פסיכולוגיה חברתית: בורות פלורליסטית – הגדרה וניסוי

בורות פלורליסטית  

בורות פלורליסטית אפקט מתחום הפסיכולוגיה החברתית המהווה את אחד החסמים העומדים בפני שיפוט חברתי של התנהגות אנושית. האמונה של אנשים שהעמדות שלהם שונות משל אחרים באותה סיטואציה למרות שהאחרים מתנהגים באופן דומה. פירוש של הנורמה החברתית. הם מסיקים שהתנהגות האחרים נובעת מסיבות שונות משלהם (יכולים להיות הסברים מצביים או תכונתיים לפער). בורות פלורליסטית היא תופעה שמביאה לשימור נורמות חברתיות- אנו לא פועלים לשינוי הנורמה אלא נותנים לה הסברים שונים.

בורות פלורליסטית  Miller and McFarland,1987))

בניסוי החוקרים מילר ומקפרלנד שביקשו לבחון את הנושא של בורות פלורליסטית ייצרו סיטואציה בה למחצית מהנבדקים יש את האפשרות לייחס את חוסר שאילת השאלות לסיבה חיצונית ולמחצית לסיבה תכונתית.

נבדקים השתתפו בניסוי בקבוצות. הם קראו מאמר על "פרספקטיבות תיאורטיות על העצמי" כדי להתכונן לדיון בנושא. למחצית מהנבדקים נאמר כי לא ניתן לשאול שאלות ולמחצית השנייה נאמר כי ניתן לשאול שאלות, אך זה יהיה כרוך בתהליך מביך (לחשוף אי הבנה, להפריע לנסיינית).  נבדקים ענו על שאלות: עד כמה הם הבינו את המאמר, כמה ידע יש להם לגבי העצמי ובאיזו מידה יצליחו בכתיבת חיבור יחסית לנבדק הממוצע.

המשתנה התלוי: הניבוי של הנבדקים לגבי מידת ההצלחה שלהם בכתיבת חיבור יחסית לנבדק הממוצע.

תוצאות: אלו שהיה מותר להם לשאול- הסיקו שהבינו פחות את המאמר, פחות יצליחו בכתיבת חיבור ובאופן כללי תפסו עצמם כבעלי ידע פחות לעומת קבוצת הניסוי השניה. ההסבר לתוצאות, לפי החוקרים, היה הבורות הפלורליסטית. לקבוצה שהיה מותר לשאול- הסיקה שאחרים לא שואלים כי כנראה בטוחים בחומר. חשוב להדגיש שאין פה אפקט של בורות פלורליסטית- אלא האפקט משמש כהסבר לתוצאות.

הבורות הפלורליסטית מתרחשת כאשר אנשים שונים מאמינים שהתנהגות זהה מתרחשת מסיבות שונות- והדבר משפיע על הערכת העצמי.

הכסף או החיים: כמה זה "מספיק"?

כמה כסף זה מספיק בכדי לחיות חיים מאושרים? אם התשובה היא "עוד" אז אין לכם סיכוי, אבל מבט אחר על העבודה והקניות יכול לשנות את זה.

חנה ארנדט על הזכות לזכויות

מהי הזכות הבסיסית ביותר שיש להעניק לכל אדם? הפילוסופית חנה ארנדט על הפרדוקס של זכויות האדם ועל הזכות לקבל זכויות.

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: