פילון האלכסנדרוני על מצוות וטעמי המצוות

פילון האלכסנדרוני שאל את  השאלה למה אלוהים צריך בכלל שנקיים את כל המצוות שנתן, כלומר מהן טעמי המצוות?

גוף ונשמה – פילון טוען שהמצוות הן ההדרכה שמביאה אותנו למעלות גבוהות יותר, ודרך העשייה הזו מתעוררים הרגשות, המידות הטובות, השקפת העולם הנכונה.

נימוק נוסף של פילון הוא שהמצוות מסייעות לאדם לשמור על הקונפורמיות ולא להיות חריג בעולם היהודי.

סיבה נוספת היא שיש עניין לשמור על מנהגי אבות, מה שעתיק הוא טוב.

חז"ל מסבירים זאת שבורא עולם בכבודו ובעצמו אמר שיש לקיים את המצוות ועל כן מקיימים אותן, כי מי אנחנו שנחלוק עליו.

למשל, בדיני הכשרות – פרסה, שסע והעלאת גירה – אומר פילון שההיגיון הוא שע"י ההבחנה שיש בפרסה השסועה (הבחנה בין שני דברים) יש הפנמה, והעלאת הגירה היא כמו שינון של לימוד התורה.

בעניין פרה אדומה אומר פילון שצריך לזרות על הטמא את אפר הפרה האומה ע"מ להמחיש לאדם שהוא עפר ואפר.

אפשר לראות שבפילוסופיה של פילון היו רעיונות רבים שגם הוגים מאוחרים יותר הגיעו אליהם, אך הוא היה שם קודם. כך, למשל, פילון טוען שעשרת הדיברות הינן כמו ראשי פרקים לכל שאר המצוות שנמצאות תחתן. גם ר' סעדיה גאון הגיע לאחר מכן לאותה הבנה.

ישנה בעייתיות בחלוקת עשרת הדיברות, מכיוון שהתורה מדברת על 10 ובפועל ישנם 14 היגדים (לא יהיה לך אלוהים אחרים ולא תשתחווה אליהם, זה יכול להיספר כשניים). כיום מקובל לחלק את עשרת הדיברות על שני לוחות הברית 5 על זה ו5 על זה. פילון מחלק זאת אחרת. הוא טוען ש"אנכי ה' אלוהיך" אינו דיבר. גם הנוצרים סבורים כך. לפי פילון "לא יהיה לך אלוהים אחרים על פניי" הינו הדיבר הראשון. בהמשך רבי חסדאי קרשקש הגיע גם הוא לדעה זו.

פילון טוען שהלוחות מחולקים לפי מצוות שבין אדם למקום (כולל כיבוד הורים) ומצוות שבין אדם לחברו. גם ר' יוסף אלבו טוען כך.

נאמר על התורה "קרוב אליך הדבר בפיך ובלבבך לעשותו". אומר פילון שיש 3 סוגים של מצוות – בפה (תפילה וכו'), בלב (אמונה, אהבה וכו') ועשייה. מאוחר יותר טען זאת גם אבן עזרא.

עוד דברים מעניינים: