פסיכולוגיה חברתית: מנהיגות ומנהיגים

המודל של Vroom & Jago בפסיכולוגיה חברתית מדבר על חמישה סוגים של סגנונות החלטה ולא מאפייני המנהיג קובעים איזה סגנון ההחלטה תתקבל. הסגנון הראשון הוא שמנהיג מחליט, קובע את ההחלטה, הוא אוסף את המידע, הוא נשען על המומחיות שלו ומודיע את ההחלטה שלו לקבוצה. סגנון שני הוא כאשר המנהיג מתייעץ באופן אישי ולאחר מכן מחליט לבד. הסגנון הבא הוא כאשר המנהיג מתייעץ באופן קבוצתי, כולם שומעים מה אחרים חושבים ולאחר מכן הוא מחליט לבד. האפשרות הרביעית היא שהמנהיג מכוון / מנחה את הקבוצה, הוא בא לקבוצה ומציג את הבעיות, את המגבלות של הקבוצה ומגיעים לפיתרון ביחד תוך כך שהמנהיג מכוון את קבלת ההחלטות, אין לו עדיפות על אחרים והוא מוכן לקבל את ההחלטות של הקבוצה. האפשרות הכי שיתופית היא האצלת סמכות, המנהיג נותן לקבוצה להחליט. אולם הוא מציג לקבוצה את הבעיה, מספק לקבוצה משאבים או עידוד אך הוא לא מחליט. Vroom & Jago – עשו מיפוי של מה קיים, מה האפשרויות והשאלה היא איזה סגנון מנהיגים יאמצו. מה שמצאו הוא שלא תכונות אישיות קובעות איזה סגנון יאומץ.

גורמי המצב

בפסיכולוגיה חברתית, גורמי המצב קובעים איזה סגנון החלטה ייתן המנהיג. גורמי המצב הם משמעות ההחלטה, עד כמה היא חשובה, קריטית. ככל שההחלטה יותר חשובה אזי המנהיג יהיה יותר מעורב, אך גם מחויבות חברי הקבוצה חשובה על מנת לממש את ההחלטה. דבר נוסף שמשפיע היא מומחיות המנהיג, ככל שהוא מומחה יותר הוא יכול להחליט החלטות לבד. ככל יש לו פחות ידע בנושא אז הוא ישתף יותר את חברי הקבוצה. בנוסף, מומחיות הקבוצה חשובה, עד כמה המנהיג חושב שיש להם יכולת להגיע להחלטה טובה. בנוסף חשובה מסוגלות הקבוצה, על חברי הקבוצה לחשוב על אחרים ולא רק על האינטרסים שלהם.

מנהיגות ומגדר

בסך הכול כשאנו מסתכלים על מנהיגות של גברים ונשים אז המחקר מראה שאין הרבה שוני. נשים מנהיגות קצת יותר מכוונות לאנשים מאשר גברים אולם גודל האפקט הוא לא גדול. המחקר מראה מספר הבדלים שגודלם קטן. ההבדל הוא יותר באיך נשים מנהיגות נתפסות. נשים מנהלות מוערכות פחות כאשר הן נוקטות בסגנון מכוון/אוטוקרטי וכאשר הן בתחום שהרוב בו הוא גברים. יותר קשה לנשים לתפקד בתחום בו רוב האנשים הם גברים, הן נתקלות ביותר קשיים. למרות שסך הכול הסגנון שלהן דומה לגברים הן מקבלות יותר ביקורת.

מנהיגות כריזמטית

כריזמה ביוונית = מתנה. מנהיגות כריזמטית משנה את המציאות. בניגוד להתנהגות שמשנה יש התנהגות מחליפה, כאילו המנהיג או המנהל עושה חילופין עם העובד. המנהיג והמונהגים שלו או מנהל והעובדים שלו עושים חילופין. מנהיג החילופין מנהיג דרך תגמולים ועונשים / מומחיות או לגיטימיות, הוא מציע שכר או גודל משרד. בתמורה, העובד תורם מהמוח שלו, מהיצירתיות שלו או הזמן שלו. מנהיג כזה מאתר את המטרות לעובד, אומר לו איך להגיע אליהן, אומר לו כמה זמן הוא צריך כדי לקיים את המטלה. המוטיבציה של העובד היא חיצונית-כלכלית ולא פנימית. המטרות של הביצוע הן מצומצמות, כמותיות, ההתקשרות היא לא רגשית ומנהל או מנהיג כזה לא מתעסק בלעשות רושם, הוא לא מנהל את הרושם שלו. מנהיגות כזאת יכולה להיות בסדר, היא יכולה לעבוד אבל היא לא כל-כך מספקת. לעומת זאת, הספרות מציגה מנהיגות עם חזון, מנהיגות משנה מציאות (מנהיגות כריזמטית). המאפיין העיקרי של המנהיגות הזאת היא שיש לה חזון. כשאנו חושבים על מנהיגים שמשנים את העולם או את החיים שלהם זה יכול להיות מטפל שמשפיע על המטפלים שמסביבו או על המטופלים שלו או מנהל שמשפיע על התלמידים שלו. נראה שיש למנהיגים אלו משהו מיוחד וחופשו תכונות מיוחדות אצל מנהיגים מסוג זה. עלתה ההבנה שמנהיגות כריזמטית היא מה שמייחד אותה היא לא תכונות אלא מערכת יחסים מיוחדת עם המונהגים. למנהיג כריזמטי יש רמות גבוהות של מסירות, נאמנות וכבוד מהמונהגים. יש נכונות של המונהגים להקריב את האינטרסים האישיים שלהם למען המטרות של הקבוצה. יש התלהבות מהמנהיג ומהרעיונות שלו. המונהגים גם מראים רמות ביצוע מעבר למקובל ולמצופה, המנהיג מביא אותם לעשות הרבה מעבר למה שאנשים רגילים עושים. במנהיגות כריזמטית יש מערכת יחסים מיוחדת. השאלה היא מה בהתנהגות המנהיג מביאה למסירות והשקעה מצד המונהגים שלו. מנהיגים כריזמטיים מציגים חזון, זהו הדבר העיקרי שמנהיג כריזמטי עושה. המנהיג מציע את החזון בצורה ציורית, אמוציונאלית, רגשית, חיה, ציורית. הוא מציע איפה אנחנו צריכים להיות, איך אנחנו צריכים להראות. הוא מציע דרך להגיע לחזון, הוא לא נשאר כאידיאל הוא מטרה לא מושגת. דבר שלישי היא המשמעות שהמנהיג מעניק לדברים, הוא מציג אותם בהקשר רחב שנותן משמעות. המנהיג מציב את ההתנהגויות, את הדרך מה הפעולות שהמונהגים צריכים לעשות. מנהיג כריזמטי משתמש הרבה בטכניקות של ניהול רושם, הם אומנים בניהול רושם. למנהיג כריזמטי יש ביטחון עצמי גבוה וביטחון במונהגים שלו. הוא מראה שיש לו אומץ חברתי ופיזי, החלטיות, חידוש, אכפתיות לדאגות של מונהגים. בנוסף יש למנהיג מיומנויות תקשורת. מנהיגות כריזמטית היא לא בהכרח דבר טוב, זה תלוי בשאיפות של המנהיג, במוסריות שלו, ובמקרים קיצוניים יכול להוביל להתאבדויות. מנהיג כריזמטי יכול להיות שלישי בכך שהוא יעשה מעשים לא מוסריים ולא חוקיים וזה תלוי במצפון שלו.

האם צריך מנהיגות?

כאשר מנהיג וקבוצה נמצאים במצב שמה שמשפיע על התפקוד שלהם ועל השגת המטרות שלה היא מעבר לשליטה של המנהיג והקבוצה אזי ההנהגה חסרת תועלת. ההנהגה היא בעייתית כאשר אין שליטה על משאבים. יש ארגונים שמי שמגיע אליהם הוא "חבר מביא חבר" ולכן כולם אותו הדבר, מדובר באותו סוג של אנשים. מנהיג בארגון זה הוא חסר תרומה משמעותית לתפקוד של הקבוצה. תהליכי מיון מגבילים ייחודיות של מנהיגים.

תחליפי מנהיגות

תחליפי מנהיגות הם במקום מנהיג או לעזרתו. אלה יכולים להיות הגדרות תפקיד, חוקים, או בגרות המונהגים.

מחקר: 10 התכונות של מנהיג ומנהיגה חיוביים

סוגי מנהיגות נפוצים

23 ציטוטים מובילים על מנהיגות

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

חמש שאלות לזיהוי חרטטנים

חמישה כללי אצבע שיעזרו להם לזהות חרטא כשאתם פוגשים אותה ולהתמודד עם טענות ומידע שמוצג בפנינו. המדריך להמנעות מחרטטנים

להשתפר: