סיכום מאמר – עידן הנוכחות ממרחק: כפר גלובלי או משכנות עוני תקשורתיים / יעקב בעל שם ודב שנהר

תקשורת: טכנולוגיה, חברה, תרבות – סיכומים:

סיכום מאמר – עידן הנוכחות ממרחק: כפר גלובלי או משכנות עוני תקשורתיים / יעקב בעל שם ודב שנהר

מתוך: תקשורת: טכנולוגיה, חברה, תרבות – סיכומים

הסיכומים עוזרים לכם? אנא שקלו לתת תרומה קטנה בתמורה… אפשר גם לעשות לייק!

מאמרם של  יעקב בעל שם-טוב ודב שנער ["עידן נוכחות ממרחק: כפר גלובלי או משכנות עוני תקשורתיים"] עוסק בעיקרו ב"נוכחות ממרחק".  קרי, כל הפעולות שניתן לבצע ממרחק גיאוגרפי באמצעות טכנולוגיה תקשורתית [אינטרנט]= פעולות חברתיות בתחומים שונים.  המאמר מוצג כדיאלוג בין "המאמין הנלהב" [חסיד הגישה הטכנולוגית, בעל-שם] לבין "פרקליטו של השטן" [חסיד הגישה הסוציולוגית, שנער].  המאמר בוחן ביקוש והיצע של נוכחות ממרחק ומתברר כי שניהם קיימים.  בהמשך, בודק המאמר את הנוכחות ממרחק ע"פ 4 תחומים [הדיאלוג] ;

הגדרה:  נוכחות ממרחק –  סך הפעולות המבוצעות ממרחק באמצעות שימוש בטלקומוניקציה – טכנולוגיה תקשורתית במקרה הנ"ל אינטרנט.

המאמר פותח בהקדמה כללית בנושא ביקוש והיצע של הנוכחות ממרחק. יש ביקוש גבוה לתופעה, מכיוון שנוכחות ממרחק חוסכת זמן (נסיה, פקקים, הסתובבות) וכסף(חנייה, עמלות, שכירות משרדים בכדי להתקרב ללקוחות וכו'). בנוסף, יש קהל גדול שמוגבל בניידות כמו נכים, מבוגרים וכאלה שגרים בפריפריות ולכן נוכחות ממרחק היא האופציה האופטימאלית. יש גם את נושא ההיצע – ישנם שבבים אלקטרוניים, אשר מאפשרים להעביר מידע  רחב בזמן קצר, סיבים אופטיים רחבים, המאפשרים לאחסן, להעביר ולשלוף אינפורמציה בכל מקום בעולם, ולכן קיים היצע נרחב

בעולם לנושא זה.  שני החוקרים לוקחים נושאים שונים ובודקים, כל אחד בהתאם לגישתו, את ההשלכות לנוכחות ממרחק.  באופן כללי המאמין הנלהב מדבר על השלכות חיוביות, חיסכון בזמן ובמקום וטוען שאם הזמן כל החברה תשתמש באופציה הזו. פרקליטו של השטן טוען שהחברה תעכב את כניסת הטכנולוגיה מכל מיני סיבות למשל – הטכנולוגיה לא עונה על כל הצרכים, מפאת אילוצים כלכליים, המגבילים מאוד את השימוש. בנוסף ממשלות רבות מגבילות את התהליך מסיבות שונות.

 

תחום ראשון:  עבודה ממרחק

הטכנולוג טוען, כי קיימות מגוון אפשרויות, אנשים יכולים לעבוד ממרחק במקום ובזמן שלהם

ולפיכך הם עובדים יעילים יותר. הדבר מתאים לאנשים עם ניידות מוגבלת [למשל: הורות וקריירה].

מנגד, טוען הסוציולוג, כי לא לכולם יש האפשרות לעבוד ממרחק מאחר ויש צורך בנוכחותם בפועל של עובדים, כמו גם צורך בשליטה גבוהה במחשבים. מוסיף, כי אין אינטראקציה חברתית ותיווצרנה בעיות של פיקוח, קידום, תגמול וכד'.  הביקוש יהא קטן מההיצע.

תחום שני:  השכלה ממרחק

הטכנולוג–  כי בעתיד הקרוב כל עובד יצטרך ללמוד [והרבה], ייווצר מחסור במורים ובמקומות הוראה מסורתיים, ומכאן שהדרך הטובה והיעילה היא הוראה ממרחק.  לעומתו, הסוציולוג  – אודות מגבלות מבחינה חברתית-  ייווצרו פערים הנעוצים בגיל, כסף והשכלה מוקדמת וההוראה לא תהא שוויונית. מקומם של המחשבים בחינוך- מוגבל מאוד.

תחום שלישי:  רפואה ממרחק

הטכנולוג טוען, כי הטכנולוגיה החדשה תספק רפואה ממרחק; טיפול רפואי באיכות גבוהה, אבחון, בדיקה וניתוח ממרחק. הסוציולוג טוען, כי ייווצרו פערים – זו תהא רפואה יקרה ולא שוויונית, אין די רופאים בעלי אוריינטציה תקשורתית, כמו גם הנושא הנ"ל אינו רלוונטי – שכן החברה לא תקבל זאת.

תחום רביעי:  סגנון החיים בכפר הגלובלי

הטכנולוג טוען, כי במאה ה- 21 [כיום] יתקיים סגנון חיים חדש המבוסס על נוכחות ממרחק בכל התחומים;  הסביבה שלנו תתרחב והקשרים החברתיים יגדלו. חיינו ינועו בין הקהילה שלנו, אך גם בקהילות וירטואליות. לפיכך, טוען כי כך תתקיים דמוקרטיה פעילה בה הויכוח והדיון לגיטימיים ורצויים [יתקיימו בפורומים, אינטרנט]. מאידך, טוען הסוציולוג כי הכפר הגלובלי יהיה מקום תחרותי וטובעני שבו המגמה המובילה היא אי-שוויון. הגבולות בין העבודה לבית יטשטשו ויהיו לרועץ  [אדם שעובד ממחשב בביתו, למעשה עובד כל הזמן..].  נוכחות ממרחק כשיעבוד ולא כהקלה;  קושי לשמור על פרטיות או ניתוק. מוסיף, כי לא כולם יהיו חלק מהכפר הגלובלי ולמעשה גורמים רבים יובילו להרחבת הפערים.  המרחב הציבורי יצטמצם, האינטרסים המשותפים ייעלמו, ולמעשה כל מי שאינם "מרושתים" יוגדרו כ"משכנות עוני תקשורתיים".

 

לסיכום,

הטכנולוג, המאמין הנלהב, יתייחס לגלובליזציה באופטימיות, בחיוב וכאל ברכה ותהליך בעל אספקטים חיוביים לאדם ולחברה.  יותר ויותר פעולות ייעשו ממרחק והתלות בזמן ובמקום תלך ותפחת.             לעומתו, הסוציולוג, פרקליטו של השטן, יתייחס לגלובליזציה  בפסימיות, בשלילה וכאל חולי שיש למגרו, או לכל הפחות- למתן השפעתו ההרסנית שמובילה לחברה אי-שוויונית בעלת פערים רחבים. תהליך הנוכחות ממרחק מלווה בניכור ובחוסר ודאות ,הטכנולוגיה אינה מספקת את הצרכים האמיתיים של בני האדם ובעתיד לא לכולם תהא אותה נגישות לתקשורת ולפיכך ייווצרו ויתרחבו פערים.  שנער, סוציולוג- מייחס חשיבות למקומו של הממסד הפוליטי בהטמעת הטכנולוגיה. הממסד הפוליטי לא עושה די לטובת פיצול רחב יותר של הטכנולוגיה.

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: