מושגים בפסיכולוגיה פיזיולוגית

רשימת מושגים בפסיכולוגיה פיזיולוגית

פסיכולוגיה פיזיולוגית היא תחום העוסק בקשרים שבין גוף ונפש ובוחן את הבסיס הפיזיולוגי-ביולוגי של ההתנהגות האנושית. עיקר העניין של הפסיכולוגיה הפיזיולוגית הוא המוח ומערכת העצבים, אם כי גם מערכת ההפרשה ההורמונלית היא רלוונטית להבנת הדרך בה ההתנהגות שלנו קשורים בהיבטים פיזיולוגיים. עם זאת, קורסים בתחום של פסיכולוגיה פיזיולוגית נוטים בדרך כלל להתמקד בעיקר בתחום של מערכת העצבים ומבנה המוח. ההנחה כי ביסוד ההתנהגות עומדים גורמים פיזיולוגיים אינה סותרת את או מוציאה את המורכבות של נפש האדם או מרדדת אותנו לתגובות כימיות בלבד, כפי שלעיתים ניתן להרגיש כאשר לומדים את הנושא. יותר נכון להביט על כך כעל המערכת שמאפשרת את המורכבות הנפשית שאותה חוקרים תחומים אחרים של מדע הפסיכולוגיה כמו פסיכולוגיה קוגניטיבית, פסיכולוגיה חברתית, פסיכולוגיה התפתחותית ועוד. מאידך, ניתן להסביר תופעות פסיכולוגיות רבות על בסיס היסודות הפיזיולוגיים שלהם, תופעות החל מזיכרון, פחד, היקשרות, תפיסה, חשיבה ואפילו התנהגות חברתית. חשוב לציין כי עם כל ההתפתחות בתחום של הפסיכולוגיה הפיזיולוגית ומדעי המוח, אנחנו עדיין רחוקים מאוד מלהבין לגמרי כיצד פועלת המכונה המופלאה הזו וקשה מאוד קיום לגזור הסברים לגבי התנהגות אנושית רק על בסיס מאפיינים פיזיולוגיים, שכן התחום נמצא במידה רבה עדיין בחיתוליו. עם זאת ניתן בהחלט לשער כי ככל שיתקדם חקר המוח ותחום הפסיכולוגיה הפיזיולוגית ניתן יהיה להסביר ברמה הולכת וגוברת את הקשרים המסתוריים בין גוף ונפש.

למתעניינים בתחום כדאי לקרוא את הסיכום כאן באתר אודות הבסיס הפיזיולוגי של ההתנהגות.

כאן אספנו לכם מושגים והגדרות שלהם מתחום הפסיכולוגיה הפיזיולוגית. זהו תחום רחב ידיים וכמובן שלא כל המושגים הרבים הרלוונטיים אליו נכללים כאן.

ראה גם: רשימת מושגים בפסיכולוגיה

מושגם בפסיכולוגיה פיזיולוגית

תא עצב

אקסון

הנוירון

כפתורי הטרמינל

מעטפת מיילין

תאי חישה

אינטר-נוירונים

תאים מוטוריים

מרווח סינפטי

נוירון בתר וקדם סינפטי

רצפטור

נוירוטרנסמיטורים

סינפסה מעוררת וסינפסה מעכבת

פוטנציאל פעולה

דחף חשמלי\עצבי

העברת המידע העצבי

 מבנה של מערכת העצבים

אגוניסט

מערכת השער לבקרת כאב

סינפסה

המוח המוארך

הקורטקס (קליפת המוח)

כל אחד מהמושגים כולל הגדרה קצרה שלו.

ראו גם: לימודי פסיכולוגיה

עצות לפרודוקטיביות מאריך פרום

האם להיות עסוק זה להיות פרודוקטיבי? לפי אריך פרום, פוריות אמיתית היא לא לעשות הרבה אלא לממש את מי שאנחנו דרך מה שאנחנו עושים

עוד דברים מעניינים: