תולדות האמנות – סיכום: האמנות בהולנד במאה ה-17

תולדות האמנות – סיכום: האמנות בהולנד במאה  ה-17

תולדות האמנות – סיכומים

האמנות בהולנד במאה ה-17צומחת על רקע שונה מאמנות הבארוק באיטליה.

לאחר שנים של מלחמות דת מצליחה הולנד הפרוטסטנטית להשתחרר מהשלטון הספרדי הקתולי והופכת לרפובליקה עצמאית שהיא מעצמה ימית ומסחרית. הפריחה הכלכלית מחזקת את מעמד הבורגנים (סוחרים, תעשיינים ובנקאים), עד שהם הופכים למעמד המרכזי.

הזרם הפרוטסטנטי, שאליו השתייכו מרבית תושבי הולנד, שלל את קישוט הכנסיות ואת האמנות הדתית, על כן ממשיכה להתפתח בהולנד האמנות החילונית. נושאי הציור היו דיוקנאות יחידים וקבוצתיים, נופים, טבע דומם ותמונות הווי, כוון שהדרישה לנושאים אלה הייתה גדולה, אמנים רבים התמחו בנושא אחד או שניים בלבד.

הציור ההולנדי מגיע להישגים חדשים בעיצוב נאמן של המציאות ובטיפול בפרטי הפרטים. בציור ניכרת השפעה של הרנסנס הפלמי בשילוב עם השפעתו של קארווג'יו.

בתקופה זו מתפתח המסחר באמנות, השולט בטעם הקהל ובמחירי היצירות.

כוון שהיצירות נועדו לבתים פרטיים הן קטנות ממדים יחסית.

בתקופה זו מתפתח בהולנד ציור "התמחות" שהוא התרכזות של האמן בתחום אמנותי אחד עליו הוא חוזר שוב ושוב, כל אמן מתמחה בנושא מסוים מתחומי החיים, כמו דיוקנאות, נוף כפרי, רחובות, ספינות וסירות, טבע דומם, פנים בית, פרחים, בתי מרזח וכו'.

הסיבה לכך הייתה שרוכשי האמנות בהולנד בתקופה זו היו הבורגנים, אשר רכשו יצירות לבתיהם הפרטיים. והם העדיפו נושאים הקרובים אליהם.

פרנס האלס 1588-1666:

פלמי במוצאו אך חי ויצר בהרלם.

התמחה בציורי דיוקנאות של יחידים וקבוצות, דמויותיו בעלות נוכחות פיזית ומלאות חיים. יצר בטכניקה מהירה וחופשית שהתאפיינה במשיכות מכחול מאורכות ומהירות אשר יוצרות מרקמים ונפחים מהימנים כאשר מתבוננים בהם ממרחק.

הדמויות מתוארות מלאות בטחון עצמי, עליזות, שותות ולבושות בלבוש ססגוני, הן אינן מתעניינות ברוחני אלא ברגעי ובחולף.

* משתה חיל המשמר האזרחי, 1616, שמן על בד, 175 X324 ס"מ

האלס מתאר את קציני המשמר בתיאור ריאליסטי,  כשהם לבושים במדים המאפיינים את תקופתם, נראה כי מטרתן היא האכילה והשתייה סביב השולחן תוך כדי העלאת זיכרונות מן המלחמה.

כל דמות מעוצבת בפני עצמה, עם תווי פנים טיפוסיים, הדמויות ריאליסטיות ותוארו כפי שנראו במציאות, יש התמקדות שווה בכל אחת מן הדמויות.  הדמויות מתוארות באמצע תנועה או שיחה, הן יושבות מסביב לשולחן המלכד אותן לקבוצה אחת. הרקע כהה, המרפקים הפונים אלינו נראים כיוצאים החוצה, הדמויות מתבוננות אל הצופה.

הקומפוזיציה סגורה, מעגלית ודינמית, נוצרת ע"י תנועת הדמויות אלכסוני הדגלים וכלי הנשק.

טכניקת העבודה של הלאס יוצרת את המרקמים השונים ע"י הטחות מכחול חופשיות, בעיקר באזורי התחרה והבזקי האור

החלל חסום ורדוד, הדמויות מרוכזות במישור הקדמי,  החלון פתוח כדי ליצור תחושת חלל עמוק יותר.

עצות לפרודוקטיביות מאריך פרום

האם להיות עסוק זה להיות פרודוקטיבי? לפי אריך פרום, פוריות אמיתית היא לא לעשות הרבה אלא לממש את מי שאנחנו דרך מה שאנחנו עושים

עוד דברים מעניינים: