מבוא לפסיכולוגיה – סיכומים: גישות לטיפול פסיכולוגי

מבוא לפסיכולוגיה – סיכומים: גישות לטיפול פסיכולוגי

הסיכומים עוזרים לכם? אנא שקלו לתת תרומה קטנה בתמורה… אפשר גם לעשות לייק!

חזרה לרשימת סיכומים במבוא לפסיכולוגיה

הגישות העיקריות בטיפול:

  1. הגישה הפרוידיאנית- מדברת על מבנים מולדים באישיות- איד, אגו ומבנה מופנם (בשלב האדיפאלי) סופר אגו. החידוש העיקרי של פרויד- תת-מודע והדחקה. כל מה שלא טוב לאדם הוא מדחיק לתת מודע. האגו נמצא גם במודע וגם בתת מודע. לפי פרויד, המטפל הוא מאוד אקטיבי אבל הוא יותר פאסיבי, הוא ניטראלי. יש לו כלים איך לתקשר עם התת מודע של המטופל כי שם צריך להתבצע הטיפול. יש לו פירוש חלומות, אסוציאציות חופשיות, היפנוזה, פליטות פה. המטפל- יש לו גם את עצמו: הוא בודק מה המטופל מעביר אליו. העברה איך המטפל חווה את ההשלכה של המטופל. כמו שהמטפל עפ"י פרויד צריך להיות ניטראלי ולא לקבל אחריות על זה שהמטופל כועס עליו, הוא גם לא צריך לקבל כמחמאה את השבחים שלו.
  2. הגישה הביולוגית- מדבר על תרופות לפתרון בעיות כמו דיכאון.
  3. הגישה הביהביוריסטית התנהגותית
  4. הגישה הקוגניטיבית

גישות אקלטיות- לא נהוג להיות במחנה קיצוני. כל מי שמבין בפסיכותרפיה, מבין גם במחנה ביולוגי. קשה לבחור טיפול מתאים כי יש סוגים שונים, אבל כיום יש טיפולים משולבים.

יש דברים שמאחדים את שני סוגי המטפלים- ביולוגי ופסיכואנליטי, המטופל מחפש מטפל אמפטי ואכפתי זה חשוב מעבר לסוג הטיפול ומשפיע מבחינה סטטיסטית יותר. מוכח כי ההשפעה על תוצאות הטיפול טובה הרבה יותר כאשר הקשר עם המטופל טוב יותר. מבחינת הפרעות, קיימת היום נטייה לבדוק איפה נמצא כל איבר וכל בעיה היכן ממוקמת. זה לכאורה משהו לטובת הביולוגים. עם זאת, עדיין לא ניתן להסתפק רק בכדורים ברוב המקרים.

המתנגדים לגישה הביולוגית בצורה בלעדית טוענים ש:

  • כדי להוכיח סיבתיות ביולוגית, צריך להוכיח ש-אי קודם לבי, שאי גורם לבי. עם זאת, זה לא תמיד נכון. אדם יכול ללקות בדיכאון לא כי יש לו בעיה בסרטונין, אלא כי קרה לו משהו במציאות כמו חבר שמת.
  • התרופות של הביולוגים יעילות, ועם זאת לא כל האנשים הולכים וקונים אותן. הסיבה העיקרית לכך היא שיש לתרופות אלה המון תופעות לוואי. סיבה שנייה שאנשים לא לוקחים תרופות תמיד היא שהתרופה מטפלת רק בסימפטום ולא במחלה עצמה. סיבה שלישית היא שהתרופות לעיתים ממכרות ולא תמיד ניתן להיגמל מזה.
  • הגישה הביולוגית מאוד דטרמיניסטית ולא משאירה מקום רב לאישיות. אם נאמין כי התנהגות האדם כולה מושפעת מגורמים ביולוגים, לא נוכל להסביר עד הסוף את ההבדלים בין אדם אופטימי לפסימי. אין "אני" רק אוסף של תאים שיוצרים גוף.

 

הגישה הפסיכו דינאמית- יתרונות וחסרונות:

  • יש לה ציר התפתחותי- בכל שלב יש תפקיד לאם. האם מייצגת את הסביבה של התינוק ומשפיעה עליו מאוד. אמא שיכולה להכיל מול אמא שמזניחה- יש שוני מאוד גדול בילד שיצא. מצד שני, פרויד נותן משקל רב לדטרמיניזם, שני ילדים שנולדו לאימהות שהתייחסו אליהם בצורה די דומה יכולים להתנהג באופן שונה בגלל שנולדו עם כוחות אגו שונים.
  • לפי פרויד ההתפתחות מסתיימת בגיל 6, וכל מה שקורה בעתיד, קשור לשלב התפתחותי כלשהו.
  • עפ"י פרויד, השלב ההתפתחותי מנבא את ההתנהגותית.
  • מאז שפרויד פרסם את התיאוריה שלו ועד היום בחלוף מאות שנים, לא ניתן לומר בוודאות אם יש או אין תת מודע.
  • כשעושים מחקרים בטיפול פסיכו דינמי, אנשים שעושים טיפול במשך תקופה ארוכה מאוד, עדיין סובלים מבעיות, כי הטיפול מתעסק בעבר עפ"י הגישה שמתעסקת בבעיות בעבר. היעילות של הטיפול הפרוידיאני איננו היעיל ביותר במרבית הבעיות (מבחינה מחקרית, חברות ביטוח לא יבחרו בו למשל).
  • בטיפול דינמי קצר מועד- אין למטפל זמן להתעניין בשלומו של המטופל- יש לו נושא אחד שעליו להתעסק בו והוא לא יכול לחדור לנושאים אחרים כמו שצריך. הוא כן יעיל כי הוא מטפל טוב בדיכאון עצמו אבל לא פותר בעיות אחרות אם יש.

 

הגישה ההתנהגותית:

  • הגישה ההתנהגותית זו מאמינה שהאדם נולד ריק- כל מה שהוא זה חוויות, איזה הורים היו לו, באיזה שכונה הוא גר וכו'. כלל ההבדלים הבינאישיים גלומים בסביבה.
  • הוכח כיעיל ביותר בהפרעות חדרה, פוביות ו OCD. ניתן לבטל את ההתניה או לחילופין ללמד התנהגות אחרת ע"י התניה.
  • הביקורת על הגישה אומרת שברגע שמטפלים בסימפטום אחד, יופיע סימפטום אחר זאת בשל הטראומה שלא נעלמת. הפרוידיאנים אומרים שהטיפול ההתנהגותי לא מטפל בשורש הבעיה. בתשובתם אומרים הביהביוריסטים שהם מטפלים בהתנהגות חיצונית כי לא ניתן להוכיח את מה שנמצא בפנים גם ככה.
  • הגישה הזאת עשתה מהפכות רבות. החידוש העיקרי שלהם היה בכך שהם אמרו שלא ניתן רק לרכוש פוביה ע"י למידה, אלא ניתן ללמד את האדם איך לא לפחד.
  • כולל גם התניה אופרנטית (טיפול באנורקסיה) וגם התניה קלאסית (טיפול בהרטבה).

הגישה הקוגניטיבית:

  • עפ"י הפסיכולוגיה הקוגניטיבית, אדם בדיכאון בגלל שהוא לא תופס נכון את המציאות נכון. בק אומר שאפשר ללמד את האדם לחשוב בצורה אחרת על מנת שהוא יפתור את הבעיות שלו.

הגישה ההתנהגותית קוגניטיבית CBT:

Cbt  טיפול משלב בין שתי השיטות הקוגניטיביות והביהביוריסטיות- כך זה יעיל יותר. שיטות הטיפול בהן משתמשים:

  • חשיפה- למשל במקרה של הכחדה- ביטול ההתניה. דרך אחת לעשות זאת היא ע"י חשיפה. אתה מבטל את ההתניה ולומד להתעלם ממנה. אדם שמפחד ממעליות או מליצנים. גורמת למספר דברים: להכחדה ולשכנוע. גם במלל צריך להסביר למטופל שלא קרה כלום, שהחשיבה שלו לא הייתה נכונה. הצפה זה סוג אחד של חשיפה, ויש גם חשיפה הדרגתית.
  • שינוי התפיסה באופן מפורד- "עכשיו ניכנס למעלית כדי להוכיח לך שזה לא גורם לנזק".

 

הגישה החברתית:

  • עפ"י גישה זו, המסר החברתי יכול לשמש כטיפול.
  • מנסים לפנות מיטות בבתי חולים ולשלב חולים בחיים רגילים בחברה. הכניסה לחברה יכולה להבריא.
  • ילד חולה שיגדל במשפחה רגילה עם דרישות נורמאליות עם דרישות רגילות, יכול להתנהג כבריא.
  • אדם אלכוהוליסט שהולך לטיפול קבוצתי, מדבר על הבעיה שלו וזה עוזר לו לטפל זה. יש לחץ חברתי בקבוצה והוא יכול להיות חיובי בטיפול קבוצתי. יש לזה יתרונות כספיים, וחסרונות של אינטימיות ויחס אישי של המטפל.

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: