תרבות פופולרית: מאפייני תעשיית התרבות ע"פ אסכולת פרנקפורט

תרבות פופולרית – סיכומים: מאפייני תעשיית התרבות ע"פ אסכולת פרנקפורט

ראה סיכום קורס מלא: תרבות פופלרית – סיכומים

סיכומים, עדכונים, דברים מעניינים והרבה ידע בקבוצת הפייסבוק שלנו (לא תפרגנו בלייק?)

תעשיית התרבות = פס הייצור + אופי הצריכה

על פי הוגי אסכולת פרנקפורט תעשיית התרבות מורכבת משני מרכיבים. פס הייצור הוא מה שמוכתב על ידי התאגידים. אופן הצריכה הוא הצד המשלים של פס הייצור – האופן בו הצרכנים פועלים.

מאפייני פס הייצור

  1. סכמאטיות, סטנדרטיזציה ומחזור  – פס הייצור של תעשיית התרבות פועל לפי נוסחה מצליחה שחוזרת על עצמה, "סכמאטיות השיטה מתגלה בכך שבסופו של דבר מתבררים המוצרים כשווים תמיד". דגמים  "חדשים" של מכוניות, קלפי משחק, סכיני גילוח… מחזור של לחני פופ, ספרי כיס… פרק 5237 בטלנובלה….
  2. אשליה של שינוי – תרבות הבנויה על סטנדרטיזציה ומחזור חייבת לכלול, לצידם, גם אשליה של שינוי. צריך לספק לצרכנים אשליה שיש כאן בכל זאת משהו חדש – האופנה של השנה שונה מהאופנה של השנה הקודמת, המודל של השנה שונה מהמודל של השנה שעברה. כל זה כחלק ממערכת מורכבת ומשומנת של יחסי שיווק ופרסום שיוצרים את האטרקציה.
  3. השתלטות היפה והמקובל על השונה והאחר – הנוסחה הפופולארית של תעשיית התרבות פונה לטעם המשותף הכללי והנמוך ביותר, ומעדיפה את היפה והמקובל ("דיסניפיקציה"). ביטוי לכך ניתן לראות בכוכבי הטלוויזיה והקולנוע, מגישי תוכניות וכו'. השונה והאחר מקבל ביטוי דרך תוכניות הריאליטי והטוק-שואז.

 

מאפייני אופי הצריכה של תעשיית התרבות

  1. הצריכה נעשית באופן משעתק, המבטא ומנציח הבדלי מעמדות וסטטוס
  2. אופי הצריכה הוא אימפולסיבי, נהנתני, עדרי (להבדיל מרציונאלי).
  3. אופי הצריכה מייצג כמה אפשרויות של תודעה כוזבת:

תודעה כוזבת א': הגדרת זהות עצמית ו"סגנון חיים" באמצעות צריכה (סוג הקפה שאני שותה…) בעצם לא אנחנו מגדירים את עצמינו אלא מישהו אחר.

תודעה כוזבת ב': אשליה של בחירה אינדיבידואלית, בפועל – אופנות מוכתבות באופן קולקטיבי או כחלק מפילוח שוק (הג'ינס הנמוך) –

תודעה כוזבת ג': אשליה של בריחה מהמציאות האפורה לפנטזיה של אפשרויות בלתי-מוגבלות (כרטיסי אשראי)

מתודולוגיה

כאשר מנתחים את תעשיית התרבות לפי אסכולת פרנקפורט יש לבדוק באופן אמפירי את ההשערה כי הפעילות/המוצר הנבדקים אכן מבטאים את פס הייצור ואת אופי הצריכה.

למשל: תופעת הניתוחים הפלסטיים מבחירה – כיצד מבטאת סכמטיות, אחידות ומחזור, אשליה של שינוי, השתלטות של היפה והמקובל על השונה והאחר; וכיצד נעשית באופן משעתק, אימפולסיבי, המבטא תודעה כוזבת.

בעיה מתודולוגית: קשה להוכיח תודעה כוזבת במחקר, מכיוון שגם ראיות מאוששות וגם ראיות מפריכות יתקבלו באותו אופן על ידי חסידי התיאוריה. גם אם אישה טוענת שחייה השתנו כתוצאה מהניתוח הפלסטי שעברה, אז עדיין ניתן לומר שהיא נמצאת תחת תודעה כוזבת.

פיתרון: אם נצליח להראות פער משמעותי מעבר לנבדקים בין התייחסות סובייקטיבית לעובדות הסותרות אותה.

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: