הביקורת על מושג תעשיית התרבות של אסכולת פרנקפורט

תרבות פופולרית – סיכומים: הביקורת על מושג תעשיית התרבות של אסכולת פרנקפורט

ראה סיכום קורס מלא: תרבות פופלרית – סיכומים

סיכומים, עדכונים, דברים מעניינים והרבה ידע בקבוצת הפייסבוק שלנו (לא תפרגנו בלייק?)

ביקורת על אסכולת פרנקפורט:

1.הזכות לבהות התרבות הפופולארית נתפסת כתרבות של בוהים, אנשים שלא מפעילים שיפוט וחיים בתודעה כוזבת. נשאלת השאלה – האם זה כ"כ רע לראות טלוויזיה , לקנות בגדים ע"פ צו האופנה , ללכת לסרט חדש שיוצא? – ייתכן שאסכולת פרנקפורט ביקורתית מדי כשהיא טוענת שהצרכן הממוצע הוא קורבן של תודעה כוזבת. מדוע הם צריכים להוציא את ההנאה מכל דבר ולייחס לכך תודעה כוזבת?

ההסתכלות הביקורתית מצמצמת את הזהות, שהיא תופעה מורכבת ורבת-פנים, להיבט יחיד. למשל: אני רואה טלנובלה, ובמקביל אני קוראת ספר על הפילוסופיה היוונית. ביקורת זו צומחת מגישה פוסט-מודרנית – הזהות הרב ממדית, ראו אצל סיימון פרית' – " מוזיקה וזהות" .

2. צמיחתן של תרבויות מחאה במסגרת התרבות הפופולארית – לצד פס הייצור והצריכה יש גם מחאה שצומחת במסגרת התרבות הפופולארית, באופן המייצג חשיבה יצירתית עצמאית וביקורתית. יש שוליים, יוצרים מחתרתיים, ואנטי-ממסד במוזיקה, קולנוע תיאטרון וכו'. ישנם יחסי גומלין , המחאה עצמה הולכת ומתמסדת, הופכת לפופולארית, כך שבצוך התרבות הפופולארית מתקיימת דיאלקטיקה בין שעתוק למחאה. מאמר בהקשר זה הוא של מוטי רגב " תרבות הרוק" – הרוק , התחיל כמוזיקת מחאה שהיו אוסרים עליה להיות משודרת בטלוויזיה, אך עם הזמן הפך למשהו נורמטיבי, תרבות פופולארית ממוסדת. תרבויות מחאה מתמסדות והופכות לתרבות פופולארית אך במקביל צומחות מחאות חדשות.

3. שוני בין מסר לפרשנות – האקסיומה הלא-סימטרית של התקשורת:

מה ש (A) יודע ואומר, איננו מה ש  (B) – הנמען שומע. המסר אינו בהכרח זהה לפרשנות.

אדורנו והורקהיימר תיארו את תהליך זרימת המידע מהיצרן לצרכן כזרימה חד-סטרית, שבה הצרכן קונה כל מה שהיצרן מוכר לו. יש כאן הנחה שאינה מבוססת דיה: אם קיים שוני בין מסר ופרשנות, אז אנו לא באמת יכולים לדעת מה הפרשנות של הצרכן, והאם התודעה שלו כוזבת או ביקורתית או משהו אחר. לפיכך יש לעשות מחקרי התקבלות ודעת קהל (ראו אצל סטוארט הול – קידוד ופיענוח).

ראו גם:

תאודור אדורנו- רעיונות מרכזיים 

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: