מבוא לפסיכולוגיה – סיכומים: הכרה ומודעות

מבוא לפסיכולוגיה – סיכומים: הכרה ומודעות

הסיכומים עוזרים לכם? אנא שקלו לתת תרומה קטנה בתמורה… אפשר גם לעשות לייק!

חזרה לרשימת סיכומים במבוא לפסיכולוגיה

ההכרה המודעת של האדם ניתנת לשינוי בקלות. מצב שונה של הכרה קיים בכל פעם בה יש שינוי מדפוס רגיל של תפקוד מנטלי למצב הנראה שונה לאדם החווה את השינוי. מצבי הכרה הם אישיים ולכן סובייקטיביים.

הכרה:

א)      מעקב אחר עצמנו ואחר סביבתנו כך שתפיסות, זיכרונות ומחשבות ייוצגו במודעות.

ב)      שליטה בעצמנו ובסביבתנו כך שנוכל ליזום ולהכחיד פעילויות התנהגותיות וקוגנטיביות.

מעקב: התפקוד הראשי של המערכת החושית של הגוף הוא עיבוד מידע מהסביבה, דבר זה מוביל למודעות של מה שקורה בסביבה וגם בתוך הגוף. ההכרה מתמקדת במספר גירויים ומתעלמת מהאחרים (אחרת היה נגרם עומס-יתר של מידע). לעתים למידע הנבחר יש קשר לשינויים בעולם החיצוני או הפנימי. תשומת הלב היא סלקטיבית, למספר אירועים (בד"כ החשובים להישרדות) יש עדיפות בהשגת גישה אל ההכרה ובייזום פעולה.

שליטה: תפקוד נוסף של ההכרה הוא לתכנן, ליזום ולהנחות את פעולותינו. על הפעולות להיות מונחות ומוסדרות כך שתהיינה מתואמות עם האירועים המקיפים אותנו. אירועים שטרם התרחשו מיוצגים בהכרה כאפשרויות עתידיות ע"י תכנון.

הפסיכולוגיה המודרנית מאמינה שאירועים מנטליים מערבים תהליכים מודעים ובלתי-מודעים, ושהחלטות ופעולות רבות מבוצעות לחלוטין מחוץ למודעות.

ההכרה עוקבת אחרי התנהגות המתרחשת וגם משחקת תפקיד בהכוונה ובשליטה על התנהגות זו.

זיכרונות קדם מודעים:

בכל רגע נתון ניתן למקד את הקשב רק על מספר גירויים, כך שתוכן ההכרה משתנה כל הזמן. עם זאת, לאובייקטים או אירועים שאינם במרכז תשומת הלב עדיין יכולה להיות השפעה מסוימת על ההכרה (שמיעת שמך נאמר בשיחה אחרת). מחקרים מציעים שאנו רושמים ומעריכים גירויים אשר איננו תופסים במודע. גירויים אלה משפיעים עלינו בצורה תת-מודעת, או פועלים ברמת ההכרה הלא-מודעת. זיכרונות קדם מודעים הם זיכרונות בעלי גישה להכרה והם כוללים:

  1. זיכרונות ספציפיים של אירועים אישיים.
  2. מידע הנצבר במשך תקופת החיים.
  3. ידע אודות כישורים שנלמדו.

הלא מודע:

התיאוריה הפסיכואנליטית של פרויד היא אחת מהתיאוריות המוקדמות של ההכרה. הוא האמין שיש חלק לא-מודע בראש ובנפש. הלא מודע כולל זיכרונות, דחפים ורצונות אשר הינם חסרי גישה אל המודעות.

זיכרונות ורצונות המכאיבים רגשית מודחקים (מופנים אל הלא מודע, שם ימשיכו להשפיע על פעולותינו, למרות שאיננו מודעים אליהם, וזאת בדרכים לא ישירות או נסתרות- חלומות, התנהגות לא רציונלית, הרגלים מיוחדים ועוד).

פרויד האמין שרצונות ודחפים שאינם מודעים הם המקור לרוב הבעיות הנפשיות, ומטרת הפסיכואנליזה הייתה למשוך חומר מודחק בחזרה אל המודעות כדי לרפא את האדם.

רוב הפסיכולוגים מקבלים את הרעיון שישנם זיכרונות ותהליכים מנטליים אשר אינם נגישים לאינטרוספקציה ולכן יכולים להיות מתוארים כלא מודעים.

רבים טוענים שפרויד שם דגש מופרז על היבטים רגשיים של הלא מודע, וכוללים בו משטח רחב של תהליכים מנטליים אשר בהם אנו תלויים כל הזמן בחיי היומיום אך אין לנו אליהם גישה מודעת.

אוטומטיות וניתוק:

תפקיד חשוב של ההכרה הוא שליטה על הפעולות, אך מספר פעילויות מתורגלות לעתים כה קרובות עד שהן הופכות להרגל או לאוטומטיות. הרגל תגובתי אשר אינו דורש תשומת לב מודעת נקרא "אוטומטיות". כישורים אוטומטיים מאפשרים להכרה להתרכז בעניינים אחרים. ככל שהפעולה הופכת יותר אוטומטית, כך היא דורשת פחות שליטה מודעת. ניתן לומר שהשליטה עדיין נמצאת (ניתן להתמקד על תהליכים אוטומטיים), אך היא מנותקת מההכרה.

ניתוק מתרחש תחת מצבים מסוימים- מספר מחשבות ופעולות מתפלגות או מתנתקות משאר ההכרה ומתפקדות מחוץ למודעות. זיכרונות ומחשבות מנותקים הם בעלי גישה אל המודעות, להבדיל מזיכרונות ומחשבות מודחקים.

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

חמש שאלות לזיהוי חרטטנים

חמישה כללי אצבע שיעזרו להם לזהות חרטא כשאתם פוגשים אותה ולהתמודד עם טענות ומידע שמוצג בפנינו. המדריך להמנעות מחרטטנים

להשתפר: