תורת הגילוי מול תורת הכינון בהיסטוריה וההיסטוריוגרפיה

בתחום התיאוריה של ההיסטוריה וההיסטוריוגרפיה נודעת חשיבות גדולה למחלוקת בין תורת הגילוי לבין תורת הכינון של הידע ההיסטורי. להלן עיקרי המחלוקת.

היסטוריה, מעצם מהותה, עוסקת בדברים שכבר אינם נגישים לנו וכבר אינם נמצאים בהישג ידנו. על כן נשאלת השאלה מהו היחס של המחקר והכתיבה ההיסטורית אל העבר. מחד עומדים אלו המצדדים באפשרות של תורת הגילוי (discovery theory) הטוענים כי ההיסטוריה משחזרת את העבר כפי שהיה באמת. מנגד עומדת העמדה הספקנית של תורת הכינון (construction theory) הטוענת כי המחקר ההיסטורי אינו מגלה לנו את העבר אלא במידה רבה יוצר אותו בהתאם להשקפתנו בהווה.

אחת מהנקודות המרכזיות של המחלוקת בין תורת הכינון לבין תורת הגילוי בהיסטוריה היא שאלת הריאליזם של המציאות ההיסטורית. לגישתם של המצדדים של תורת הגילוי העבר עומד כבלתי תלוי בתודעתם של אלו החוקרים אותו, וכך שאלת ה"אמת" של הייצוג ההיסטורי היא שאלה שיכולה עקרונית לקבל תשובה על סמך ההתאמה של הכתיבה ההיסטורית אל העבר כפי שהוא אכן התרחש. מנגד טוענת תורת הכינון בהיסטוריה כי העבר כשלעצמו אינו ולעולם לא יהיה נגיש למחקר ההיסטורי ולכן הכרתו ותפיסתו תלויים לחלוטין בדרך שבה אנו בוחרים לייצג אותו, ודרך זו כפופה למרכיבים תרבותיים ואידיאולוגיים המשפיעים על המחקר ההיסטורי שאינו מגלה את העבר אלא יוצר אותו לשימושם של בני אדם בהווה.

התפיסה הריאליסטית של תורת הגילוי בהיסטוריה מבוססת על "תורת ההתאמה של האמת" (correspondence theory of truth) הטוענת כי ערך האמת של טענה כלשהי אודות העבר (ובכלל) תלוי במידת ההתאמה שלו עם מציאות אובייקטיבית כלשהי. מנגד, מצדדי תורת הגילוי בהיסטוריה דוגלים במה שקרוי תורת הלכידות של האמת או תורת הקוהרנטית של האמת (coherence theory of truth) לפיה אמיתותה של טענה אינה תלויה במידת התאמתה לאיזו מציאות חיצונית (out-thereness) אלא ביחסה אל טענות אחרות הנחשבות כאמת או כשקר, מה שקרוי בפילוסופיה של המדע "הוליזם" שאפיין במיוחד את משנתו של הפילוסוף הענק וילארד קווין.

ההבדלים בין תורת הכינון לבין תורת הגילוי בהיסטוריה באים לידי ביטוי גם בהתמקדות של המחקר. בעוד שתורת הגילוי שמה דגש על התוצר הסופי של החקירה והשאלה של איכותו תורת הכינון מדגישה בעיקר את תהליך המחקר, את הגורמים השונים המשפיעים עליו והדרך שבה הוא זוכה ללגיטימציה והכרה.

אריסטו על הדבר הכי טוב שיש

מה מניע את הפעולות שלנו, למה אנחנו שואפים לדברים טובים ומהו הטוב הגבוה ביותר שאליו ניתן לשאוף. אריסטו על מה שחשוב בחיים

עוד דברים מעניינים: