אוקקטה – טכניקות חסימה

אוקקטה (UKEKATA) (טכניקות חסימה)

המטרה האולטימטיבית של כל אומנויות הלחימה היא להביס את האויב מבלי להשיב מלחמה. גישה זו קשורה באופן אינטימי למהות הקרטה-דו ומבוטאת בפילוסופיה של הקרטה בפתגם קרטה ני סנטה נאשי (karate ni sente nashi) (אין מתקפה ראשונה בקרטה או קרטה מתחיל רק בצורה ההגנתית). תמיד ישנם האנשים הנוהגים אלימות לאזרחים טובים; טכניקות החסימה פותחו בכדי להתמודד עם אלימות זו.

להלן הסבר מעשי של אוקקטה:

1. סייקן-אודה-אוקה (seiken-ude-uke) (חסימת זרוע)

בכל חסימות הסייקן-אודה-אוקה שלהלן שני צדדי הזרוע, בצירוף עם האגרוף, משמשים בדרכים שונות בכדי לחסום התקפות. זו היא שיטה יעילה ביותר ונעשה בה שימוש תדיר בקטות וכן בלחימה בסגנון חופשי.

1. ג'ודן אוקה (jodan uke) (חסימה עילית)

חסימה זו מבוצעת על ידי הרמת הזרוע לגובה המצח. המרחק בין מפרק-היד והמצח הוא של אגרוף אחד והיד החוסמת יוצרת זווית של 45 מעלות.

פוקיוגטה I, II ופינן I, II

2. צ'ודן סוטו-אוקה (chodan soto-uke) (חסימה החוצה אמצעית)

חסימה זו מבוצעת על ידי כיפוף הזרוע בזווית של בערך 90 מעלות. המפרק הוא באותו הקו של הכתפיים. השרירים שמתחת לזרוע [לטיסמוס דורסי (השרירים בצידי הגב מתחת לבית-השחי), טרס מייג'ור] מתוחים כאשר הכוח ממוקד על מגע.

פוקיוגטה II ומרבית הקטות האחרות

3. צ'ודן יוקו-אוקה (chodan yoko-uke) (חסימה הצידה אמצעית)

חסימה זו זהה לצ'ודן סוטו-אוקה אלא שהיא מבוצעת כלפי הצד.

ניהנצ'י II, III ווואנשו

4. צ'ודן אוצ'י-אוקה (chodan uchi-uke) (חסימה פנימית אמצעית)

חסימה זו מבוצעת כמו צ'ודן סוטו-אוקה, אולם היא חוסמת כלפי פנים על ידי תנועה מהירה של הזרוע.

ניהנצ'י I, II, צ'ינטו וקונסנקו

5. גדאן אוקה (gedan uke) (חסימה תחתית)

חסימה זו משמשת בכדי לחסום בעיטות המכוונות לחלק הגוף התחתון. היא נמצאת בקטות רבות ובכללן פוקיוגטה I ו-II.

6. גדאן יוקו-בראי-אוקה (gedan yoko-barai-uke) (חסימה צידית תחתית)

חסימה צידית זו משמשת בצירוף עם ג'יגוטאי-דאצ'י בכדי לחסום בעיטה.

פוקיוגטה II, ניהנצ'י I וקונסנקו

7. סאסאה-אוקה (sasae-uke) (חסימת זרוע נתמכת)

האגרוף של הזרוע החוסמת נתמך בידי היד הפתוחה של הזרוע השנייה.

ניהנצ'י II ופאסי

8. סאיו-בראי-אוקה (sayu-barai-uke) (חסימה צידית תחתית כפולה)

חסימה זו משמשת בכדי לבלום בעיטות המגיעות משני הצדדים בבת-אחת.

וואנשו ואננקו

9. ג'ודאן ווארי-אוקה (jodan wari-uke) (חסימה מפוצלת עילית)

חסימה זו עושה שימוש בשני האגרופים המשמשים כמו בג'ודאן אוקה. ישנו רוחב של אגרוף או פחות בים שני האגרופים.

פאסי, צ'ינטו וגוג'ישיהו

10. צ'ודאן ווארי-אוקה (chudan wari-uke) (חסימה מפוצלת אמצעית)

חסימה זו מבוצעת על ידי שימוש בצ'ודאן סוטו-אוקה עם שתי הזרועות.

פינן IV, אננקו וצ'ינטו

11. ג'ודן קוסה-אוקה (jodan kosa-uke) (חסימה מוצלבת עילית)

שתי הזרועות יוצרות ג'ודן אוקה עם מפרקי-הידיים מוצלבים במרחק של אגרוף מן המצח

12. גדאן קוסה-אוקה (gedan kose-uke) (חסימה מוצלבת תחתית)

חסימה זו מבוצעת על ידי חסימה כלפי מטה עם הזרוע והצלבתה עם האגרוף הימני.

פינן IV, V וצ'ינטו

13. מורוטה סוא-אוקה (morote soe-uke) (חסימת זרועה מוגברת)

חסימת אזור האמצע הנעה החוצה הזו מבוצעת על ידי שימוש בצ'ודן סוטו-אוקה והגברת התנועה עם הזרוע השנייה.

פינן I, IV ו-V

14. צ'ודן סוטו-מאוואשי-אוקה (chudan soto-mawashi-uke) (חסימה מעגלית צידית אמצעית)

חסימה זו מבוצעת באותה הדרך של צ'ודן יוקו-אוקה למעט שהאגרוף מסתובב כלפי חוץ, כפי שמוצג בתמונה.

ניהנצ'י I ו-II

15. מורוטה-בראי-אוקה (morote-barai-uke) (חסימה תחתית מוגברת)

חסימה זו מבוצעת על ידי ביצוע גדאן אוקה עם זרוע אחת, שבעוד שבה בעת מחזקים אותה על ידי ביצוע צ'ודן סוטו-אוקה עם הזרוע השנייה.

פינן III, ניהנצ'י I, II, III ופאסי

16. הזושי-אוקה (hazushi-uke) (חסימה מסירה)

חסימה זו מבוצעת על ידי הרמת הזרועות במהירות לגובה החזה, כאשר הזרועות מאוזנת, האגרופים בערך במרחק של אגרוף אחד בניהם ובמרחק של אגרוף אחד מן החזה.

ניהנצ'י II וגוג'שיהו

17. אוטושי-אוקה (otoshi uke) (חסימה תחתית צונחת)

הזרוע צונחת למטה מגובה האוזן בכדי לחסום רגל בועטת.

פינן V ופאסי

2.שוטו אוקה והייטו אוקה (shuto-uke, haito-uke) (חסימות יד-סכין ויד-סכין הפוכה)

יד-הסכין ויד-הסכין ההפוכה כבר הודגמו באוצ'י וואזה או טכניקת הכאה:

1. צ'ודן סוטו-שוטו-אוקה (chudan soto-shito-uke) (חסימת יד-סכין כלפי חוץ אמצעית)

צ'ודן סוטו-שוטו-אוקה משמשת לרוב לחסימה, אך היא קשה ביותר לביצוע נכון בעבור מתחילים. היד מכופפת בזווית של 90 מעלות, עם מפרק-ביד בקו אחד עם הכתף; החלק החיצוני או החוסם של יד הסכין מסתובב מהכתף הנגדית לנקודת המגע שלו. היד השנייה משמשת בכדי להגביר את הכוח ומשמשת בכדי להגן על אזור מפתח הלב. החסימה נמצאת בקטות רבות כולל פינן I ו-IV. שימוש מיומן בטכניקה זו דורש אימון מתמיד.

2. ג'ודן אוצ'י-שוטו-אוקה (jodan ushi-shuto-uke) (חסימת יד-סכין פנימית עילית)

כאן יד-הסכין משסעת מגובה האוזן קדימה בכדי לחסום מכה. החסימה מבוצעת לרוב מעמידת נקואשי-דאצ'י.

פינן IV, פאסי וקונסנקו.

3. צ'ודן יוקו-שוטו-אוקה (chudan yoko-shuto-uke) (חסימת יד-סכין כלפי צד אמצעית)

תנועה זו משמשת בכדי לחסום מכה המכוונת לצד הפנים.

ניהנצ'י II, III

4. גדאן שוטו-אוקה (gedan shuto-uke) (חסימת יד-סכין תחתונה)

בחסימה זו יד הסכין מסתובבת מהכתף הנגדית לעמדת המגע שלה ישירות למטה וכשישה אינצ'ים (15 ס"מ) או מפתח-יד אחד מעל הברך הקדמית. יד-הסכין השנייה מגבירה את הכוח כאשר שתי הידיים יוצרות את אותו המישור; היא גם מגינה על אזור המפשעה. החסימה משמשת בכדי לחסום בעיטה המכוונת אל הבטן.

פינן II

5. גדאן שוטו יוקו-בראי-אוקה (gedan shuto yoko-barai-uke) (חסימת יד-סכין משסעת כלפי צד תחתונה)

חסימה זו משמשת בצירוף עם ג'יגוטאי-דאצ'י. היד החוסמת נעה כמו בגדאן יוקו-בראי-אוקה; היד השנייה משמשת בכדי להגביר את הכוח כאשר שתי הידיים יוצרות את אותו המישור.

רוהיי

6. צ'ודן הסאמי-אוקה (chudan hasami-uke) (חסימת מספריים אמצעית)

חסימה זו מבוצעת על ידי הצלבת יד-הסכין הימנית מעל יד-הסכין השמאלית לפני הפנים בגובה האף. גב כף היד של שתי הידיים פונים זה כלפי זה. ידי-הסכין המוצלבות יכולות לשמש בכדי ללכוד ולסובב את ידו או זרועו של היריב, מה שמקל על ההתקפה עליו עם היד השנייה.

פינן V, אננקו וצ'ינטו

7. מקיטה –אוקה (makite-uke) (חסימת יד-סכין מתעקלת)

חסימה זו הינה קשה לתיאור מכיוון שהיא נעה בשני שלבים: בשלב הראשון יד-הסכין נעה מתחתיתו לקצהו העליון של חצי מעגל. נקודת המגע שלה היא בתוך האמה. היד עתה יוצרת יד-סכין הפוכה. האמה נחה על הזרוע השנייה שתומכת באמה החוסמת הזו. המרפק בזווית של 90 מעלות. בשלב השני יד-הסכין ההפוכה מסתובבת בכדי לאחוז ביריב ולמשוך אותו בעוד שהיה השנייה מכה בו.

רוהיי, וואנקן, וואנשו ופאסי

8. מגטורי-בראי-אוקה (magetori-barai-uke) (חסימת שתי ידי-הסכין עולה כלפי מעלה)

שתי ידי-הסכין מועפות אל מעל המצח בכדי להסיר את ידיו של היריב שאוחז בך בשערך.

צ'ינטו

9. טוריטה-אוקה (torite-uke) (חסימת יד-אוחזת)

טוריטה משמשת בכדי לחסום ולמשוך את זרועו של היריב כך שתוכל להכות בו עם היד השנייה.

רוהיי, וואנשו, גוג'שיהו וצ'ינטו

10. סגוריטה-אוקה (sagurite-uke) (חסימת יד-מחפשת)

תנועה זו מבוצעת בחלק האחרון של קטת פאסי ובמקור שימשה בכדי לחפש את היריב בטווח קרוב בחושך.

משמשת רק בפאסי

11. גדאן הייטו-יוקו-אוקה (gedan haito-yoko-uke) (חסימת יד-סכין הפוכה כלפי צד תחתית)

תנועה זו מבוצעת באותו האופן של גדאן שוטו יוקו-בראי-אוקה (חסימת יד-סכין משסעת כלפי צד תחתונה), למעט שהיד החוסמת מסובבת עם כף היד כלפי מעלה בכדי ליצור חסימת יד-סכין הפוכה.

גוג'ושיהו

3. שוטיי-אוקה (shotei-uke) (חסימת עקב כף-היד)

עקב (או שורש) כף-היד נקרא שוטיי אשר תואר קודם לכן בחלק אודות אטה וואזה או טכניקות ריסוק.

1. צ'ודן שוטיי-אוקה (chudan shotei-uke) (חסימת עקב כף-היד אמצעית)

כאן חוסם עקב כף-היד מכה על ידי הכאה תחת זרועו של היריב. ניתן בקלות לשנות חסימה זו למכה.

קונסנקו

2. גדאן שוטיי-אוקה (gedan shotei-uke) (חסימת עקב כף-היד תחתונה).

מונח זה משמש בכדי לתאר את כל חסימות עקב כף היד לאזורים הנמוכים.

רוהיי, וואנשו וקונסנקו

4. היג'י-אוקה (hiji-uke) (חסימת מרפק)

היג'י-אוקה מבוצעת על ידי הנחת חזית שני האגרופים על המותניים ומשמשת בכדי לחסום התקפה לחזה. היא משתנה אל אורקן-אוצ'י או מכת גב האגרוף מיד לאחר החסימה עם המרפק.

פינן III וצ'ינטו

5. הנגטסו-בראי-אוקה (hangetsu-barai-uke) (חסימת כך רגל בחצי-ירח)

חסימה זו מבוצעת על ידי הנעת הרגל האחורית של זנקוטסו- דאצ'י (עמידה ברגל קדמית מכופפת) או נקואשי-דאצ'י (עמידת חתול) בתנועת חצי מעגל בכדי להזיז את ידו של היריב כאשר הוא אוחז בידך שלך. ברגע המגע הרגל יכולה להסתובב ולהפוך לבעיטה צידית כלפי מטה. בשל תנועת חצי-הסהר של הרגל, היא נקראת חסימת חצי-ירח.

רוהיי, פאבי וקונסנקו

מהות הקראטה-דו האוקינאווי

היסטוריה קצרה של קראטה-דו

אומנות הטה

שורי-טה ונאהא-טה

פופולריזציה של קראטה

התמודדות הקומיטה

השפעות שיטת הטורנירים

המלצות ללמידה

II:

מרשם לבריאות

תובנות של אראקקי

השראה מקיאן

התפתחות קומיטה תחת מוטובו

III: מחשבות על מומחיות בקראטה-דו

כללים ברכישת השליטה

הכללים של קראטה-דו מטסוביאשי- ריו

גישות לשימור באימוני קראטה

האתיקה של הדוג'ו

עצות לאימון

IV: פירוש הקטה של קראטה-דו מטסוביאשי-ריו

תנועות בסיסיות

קמאקטה (עמידת היכון)

טאצ'יקטה (עמידות)

סמקטה (טכניקות תקיפה)

אוקקטה (טכניקות חסימה)

קריקטה (טכניקות בעיטה)

תנועות ביניים

V: תנועות רצף של 18 הקטות

VI: על קומיטה (לחימה)

VII: קובוג'וטסו (אומנות כלי נשק עתיקים)

עוד דברים מעניינים: