מבוא לפסיכולוגיה – סיכומים: גנטיקה ופסיכולוגיה

מבוא לפסיכולוגיה – סיכומים: גנטיקה ופסיכולוגיה

הסיכומים עוזרים לכם? אנא שקלו לתת תרומה קטנה בתמורה… אפשר גם לעשות לייק!

חזרה לרשימת סיכומים במבוא לפסיכולוגיה 

גנטיקה

ידוע לכל שלגנים יש השפעה רבה על מאפיינים פיזיים של האדם. חוקרים גנטיים–התנהגותיים מנסים לבדוק את ההשפעה של הגנים על ההתנהגות, תכונות אופי מסוימות וכו'. סיבות אולטימטיביות מסבירות התנהגות בהקשר האבולוציוני. הן מסיעות להבין לא רק איך נוצרת התנהגות מסוימת אלא למה היא קיימת.

כרומוזומים: מבנים הנמצאים בגרעין התא ואחראיים על תפקודו. גוף תא אנושי מכיל 46 כרומוזומים המחולקים ל23- זוגות. 23 כרומוזומים מהאימא (ovum) ו-23 כרומוזומים מהאבא (spem). לאחים יש דמיון של 50% במטען הגנטי שלהם ואילו לתאומים זהים יש 100% חפיפה גנטית.

כרומוזום קשור למין: לנקבות יש 46 כרומוזומים רגילים (XX) ואילו לזכרים באחד מזוגות הכרומוזומים יש כרומוזום שונה אשר אחראי על   היוצרות המין הזכרי (XY). בהעדר כרומוזום בררת המחדל היא התפתחות נקבית. רוב המחלות והתסמונות נישאות על כרומוזומי המין X.

גנים: הכרומוזומים בנויים מגנים, כ-1000 גנים בכל כרומוזום. הגנים הן מולקולות DNA אשר מקודדות 'הוראות פעולה' לתאים. כל התאים בגוף נושאים את אותם גנים, אבל לא בכל תא כל הגנים פעילים. רוב הגנים 'מכובים' הגנים שלא 'כובו' יקבעו איזה סוג תא יהיה התא.

גנים רצסיבים ודומיננטים: כל גן למעשה הוא הוראת ייצור של חלבון מסוים לגוף; גן רצסיבי (a)- לא מייצר חלבון, גן דומיננטי(A)- מייצר חלבון. רק כאשר הגנים המתקבלים משני ההורים הם רצסיביים, התכונה שתתקבל היא של הגן הרצסיבי. לדוגמא: מחלת ה-PKU  נגרמת משני גנים       רצסיבים משני ההורים, מחלת ההנטיגטון (HD) נגרמת על ידי גן דומיננטי אחד.

עלל: הביטוי של הגן, כלומר הוראות הייצור שיושבות על הכרומוזום. עיניים כחולות ועיניים חומות הם עללים שונים של אותה תכונה גנטית.

תכונות פוליגנטיותרוב התכונות הן תכונות מסוג זה (לדוגמא: אינטליגנציה, גובה, רגישות) וישנן תכונות מועטות שמושפעות מגן יחיד.

רבייה סלקטיבית– תכונות שמושפעות מגנים יבואו לידי ביטוי ברבייה סלקטיבית. הפריית בע"ח בעלי תכונות קיצוניות התנהגותיות או פיזיות. מקרה מיוחד של תכונות שמקדמות את הצלחת הרבייה באותו המין עם פוטנציאל גדול יותר של שיעורי רבייה. (כאשר מפרים עכברה נבונה בעכבר נבון).

מחקרים גנטיים בפסיכולוגיה

מחקר נוסף שבודק השפעה תורשתית הוא מחקר שעוסק בתאומים זהים (לשניהם יש את אותו מטען גנטי בדיוק) כאשר משווים תאומים זהים לתאומים לא זהים ותכונות אצל תאומים זהים שהופרדו בילדותם. לאחר מיפוי הגנום האנושי יש ניסיון לשייך תכונות לגנים אבל צריך להיזהר עם זה כי יש מתאם בין הופעת תכונות מסוימות יחד ובין הופעת גנים מסוימים יחד. גם כאשר קיימת נטייה למחלה לא כל מי שנושא את המחלה יפתח אותה יש גורמים סביבתיים נוספים שעשויים להשפיע (התכונות הפסיכולוגיות שיש להם נטייה גנטית מושפעות גם מהסביבה).

המטען הגנטי הוא הקובע את הפוטנציאל , אולם מימוש הפוטנציאל תלוי בעיקר בסביבה.

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: