המהפכה התעשייתית – מבט כולל

המהפכה התעשייתית אורכת בערך כ-200 שנה. משתרעת בין המאות ה-18 ל-19, שינתה את חייה של האירופאים והעולם. בכל תחום ניתן למצוא את עקבותיה; רכבת הקיטור, מנועים, תקומתו של מעמד הפועלים, תמותה אדירה של ילדים. המפכה מאופיינת גם בעיור מאסיבי, ערי ענק צומחים. אירופה עוברת תהליך של גדילת אוכלוסייה. היא מתגברת על מגיפות ומחלות, הלידות עולות על פטירות. אוכלוסייתה גדלה וגוברת הדרישה למוצרים, כתוצאה מכך יש תמריץ להכניס יותר מיכון בתעשייה ובחקלאות. בעיקר ניתן למצוא זאת בענף הטקסטיל והכותנה. נולד לראשונה מעמד הפרולטריון והקומוניזם. לא עוד ייצור פרטי, אם כי ייצור מסחרי. שתי מהפכות משנות את חייהם של האנשים: המהפכה הצרפתית והמהפכה התעשייתית. המחיר האנושי היה כבד מנשוא, המיכון חותר תחת תעסוקתם של בעלי מלאכה.

המהפכה התעשייתית מתחילה בפרברי הערים בבריטניה במהלך המאה ה-18 בואכה מערב אירופה. מכונות מתחילות להחליף בני אדם, נכנסה שיטת ייצור חדשה בה עובד מתמחה בתחום מסוים. כתוצאה מכך, אתה מוצא מספר אנשים רב תחת קורת גג אחת המתמחה בתחומי ייצור ספציפיים. החסרונות- אתה מוגבל לתחום עיסוק אחד. היתרונות- ייצור מסחרי גדול. עיקר הייצור התעשייתי עובר במאה ה-19 לכוח הקיטור. יחד עם זה, עבודת  כפיים הולכת לפועלים לא מיומנים או לנשים. בסופו של יום, יותר מוצרים מיוצרים, הייצוא גדל. ההישג הגדול יהיה כאשר תייבא חומרי גלם ותמכור ביותר.

אירופה הופכת ברבות השנים ליבשת המאוכלסת והצפופה ביותר בעולם. מערב אירופה הינו השטח המאוכלס ביותר. בשנת 800- 187 מיליון בני אדם. ב1850- 266 מיליון בני אדם.גידול של 43. אוכלוסיית בריטניה משלשת עצמה. המוות לא פוסק, רעב מתפשט, תמותת ילדים ונשים יולדות ולמרות הכל, האוכלוסייה גדלה. החלו לראשונה לטפל בתשתית ביוב, סיננו מי שתייה, פיתחו חיסון נגד אבעבועות, שתיית חלב הקלה על מחלת השחפת. תוחלת החיים מתארכת, פחות נשים מתו בצעירותן וכתוצאה מכך ישנן יותר נשים המביאות ילדים לעולם.

דברים אלו נכונים רק לגבי חלק מן האוכלוסייה. העניים עניים יותר. בליברפול בתחילת המאה ה-19, תוחלת החיים של מעמד העובדים הייתה 15 שנים בממוצע. מחצית מן הילדים מתו לפני הגיעם לגיל 5. הומצא תהליך הפסטור אשר הפחית חיידקים.מכאן נובע , יותר מבוגרים שורדים את שנות ילדותם. רוב המאה ה-19, שוררת תקופה של שלום, למעט מלחמת קרים; רוסיה-האימפריה הע'ותמאנית. , מלחמת צרפת-אוסטריה ב1859 ומלחמת פרוסיה-צרפת 1870-1871. שלום, חיסונים, יותר מזון, היגיינה- כל אלו מביאים לגדילת האוכלוסייה.

המהפכה התעשייתית באה לידי ביטוי גם בחקלאות; יותר אדמה מוכשרת לתנובה חקלאית, יותר חלקות קטנות מאוחדות לחלקות גדולות וכתוצאה מכך, עלויות ייצור קטנות והתנובה גדלה והולכת. אנגליה מייצרת במאה ה-19 פי 3 יותר דגנים מאשר במאה ה-18. החלו לדשן אדמות בכימיקלים שונים. ההכנסה החקלאית הינה גדולה יותר, החקלאות גדלה כתוצאה מהכנסת מיכון. בצרפת מגיעים לשלושה יבולים בשנה. התוצאה- יותר אנשים חיים.

רכבות ואוניות קיטור מקשרות בין מקום למקום. ישנן רכבות הנוסעות אל מכרות הפחם. ב-1830, רכבות הנוסעים הראשונות יוצאות לאור. המשמעות, תקשורת מהכפר לעיר הגדולה. התקשורת מהווה את אבות אי השקט החברתי באירופה(החשיפה למידע). פיתוחים אלו גורמים להיות תלויים פחות באחר. הרכבת מהווה שגשוג כלכלי. יש יותר תעסוקה לאנשים, השינוע בעזרת רכבות מפחית את מחיר המוצר בשני שליש. מכן הצריכה מזנקת וגדל הייצור, יותר תעסוקה בשנית והמעגל נסגר. אוניות הקיטור- מאפשרות העברת אנשים וסחורות באופן מהיר אף יותר. הדבר משפיע על הכלכלה, על הקשר בין תרבויות. הקשר בתוך אירופה גדל גם הוא; אוניות מספקות סחורה בזמן, חשיבות התזמון תופסת מקום משמעותי. אנשים נחשפים למקומות חדשים ורואים כי יכול להיות גם אחרת.במקומות שונים באירופה, התיאורים הנ"ל התרחשו בזמנים שונים וכתוצאה מכך, התוצאות הן לא אחידות ברחבי היבשת.

אחד המוצרים המאפיינים את המהפכה התעשייתית הינו הטקסטיל. כותנה גדלה במצרים, היא מיובאת לאנגליה. נטווית לבד ונמכרת למקומות שונים ואף בחזרה למצרים(שליט הקולוניה ידאג כי למצרים לא יהיו בתי חרושות לאריגה). הסחר הקולוניאלי עם מדינות שונות מותיר רווח אדיר בידי המעצמות(קונה בזול ומוכר יוקר). כשנשארים עודפי הון, יש אינטרסים ליזמים לעסוק בבנייה, סלילת כבישים. הפרלמנטים ממהרים להטיל מכסים על ייבוא סחורות. אירופה מוקפת בחומות מכסים. הדבר יוצר פרגמנטציה. ייבוא וייצוא הכותנה סוחף את אירופה. רובה של הכותנה נקטף ע"י עבדים. בבריטניה היא נקראת מהפכת הכותנה. מחצית מהייצוא של בריטניה היה של מוצרי כותנה.

צרפת מאמצת את המהפכה התעשייתית בצורה איטית יותר, הייצור החקלאי נמשך כמעט עד מלחמת העולם ה-1. כתוצאה מכך נשארת ברובה אגררית. ישנו מושג של אדמות משותפות בכפר וכתוצאה מכ הייצור נמוך. המערכת הבנקאית גם היא אינה מפותחת. צרפת איננה מאמינה בשטרות, כמות הכסף בשוק קטנה וכתוצאה מכך, סחר החליפין דליל. בגלל המחסור בכספים, הבנקים מתקשים לתת הלוואות. ככל שהתופעות ניכרות, יש פחות מהפכה תעשייתית.

גרמניה מחולקת ל300 מדינות. המעבר בין ערים כרוך בתשלום מכס. התוצאה- פחות מהפכה תעשייתית. פחות הנחת מסילות ברזל, פחות רכבות, פחות ספינות שמשנעות סחורות. ככל אתה נע מזרחה הפיגור נע בכל.

ברוסיה ב1857, 57 מיליון איש. בתקופה זו 160 אלף סוחרים בני המעמד הבינוני. רוסיה דבקה בחקלאות מסורתית. הנימוק לכך- בשנות ה-40 של המאה ה-19, משרד האוצר נגד הנחת מסילות ברזל כיוון שהוא טוען כי הזמן שאנשים יבלו ברכבת הוא על חשבון העבודה שלהם. המודרניזציה תיקח אותם מהשדה.יתרה מזאת, העוינות מן המערב היא המרכזית. העוינות לתיעוש ברוסיה נקשרת עם התיעוש במערב ומקורה בכנסייה הפרובוסלבית. ב-1860, אין עדיין מילים בשפה הרוסית ל"בית חרושת" ול"פועל". הכל קשורים לכפר ולאדמה.

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: