מהי התנהגות ארגונית?

 מהי התנהגות ארגונית?

מתוך: מנהל עסקים \ התנהגות ארגונית

התנהגות ארגונית הוא תחום שעוסק באיסוף ידע מדעי אודות כל ההיבטים של ההתנהגות האנושית הן של יחידים והן של קבוצות בארגון במטרה להגביר את האפקטיביות הארגונית ואת רווחתו של העובד.

–        תחום העוסק באיסוף ידע מדעי : מטרה לחפש את ההסברים החשובים ביותר שגרמו למטרה לקרות.  ההסברים היותר ישירים , מה גורם לתופעה, הסברים אלו הם התיאוריות (תיאוריה – אוסף של כללים המדברים על קשר בין משתנים).

  • לדוגמא: הקשר בין תוכניות אלימות לאלימות אצל ילדים: ניתן לבדוק לפי מגוון של שיטות (בונים ניסוי שנועד לשלול הסברים חילופיים).

 הידע נעשה דרך תצפיות, ניסויים ומדידות שנועדו לתת הסבר להתנהגויות שאנו לא מבינים את מקורן.

הנחה בסיסית 1:  אין התנהגות רנדומאלית.
הנחה בסיסית 2: התופעה תיקרה שוב בהינתן מצבים דומים.

–        אירגון (כלי או מכשיר) : מערכת חברתית מובנת המורכבת מקבוצות או מיחידים הפועלים יחד על מנת להשיג יעדים מוסכמים מראש.  הרבה מאוד סוגים שונים של אירגונים, היעודים של אירגונים מגוונים , ואף יכולה להיות יותר ממטרה אחת לכל אירגון . (הגברת היתרון התחרותית, ניצחון, מתן השכלה וכו') ß הגברת האפקטיביות האירגונית כדי להתקדם להשגת היעד ושיפור רווחת העובד.
אירגון אפקטיבי :  אירגון מרוויח אשר דואג לרווחת העובד (קיים קשר בין רווחת העובד לבין אפקטיביות האירגון).

 

OB תחום מולטי דיספלינרי ששואב מהרבה תחומים:

להתנהגות ארגונית יש 3 רמות: היחיד, הקבוצה והארגון.

רמת ניתוח בהתנהגות אירגונית – מאיזה זווית ראייה מסתכלים על התהליך. (3 הזוויות – פרט: מה גורם להתנהגות: מוטיבציה, אישיות, תנאים באירגון; קבוצה: השפעת דברים באירגון על תפקודה של קבוצה; ארגון: המשך יבוא J )
דוגמא:
קאי פו לי (עזב את מייקרוסופט לטובת גוגל ובעקבות העזיבה תבע מנכ"ל מיקרוסופט את גוגל), שאלות אפשריות: מוטיבציה? מה משפיע על מוטיבציה? סביבת עבודה? אווירה? איך נכון להמריץ עובדים? מתן תשומת לב לעובדים? פידבק? תרבות אירגונית? משהו בנורמות שמכריח את העובד לשקר? טרור?!?

תגמול? יחסים בעיתיים ? פער תרבותי?  תסכול מקצועי? רצון לקיצוץ? מוטיבציה? מחויבות לאירגון? משמעות של חוזה ? שמירה של יעד? מה קורה שעובד לוקח את כל הידע התחרותי והיתרון של לאירגון אחר? מה קורה לקבוצה אשר עבדה תחתיו (דינמיקה משתנה)? תרבות ארגונית (חברה צעירה כמו גוגל, לעומת חברה ותיקה כמו מייקרוספט)? תרבות לאומית (מייקרוספט, חברה אמריקאית עובדת בסין)?

שאלות נוספות (מהשקף):

–        מה משפיע יותר על התנהגות עובד, אישיות או מצב?

–        אזה גורמים משפיעים על הערכות ביצוע?

–        האם שביעות הרצון של העובדים חשובה?

–        האם הצבת יעדים לעובד תשפר את ביצועיו?

–        איזה סוגי הטיות עושים בתהליך קבלת החלטות?

–        מה זה מנהל טוב? מה ההבדל בין מנהל למנהיג?

–        האם יש יתרונות וחסרונות לקבלת החלטות בקבוצה

–        האם התנהגות אירגונית היא אוניברסאלית?

חשיבות הבנת התנהגות אירגונית :
מנהלים צריכים לדעת איך לנתח את המצב, איך לבנות אירגון בצורה אידיאלית, איך לבצע החלטה נכונה לגבי שיקולי רווח והפסד, מי להעסיק ומי לא, ואיך להפעיל את האנשים סביבנו על מנת להשיג את היעדים של החברה.

3 כישורים ניהוליים מרכזים:

  1. ידע טכני : היכולת ליישם ידע מקצועי , ספציפי לפונקציה אותה העובד ממלא.
  2. אנושיים : היכולות לעבוד, להבין לדעת איך להמריץ אנשים אחרים
  3. קונספטואלים: היכולת לאבחן ולנתח מצבים וקבלת ההחלטה הטובה ביותר, ללא קשר לתוכן או ידע ספציפי. לדוגמא: במהלך משא ומתן, איך מנהלים משא ומתן, איך מקבלים החלטות.

-> התנהגות אירגונית עוזרת לפתח את שני הכישורים האחרונים, שהם הכי קריטיים.

סוגי מנהיגות נפוצים

שבעה סוגי מנהיגות נפוצים על פי המחקר בתחומי הסוציולוגיה הארגונית וניהול עסקי.

עוד דברים מעניינים: