תולדות האמנות – סיכום: פרנצ'סקו דה-גויה – ניתוח יצירות: סדרת זוועות המלחמה

תולדות האמנות – סיכום: פרנצ'סקו דה-גויה – ניתוח יצירות: סדרת זוועות המלחמה

תולדות האמנות – סיכומים

בין השנים 1807-1812 התקיף נפוליאון שוב ושוב את ספרד. העם הספרדי עמד בפני צבאות הכיבוש הצרפתי של נפוליאון, בקרבות אכזריים שאותם הנציח גויה ב – 83 תחריטים בשם "זוועות המלחמה". הסדרה מתארת באכזריות ובצורה בוטה את הייסורים והעינויים שבני האדם מביאים איש על רעהו. הכותרות המופיעות בתמונות אלו אינן מביעות זעזוע או חרטה אלא השלמה: "ככה זה", "זה גרוע יותר","אותו דבר".

הסדרה זוועות המלחמה התפרסמה רק לאחר מותו של גויה, ומשלבת את הזעזוע שחש גויה כלפי המלחמה, עם התעסקותו המתמכרת לתופעות של שיגעון וסבל. תחריטים אלו הם תגובתו האישית של גויה, לנוכח אימת המלחמה, תוך זעקה ומחאה נגדה.

הסדרה עוסקת בנושא לאומי ספרדי, אולם אופייה הוא אנטי מלחמתי, אוניברסלי. התחריטים מתארים סצנות בהן ניכרת ראיה שלילית של מלחמה כהורסת ומשמידה את אנושיותו של האדם, תוך הדגשת האכזריות וחוסר ההיגיון שבמלחמה על תוצאותיה המרות.

ביצירות בסדרה יש תיאור ריאליסטי נוקב על מנת להגביר את הזוועות. ההתרחשויות מתוארות בדיוק מחריד של פרטים. זהו ריאליזם בהתגלמותו –למסור את האמת המחרידה על כל זוועותיה.

* זה גרוע יותר, (זוועות המלחמה), 1812-15, תחריט, 20X15 ס"מ

התמונה מתארת אדם כרות ידיים משופד על גבי עץ כרות. ברקע חייל צרפתי מניף את חרבו וממשיך בפעולת הרצח. מתחת לעץ שוכב חייל צרפתי נוסף באדישות מופגנת לסבלו של הספרדי המשופד. דמות המשופד היא הדמות המרכזית בקומפוזיציה. הוא מפנה את פניו אל עבר הצופה במבט של טירוף וסבל רב, שהוא "גרוע יותר" ממה שהצופה יכול לתאר לעצמו.

העצים והעלים מאחורי הדמות המרכזית נראים כחלק מההתרחשות, עלי העץ מתמזגים עם שערותיו של האדם המעונה וכמו עוטפים את גופו. הנוף מבטא את העולם היפה שנהרס כתוצאה מהמלחמה.

דמות הספרדי מתוארת בריאליזם מדויק המגביר את האימה, החלחלה, הייסורים והעינויים המחרידים שמסוגל האדם להביא על האנושות. הבעת פניו ופיו הפעור- המום, ועצם המעשה האכזרי עצמו של כריתת איברים ושיפוד אדם על עץ, חושפים את אכזריותה הפיסית של המלחמה, ומגבירים פי כמה את הזוועה.

* הן אינן רוצות, (זוועות מלחמה), 1810-15, תחריט, 15X21 ס"מ

בתחריט זה מציג גויה את מעשה האונס הרבים שהיו במלחמה.

ביצירה נראה חייל צרפתי הגורר נערה צעירה, מאחור מתגנבת אישה מבוגרת עם סכין בידה.

הקומפוזיציה פתוחה אך האירוע המרכזי מתרחש במרכז היצירה. בפני החייל ניכר המאמץ. הצעירה מנסה להתנגד בכל כוחה, כפי שניתן לראות מתנוחתה ומציפורניה השורטות את פני החייל.

עוד דברים מעניינים: