מבצע נחשון (מלחמת העצמאות) – סיכום

מבצע נחשון הוא מבצע צבאי במסגרת מלחמת העצמאות במטרה לשבור את המצור הערבי על ירושלים. מבצע נחשון מתבצע כחודש לפני תוכנית ד' ולא נכלל בה אך תואם את מטרותיה של יצירת רצף טריטוריאלי יהודי.

רקע למבצע נחשון

בסוף מרץ 1948, כוחותיו של עבד אל-קאדר אל-חוסייני מנעו משיירות אספקה ​​להגיע לירושלים . העיר הייתה נצורה והאוכלוסייה היהודית נאלצה לדבוק במערכת קיצוב. ב- 31 במרץ ארבה שיירה יהודית בת 60 כלי רכב בחולדה ונאלצה לחזור עם אובדן של חמישה כלי רכב ו -17 הרוגים. מנהיג היישוב דוד בן גוריון החליט להשיק את מבצע נחשון במטרה לפתוח את העיר ולספק אספקה ​​לתושבים היהודים. הכוונה הייתה לפרוץ את הדרך לירושלים מעל ל90 אלף היהודים שנמצאו בה במצב של סכנת רעב וכניעה במסגרת המבצע היו צריכים לתפוס היו צריכים לתפוס משלטים (מוצבים ) ששולטים על הדרך לירושלים .

מהלך מבצע נחשון

מהלך המבצע 1500 לוחמים מרוכזים מכול רחבי הארץ ובמשך שבועיים החזיקו הלוחמים את כל המשלטים ששולטים על הקטע הקריטי בדרך אל העיר (באב אל וואד –שער הגיא ) בתקופה זו הצליחו לעבור 3 שיירות (1500 משאיות) בסהכ שהזרימו לעיר הנצורה "חמצן" מה שאפשר לעיר להחזיק מעמד בהמשך . מבצע נחשון נחל הצלחה גדולה עם השתלטות על מרבית המשלטים ונקודות הישוב הערביות בדרך לירושלים.

הכתם השחור של המבצע: פרשת "דיר- יאסין"

פרשת דיר יאסין היא אחת הפרשות המפורסמות והעגומות של מלחמת העצמאות. בתוך 1500 הלוחמים שגויסו למבצע הייתה יחידה של אנשי אצ"ל ולח"י שתפקידה היה להשתלט על הכפר דיר יאסין בקרב קשה שבמהלכו נהרגו לא רק לוחמים אלא גם חפים מפשע רבים, נשים, זקנים וילדים מה שהוביל לטענות על טבח שמצד אחד העצימו את הזעם הערבי כנגד היהודים אך מאידך גרמו ליישובים אחרים לפחד מגורל דומה ולבריחה המונית של ערבים מבתיהם.

תוצאות מבצע נחשון

א. ליהודים –העיר ירושלים נותרה במצור לאחר שהלוחמים ששלטו על הדרך חזרו ליחידותיהם אבל שלוש השיירות שהצליחו להגיע לעיר נתנו לעיר אפשרות להחזיק מעמד ולשרוד את מלחמת העצמאות, תוצאה שהייתה חשובה ביותר בעבור הכוחות היהודים.

ב.תוצאה לערבים –לאחר כיבוש דיר יאסין ומותו של עבדאל קאדר על חוסייני שהיה מנהיג הכנופיות הערביות באזור ירושלים התחילו סכסוכים בין הערבים ובינם לבין עצמם והחוסיינים האשימו את צבא ההצלה של קאוצגי שהוא לא בא לעזרת הערבים בירושלים ולכן אין לערבים בארץ ישראל מספיק כוח כנגד היהודים וצריך להזעיק עזרה מבחוץ מדינות ערב .

למבצע נחשון נודעה חשיבות רבה בשינוי מהלכה של מלחמת העצמאות. לאחריו הגיעה לידי ביצוע תוכנית ד' שסימנה מעבר ממגננה למתקפה במסגרת מלחמת העצמאות.

מתוך: סיכומים לבגרות בהיסטוריה / נאציזם, מלחמת העולם השניה והשואה / בונים את מדינת ישראל במזרח התיכון / המאבק להקמת מדינה יהודית

בואו נעשה את זה מעניין:

מבצע נחשון: הפריצה קדימה והנפילה המוסרית?

למי באמת שייכת ארץ ישראל…

קשרי הון-סגנון: הביטוס והון תרבותי

כיצד הסגנון שלנו משפיע על המעמד החברתי שלנו ועל סיכויי ההצלחה שלנו בחיים? על הקשר בין מושג ההון התרבותי ו"הביטוס" אצל בורדייה

עוד דברים מעניינים: