פסיכולוגיה חברתית – סיכומים: השפעות מיידיות ומרוחקות וכוח הסיטואציה

פסיכולוגיה חברתית – סיכומים: השפעות מיידיות ומרוחקות וכוח הסיטואציה

ראה: פסיכולוגיה חברתית – סיכומים

השפעות מיידיות (Proximal) ומרוחקות (Distal) בפסיכולוגיה החברתית

עד לפני 15 שנים הפסיכולוגיה החברתית עסקה בגורמים המיידים שמשפיעים על ההתנהגות – אלו שנמצאים כאן ועכשיו ושמתרחשים מייד לפני ההתנהגות כגון: הסיטואציה עצמה, איך היחיד תופס את הסיטואציה, והתהליך – מודע ולא-מודע- בו היחיד תופס מגיב לסיטואציה. אולם הדברים השתנו. בשנים האחרונות שני גורמים מרוחקים (שיותר רחוקים בזמן מההקשר עצמו) השפיעו על הפסיכולוגיה החברתית:

  • אבולוציה – ניתן לשלב תיאוריות אבולוציוניות כדי להבין התנהגות אנושית. ע"י שימוש בגישה האבולוציונית פסיכולוגים מנסים להבין מדוע רוב האנשים מתנהגים באופן דומה. את המאפיינים המשותפים להתנהגויות הם מסבירים במונחים של הסתגלות.
  • תרבות – ניתן להסביר באמצעות גישת התרבות מדוע אנשים מתרבויות שונות מתנהגים באופן כה שונה בסיטואציות שנראות דומות על פני השטח.

הפסיכולוגיה החברתית, כמו כל ענפי הפסיכולוגיה, נבדלת משאר ענפי מדעי החברה בכך שכלי המחקר העיקרי שלה הוא הניסוי. כעת נדון במספר הגורמים שמשפיעים ביותר על ההתנהגות החברתית ונדגים כיצד מבינים אותם באמצעות ניסויים. נתחיל בגורמים המיידיים.

 

כוח הסיטואציה

חנה ארנדט בספרה "אייכמן בירושלים" טענה שכולנו מסוגלים למעשים אכזריים ושאייכמן היה רק אדם משעמם עם תחושת מחויבות גבוהה – בורג במכונה הנאצית. דעה זו אמנם עוררה הדים רבים, אך יש לה תימוכין רב.

קורט לווין, ממייסדי הפסיכולוגיה החברתית המודרנית ופיזיקאי בעברו, טען שבני האדם, בדומה לאובייקטים, מושפעים רבות משדות כוח בהם הם נמצאים – כלומר, המאפיינים האישיים של האדם משתלבים עם הסיטואציה בה הוא נמצא ויוצרים את ההתנהגות.

ההשפעות העיקריות של הסיטואציה על התנהגותנו הן הפעולות (ולעתים רק עצם הנוכחות) של אחרים: באמצעות דוגמה אישית, על ידי רמיזה ששייכותנו לקבוצה תלויה בכך שנאמץ נקודת מבט דומה לשלהם, ואפילו באמצעות התנגדות שלנו לפלישתם לחופש שלנו – מה שעשוי להזיז את דעתנו בכיוון ההפוך. אנו מסתמכים על כך שאנשים אחרים יגדירו לנו אילו רגשות עלינו להרגיש בסיטואציות מסוימות, ואפילו להגדיר לנו מי אנו כאינדיבידואלים. כל זאת הוכח במספר ניסויים שונים שמראים את כוחה של הסיטואציה.

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: