עידן המהפכות – סיכום

עידן המהפכות – סיכום

מתוך: חברה, פוליטיקה ותרבות בעידן החדש

עידן המהפכות הוא כינוי לסדרה של מהפכות פוליטיות וחברתיות שעיצבו את פני האנושות כפי שהיא כיום. בהיסטוריה ישנם 3 מהפכות שעיצבו את ההיסטוריה העולמית : 1. המהפכה האמריקנית 2. המהפכה הצרפתית 3. המהפכה הבולשביקית . המהפכות האלו הניחו את התשתית הפוליטית והפילוסופית לעולם החדש של הלאומיות והדמוקרטיה. תפיסות כמו זכויות אדם ואזרח או רעיונות של אמנה חברתית קיבלו במסגרת המהפכה האמריקאית או המהפכה הצרפתית ביטויים קונקרטיים בצורה של שינוי חברתי ומעבר לחברה איגליטרית יותר. מטבע הדברים לוו המהלכים של עידן המהפכות בקשיים רבים ובמאבקים עקובים מדם בכדי לשנות את המציאות החברתית בצרפת או בארצות הברית. הדיהם של מאבקי עידן המהפכות ממשיכים להדהד על היום באורחותיו ומהלכים של העולם המודרני כולו.

בין המהפכה הצרפתית והמהפכה האמריקנית יש שוני גדול, שתי המהפכות יונקות ממקורות דומים , האמריקנית היא פוליטית לאומית , ניצחון של קבוצה אחת על אחרת , היא לעולם לא הביאה העברת סמכות , לא היה שינוי מרחיק לכת בתוך החברה כולה . השינוי הגדול ביותר התרחש דווקא בצרפת , ההשפעה של צרפת הייתה כה אדירה והיה לזה ביטוי במאה ה – 19 שכאשר הצרפתים היו מבקשים אז מדינות אירופה היו מתקררות , ההשפעה הייתה מרחיקת לכת .

המהפכות של עידן המהפכות ינקו ממקורות דומים : יש מקור אחד שהסתכלו עליו שהוא הדגם האנגלי , אבל מצד שני היו לנו הפילוסופים ( מונטסקייה, ג'ון לוק, ז'אן ז'אק רוסו ) , אלה שדיברו על חוקי הטבע , שבני האדם נולדו עם זכויות , כל אלו חלחלו אצל התושבים האמריקאים ובצרפת והובילו בסופו של דבר לפרוץ המהפכות. שתי המהפכות, הצרפתית והאמריקאית, ינקו בצורה ישירה מהפילוסופיה של תקופתן (הפילוסופיה של העת החדשה) והביאו לידי ביטוי תפיסות שבמהלך עידן האורות התפתחו כרעיונות אינטלקטואליים ואילו בעידן המהפכות רעיונות אלו קיבלו ביטוי קונקרטי פוליטי במציאות.

המהפכה האמריקאית, הצרפתית והבולשביקית כמהפכות פוליטיות קשורות בקשר הדוק עם מהפכות אחרות: המהפכה המדעית ובעקבותיה גם המהפכה התעשייתית ששינו את סדרי העולם הכלכליים והאידיאולוגיים ולמעשה חייבו את יצירתן של מסגרות פוליטיות חדשות שיתאימו לצורות החיים החדשות.

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: