אדוארד טיילור – סיכום

מבוא לתיאוריות סוציולוגיות ואנתרופולוגיות: אדוארד טיילור

מתוך: מבוא לתאוריות סוציולוגיות ואנתרופולוגיות – סיכומים

סיכומים, עדכונים והרבה דברים טובים בקבוצת הפייסבוק שלנו – לייקקונו!

ב 1896 אדוארד טיילור מונה כפרופסור הראשון לאנתרופולוגיה באוניברסיטת אוקספורד. עסק בשאלות מהו מקור הדת ומהי הסיבה לשונות הדתית. התשובות: הצורך להסביר את הטבע גורם ל"אנימיזם". מבחין בין שלושה שלבי התפתחות – מאגי, דתי ומדעי. מגיה – ריטואלים מכוונים לשליטה בטבע המבוססים על הכרה מוטעית של קשרים; דת – בקשה מהאל שלו האדם והטבע כפופים; מדע – הכרת חוקיות העולם. במקביל התפתחות חברתית – 1. Promiscuity. 2. פראות – לקט וצייד, משפחה מטריארכאלית. 3. ברבריות – חקלאות, משפחה פטריארכאלית. 4. ציוויליזציה – ערים, מדינה, תעשיה, ממונותיאיזם למדע (הפרימיטיביים של ההווה נותרו מאחור). דיון: הנחת אוניברסאליות = אחידות = של הנפש/ שכל האנושי והנחה של התפתחות אבולוציונית ליניארית. ביקורת: אתנו-יורוצנטריות.

אדוארד טיילור היה ראשון האנתרופולוגים הממוסדים, מאוניברסיטת אוקספורד. התעניין בשאלה של מקור הדתיות – איך ומדוע ומתי נוצרה הדת ומה הסיבה לשונות הדתית בין חברות שונות? תושובתו לכך הייתה – "אנימיזם" – האנשה וייחוס תכונות אנושיות לגורמי הטבע, שזה מה שהדת סיפקה למאמינים, כהסבר לעולם שאופף אותם. על הבסיס הזה טיילור מבחין בין שלושה שלבי התפתחות (דומה לקונט):

  1. השלב המאגי – השלב שבו הדת מופיעה בצורה של ריטואלים שמכוונים לשליטה בטבע. מדובר על ניסיון לשלוט בטבע על בסיס התורות האנימיסטיות הללו, כאשר אין בסיס אמיתי לאמונות הללו.
  2. השלב הדתי – יש כאן אמונה בכוח עליון אחד שמסדיר את כל מה שמתרחש בעולם, ובני האדם פונים אל מקור הסמכות הזה ומבקשים ממנו מזור לבעיותיהם, משמעות וכדומה.
  3. השלב המדעי – השלב של הכרת החוקיות הסיבתית של אופן ההתנהלות של הטבע, שמתבססת על תצפית, אבחון, ניסוי וכדומה. אין בשלב זה ספקולציות, אלא הוכחות מוצקות.

גם פה יש שלבי התפתחות חברתית:

  1. Promiscuity
  2. פראות savagery
  3. ברבריות
  4. ציוויליזציה

שלוש הנחות באנתרופולוגיה ההתחלתית – הנחת אוניברסאליות, הנחת ליניאריות והנחה אתנו-יורוצנטרית (הנחה של התפתחות "נורמלית" של החברה האנושית – של החברות האמריקאיות והמערביות).

עוד דברים מעניינים: