מבוא לסוציולוגיה – סיכומי מאמרים: כלכלה בגרוש – איך (לא) להסתדר באמריקה / ברברה ארנרייך

מבוא לסוציולוגיה – סיכומי מאמרים: כלכלה בגרוש – איך (לא) להסתדר באמריקה / ברברה ארנרייך

ראו: מבוא לסוציולוגיה – סיכומים


ברברה ארנרייך, כתבת מהמעמד הבינוני מנסה לעבוד במקומות בהם עובדים אנשים ללא השכלה, לגור במקומות בהם הם גרים, לקבל את השכר הנמוך ולבדוק האם היא יכולה להצליח להחזיק את עצמה כלכלית.

הקדמה למהדורה העברית: על כישלון השוק והמצב האנושי

ההקדמה פותחת בתיאור ההתנגדות לאנרייך בעקבות פירסום הספר ובעקבות הצעה ללמדו באוניברסיטה בארה"ב.

היא נקראה מרקסיסיטית בפי המתנגדים לה ומדגישים שהיא לא מגדירה עצמה כך (הערה שלי: על אף שהיא כן מזכירה את מרקס ישירות ובעקיפין במהלך המאמר).

תיאור של מה הייתה צריכה ארנרייך להתמודד איתו במסגרת הניסוי החברתי שלה, אילו דברים גילתה ובראשם המצב העגום של החברה והכלכלה.

ישנה התייחסות קצרה לנושא הזהות: מצד אחד של ארנרייך כאישה לבנה ממעמד בינוני ומצד שני זהותם של האנשים שפגשה במהלך הניסוי שלה.

אז נקשר הקשר בין המצב שמתואר בספר לבין המצב בישראל: המצב החברתי והכלכלי של העובדים הזרים, סחר בנשים, ריסוק פוליטי מכוון של מדיניות הרווחה בארץ, התעשרות העשירים על חשבון העניים, ואיך מציגים את העניים בארץ.

פתח דבר: מתכוננת:

ארנרייך מתחילה בסיפור איך עלה הרעיון עם הבוס שלה. היא כתבת ורוצה לחקור האם ואיך אפשר להתקיים מהמשכורת שמרוויחים אנשים ללא השכלה. הרעיון עולה עקב רפורמה בקצבאות הרווחה בארה"ב.

היא מציינת שהיא באה ממשפחה שהייתה ענייה והצליחה להתקדם כלכלית והיום היא מהמעמד הבינוני.

היא מחליטה לנסות לעבוד בעבודות בהן עובדים אנשים ללא השכלה ובתנאים דומים לשלהם ולראות האם תצליח לגמור את החודש. היא פונה לפרוייקט כמחקר מדעי.

ארנרייך קובעת לעצמה כמה חוקים שרוב הזמן שמרה עליהם  (מאוחר יותר הפרה במקומות מסויימים אבל אלו היו מקרים בודדים).

  1. לא להסתמך על מיומנויות שרכשה במסגרת לימודים או עבודתה ככתבת.
  2. לקחת את העבודה המשתלמת לה ביותר ולנסות להחזיק בה.
  3. לגור במקום הזול ביותר אך שיהיה סביר.

אל מול החוקים קבעה לעצמה כמה הקלות:

  1. יהיה לה רכב.
  2. לא תהיה מחוסרת בית. אם לא תצליח לממן את שכר הדירה תפסיק את הפרוייקט.
  3. לא תהיה רעבה. אם לא יהיה לה כסף לאכול תשתמש בכספה "הקודם".

את עצמה היא מציגה פחות או יותר כמי שהיא פרט לשיפוצים קלים שיתאימו אותה לניסויי. בדיעבד, כמעט אף אחד מהמעסיקים שלה לא התייחס לקורות חייה.

היא מדגישה שזה לא סיפור הרפתקאות Undercover , היא לא משחקת תפקיד.

היא לא הייתה חריגה במיוחד בנוף האנושי מאחר והאנשים איתם עבדה היו מגוונים מאוד.

ארנרייך מודעת להבדלים והיתרונות שיש לה.

אתני: לבנה, דוברת אנגלית שפת אם.

טכני: יש לה מכונית. אין לה ילדים קטנים.

מטרה: ההבדל העיקרי- היא עובדת לא בשביל הכסף אלא בשביל המחקר.

בסוף תקופה בה סיימה לעבוד במקום מסויים, סיפרה לעמיתיה לעבודה על הפרוייקט אבל אלו לא התרגשו במיוחד.

פרק 1: ממלצרת בפלורידה.

ארנרייך מתחילה את מסעה בחיפוש מקום מגורים, בעזרת חישוב קצר היא מניחה שתוכל להחזיק מקום מגורים ובעזרת קיצוצים פה ושם ישאר לה סכום מכובד לשלם בעזרתו על אוכל ודלק.

מחירי הדירות גבוהים, רמתן נמוכה, בדומה גם הקראוונים לבסוף היא מתמקמת בדירת חדר קטנה וסבירה אבל במרחק50 קילומטריםממרכז העיר.

היא מתחילה בחיפוש עבודה. במקומות בהם היא מחפשת לא מתעניינים במי שהיא אלא האם יש לה עבר פלילי, האם היא משתמשת בסמים והאם תהיה אמינה ונאמנה למקום העבודה. במקום אחד למשל, ראיון העבודה לא נעשה כלל עם אדם אלא אם מחשב. בסוף הראיון היא מתבקשת לעבור בדיקת שתן לגילוי סמים. היא מסרבת ומוותרת על העבודה הזו.

בעקבות פניה לאחד ממקומות העבודה שפירסמו מודעת דרושים היא מבינה שרוב המלונות הגדולים מפרסמים מודעות דרושים בקביעות כדי להבטיח לעצמם שיהיו להם עובדים במידה והעובדים הקיימים יעזבו או יפוטרו.

לבסוף היא מוצאת את עצמה ממלצרת במסעדה של בית מלון. היא חסרת מיומנויות וניסיון והימים הראשונים קשים לה. בחורה נחמדה בשם גייל עוזרת לה.

עם הזמן היא מתרגלת לעבודה ומגלה שחשוב לה לעשות את עבודתה בצורה הטובה ביותר שהיא יכולה. הלקוחות חשובים לה ומתחבבים עליה וכך גם העובדים האחרים שבמקום. הדבר המרכזי שמקשה עליה הוא ההנהלה שמטרתה להרוויח עוד ועוד כסף מבלי להתחשב בעובדים או באורחים. היא מתארת את החברה המסחרית כגוף כמעט מטאפיזי, שמטרתו להרוויח עוד ועוד והוא בעל סוכנים במקומות העבודה – ההנהלה.

ההנהלה מאשימה אותם ברכילות, בעצלות, הם מאיימים בבדיקות סמים ובחיפוש ברכושם הפרטי.

מסתמן שהשכר בעבודה לא מאפשר לה להתקיים כלכלית. היא מתארת את מצב המגורים של חבריה לעבודה וכולם חיים במקומות קטנים, או בצפיפות לא סבירה.

באופן פרדוקסלי היא מגלה שהעניים משלמים יותר, למשל אין להם מקפיא כדי להכין אוכל בכמות גדולה ולשמור והם נאלצים לקנות אוכל יקר ולא בריא ולחמם, או שאין להם כסף לפיקדון לדירה והם נאלצים לשכור מקומות יקרים יותר, או שאין להם כסף לביטוח רפואי והם נאלצים לממן בעצמם את התרופות ובכך לשלם יותר.

היא מתארת גם את מצבם הבריאותי הקשה שנובע מהעוני, או שאנשים מאבדים את עבודתם עם מצבם הבריאותי לא טוב.

היא מתחילה לעבוד בו זמנית במקום עבודה נוסף, גדול, מטונף עם תנאים גרועים. במקום הנוסף ישנם הרבה יותר אנשים ואין אפשרות לדבר ולהכיר את הלקוחות.

החזקת שתי העבודות ממוטטות אותה והיא נאלצת לעזוב את הראשונה, שפחות משתלמת. גייל הייתה רוצה גם לעזוב אבל ההנהלה הציעו לה לגור במגרש החנייה של המלון והיא לא יכולה להרשות לעצמה לעזוב.

היא עובדת קשה מאוד ומתחילה לקחת משככי כאבים. ההנהלה במקום החדש אמנם מקצועית יותר אבל המנהלים עצמם גועליים.

לאט לאט החיים הקודמים שלה נראים לה יותר ויותר רחוקים וזרים.

היא עוברת לגור קרוב יותר לעבודה בקרוואן כדי לחסוך בדלק.

במקום החדש היא מתחילה לשנוא את הלקוחות, לראות אותם כמעמסה, כמכשול, כאויב.

היא מתיידדת עם העובדים האחרים מבינהם היא מחבבת במיוחד טבח צ'כי צעיר שבקושי מדבר אנגלית ולוקחת על עצמה ללמד אותו.

לאחר כמה זמן הוא מואשם בגניבה מהמחסן והיא לא יוצאת להגנתו למרות שהיא מאמינה שאם הוא עשה זאת זה היה מתוך רעב והגניבה הייתה מינורית

היא מוצאת עבודה נוספת בתור חדרנית בבית מלון בה היא שורדת יום אחד. כבר אין בה רצון והיא לא רואה סיבה לעבוד בצורה הטובה ביותר שהיא מסוגלת.

לבסוף היא קורסת ועוזבת.

רקע תיאורטי:בכלכלה יש תפיסה מובנת מאליה שהמטרה היא מקסום הרווחים. מדוע זהו השיקול היחידי? ישנם שיקולים נוספים- פטריוטיות, דאגה לכלל, סולידאריות חברתית.

ליברליזם– עקרונותיו המרכזיים: אינדיווידואליזם, זכויות פרט, זכויות אזרחי, זכות לבעלות ופלורליזם- הפך לחלק אינטגרלי מההשקפה הפוליטית המערבית המודרנית.

ליברליזם הוא מושג מאוד רחב, והפך לנורמה בדמוקרטיות המערביות התעשייתיות. רעיון הליברליזם התפתח והתגבש במאה ה-18 יחד עם רעיון חירויות הפרט. במקורו היה מכוון להגן על הפרט מהתערבות המדינה בחייו ובאוטונומיה שלו. לתת לפרט את היכולת לפתח את עצמו.

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: