעקב מיכון. מהגרים לארה"ב בגלל רדיפות וחקלאות, שיפור רמת החיים. התהליך קורה ממזרח אירופה למער אירופה ומשם לארה"ב. בסקנדינביה בין המאה ה-19 ל-20 גרו 9 מיליון אנשים. 3 מהם היגרו לארה"ב. בהרבה מקרים אתה מהגר ואינך רואה את משפחתך יותר.

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: