אנטיגונה / סופוקלס – תקציר המחזה

אנטיגונה / סופוקלס – תקציר המחזה

מתוך: סיכומים בספרות – אנטיגונה

המחזה אנטיגונה מורכב מפרולוג ושש מערכות כאשר בין מערכה למערכה מפרידה שירת מקהלה. להלן תמצאו תקציר מצומצם מאוד של ההתרחשות בכל אחת מהמערכות עם קישור לתקציר מורחב יותר של כל מערכה ומערכה במחזה.

המחזה אנטיגונה נפתח בפקדדה שנותן המלך קריאון להותיר את גופת פוליניקס מחוץ לעיר ולאסור על קבורתו (ראה הרקע לאנטיגונה).

הפרולוג לאנטיגונה: הפרולוג של המחזה כולל דיאלוג בין אנטיגונה לאיסמנה והוא מציג את נקודת הזמן ואת המקום של פתיתת העלילה (שער הארמון עם עלות השחר), את הדמויות המרכזיות: אניגונה, איסמנה וקריאון, את הרקע לעלילה ואת הקונפליקט המרכזי שלה – האיסור על קבורת אחיה של אנטיגונה פוליניקס מול החובה לשמור על ערכי המשפחה וכבוד המת.

מערכה ראשונה: המערכה הראשונה נפתחת במונולוג של המלך קריאון המציג את הרקע לעלייתו לשלטון ואת היותו שליט אידיאלי. בהמשך המערכה מתבשר קריאון על ידי השומר על קבורת גופת פוליניקס למרות הצו שהוא נתן. קריאון מתנגד לפרשנות כי האלים הם שקברו את הגופה כי כך יש לנהוג והוא יוצא לחפש את הבוגד שהפר את דבריו.

מערכה שנייה: במערכה השנייה אנטיגונה מובלת על ידי השומר אל ארמון המלך ולוקחת על עצמה אחריות במסגרת דיאלוג בינה ובין קריאון והיא יוצאת להגן על מעשיה. קריאון טוען כי אנטיגונה משוגעת.

מערכה שלישית: במערכה השלישית של אנטיגונה מתקיים דיאלוג בין קריאון להימון שמבקר את מעשיו ותבונתו של אביו שאינו מוכן להקשיב. לבסוף הוא משנה את עונש המוות שנקבע לאנטיגונה וממיר אותו בכליאה במערה שם היא תמות לאט.

מערכה רביעית:  במערכה הרביעית פותחת אנטיגונה במונולוג בפני תושבי העיר בו היא סופדת לעצמה ומסבירה את בחיתה להפר את צו המלך ולקבור את אחיה תוך שהיא מודעת ומוכנה לקבל על עצמה את ההשלכות בכדי לעשות את מה שהוא נכון בעינייה (ובעיני האלים).

מערכה חמישית. במערכה החמישית מופיע הנביא העיוור טרסיאס ומודיע לקריאון כי קורבנו לא התקבל על ידי האלים אך קריאון מסרב להקשיב לו. טרסיאס מנבא את מותו של היימון וקריאון מתחיל לפחד.

סיום המחזה: בסיום המחזה מביא שליח את בשורת מותו של היימון והמקהלה מבשרת כי חייו של קריאון הפכו לסבל. אורידיקה מתאבדת וקריאון מביע חרטה ומקבל את גורלו הטראגי וכך מתעצבים שניהם כגיבורים טראגיים.

עוד דברים מעניינים: