מבוא לפסיכולוגיה – סיכומים: אגרסיה ואגרסיביות

מבוא לפסיכולוגיה – סיכומים: אגרסיה

הסיכומים עוזרים לכם? אנא שקלו לתת תרומה קטנה בתמורה… אפשר גם לעשות לייק!

חזרה לרשימת סיכומים במבוא לפסיכולוגיה

אגרסיביות היא התנהגות מכוונת שמטרתה לפגוע או להרוס. ישנו הרבה מחקר בנושא אגרסיביות, גם משום שזה ביטוי רגש מאוד משמעותי ובעל יכולת הרס, וגם משום שיש תיאוריות שונות לגבי המקור שלו: פרויד מתייחס לאגרסיביות כאל דחף, ותיאורית הלמידה החברתית מתייחסת לאגרסיביות כאל תגובה נלמדת.

אגרסיביות כדחף: לפי פרויד, כאשר אנו מדחיקים ביטוי של אינסטינקטים, בעיקר מיניים, יש דחף אגרסיבי מחוזק. הרחבה מאוחרת יותר טוענת שיש קשר תסכול-אגרסיבי באופן כללי לגבי כל משימה שאנו לא מצליחים לבצע, והאגרסיביות תכוון כלפי מי ששם בפנינו את המכשול. אגרסיביות היא דחף בסיסי, סוג של אנרגיה נפשית.

אגרסיביות כתגובה נלמדת: תיאורית הלמידה החברתית מקורה בתיאוריה התנהגותית, עם דגש קוגניטיבי ודגש על למידה באמצעות התבוננות. לפי תיאוריה זו, אגרסיביות היא תגובה נרכשת, שנלמדת על ידי התבוננות, וככל שהיא תחוזק כך הסיכוי שתתרחש גובר. אגרסיביות היא רק תגובה אחת מיני רבות למצבים של תסכול.  נראה שיש אמת בהשערה זו שכן אגרסיביות נלמדת על ידי חיקוי, אצל ילדים בעיקר. הלמידה היא לא רק מהחיים, אלא גם מהתקשורת. בנוסף, אגרסיביות רגישה לחיזוקים, כמו של תגובה נלמדת אחרת.

ביטוי אגרסיביות וקתרזיס: אם אגרסיביות היא דחף, אז ביטוי שלה אמור להביא לקתרזיס. לעומת זאת, אם אגרסיביות היא תגובה נלמדת, אז ביטוי שלה עלול לחזק ולהגביר אותה. המידע הקיים תומך בתיאורית הלמידה החברתית.

ביטוי אגרסיביות יכול להעלות או להשאיר את האגרסיביות באותה רמה (בניגוד למצב של קתרזיס בו אמורה להיות הפחתה ברגש). עדיין ישנם מצבים שבהם ביטוי אגרסיביות יכול להוביל למשהו שמרמז על קתרזיס- אם האגרסיביות גרמה לנזק גדול, תהיה הפחתה שלה כי היא תעוכב. אדם יכול להרגיש טוב יותר בעקבות ביטוי אגרסיביות- אבל גם כאן ניתן להגיד שזה בגלל שהוא מרגיש חזק יותר, ולאו דווקא בגלל קתרזיס. ילדים שצופים בסרטים אלימים הם יותר אגרסיביים מילדים שלא. נראה שבנות נוטות לחקות התנהגות אגרסיבית הרבה פחות מבנים, אלא אם מחזקים אותן באופן ספציפי לעשות זאת- יש להן פחות מודלים לחיקוי. אגרסיביות נגרמת גם מחוסר הערכה עצמית ומתחושת אי צדק, ותלויה בגורמים חברתיים כמו עוני, צפיפות, ערכים חברתיים ועוד.

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: