מבוא לסוציולוגיה: בירוקרטיה ורציונליות

מבוא לסוציולוגיה: בירוקרטיה ורציונליות

ראו: מבוא לסוציולוגיה – סיכומים

כלוב הברזל של הרציונליות:

  • אבחנה בין רציונליות של ערכים לרציונליות של אמצעים ומטרות.
  • הבירוקרטיה רציונלית אבל לא תמיד הגיונית
  • יעילה אבל לא בהכרח טובה.

העברנו ביקורת על כך שהטיפוס הטהור הפך לסוג של מרשם עבור האמריקאים. הביקורת של וובר עצמו: וובר מתעניין בבירוקרטיה כמנגנון של שליטה, כחלק ממנגנון של יחסי כוח. הוא מדבר על הבירוקרטיה כסימן בולט/ ביטוי בולט לתופעה חדשה בתרבות המערבית – והיא הרציונליות. ההתעניינות של וובר ברציונלית עלתה במחקר על הפרוטסטנטיות. וובר טוען שלאור השינויים שעובר העולם סביב ההתפתחויות שנוצרות סביב האתיקה הפרוטסטנטית, הרציונליות עוברת לאמת המידה המרכזית לשיפוט המציאות. אנחנו מחשבים רצוי ולא רצוי לפי הקשר בין האמצעים והמטרות. יש קביעת מטרות, אי שאילת שאלות מוסריות כלפי המטרות, אך בדיקה תמידית ומתמשכת של הקשר הזה של האפשרות של האמצעים שאנחנו בוחרים להביא אותנו למטרות הרצויות.

הסרת הקסם מן העולם – העולם שמבוסס על הקשר בין האמצעים והמטרות זהו עולם שכולו חישוביות נטול קסם. אנחנו מתכננים כל הזמן, ואנחנו מציבים את התכנון והמדידה כמטרות בפני עצמן. יש מרות של ההגיון והתבונה, תכנון מוקדם, התייעלות, כל הדברים הללו הופכים לליבה של המודרניות. וובר עצמו היה ער לכך שהרציונליות הזו – שמסירה את הקסם מהעול – יש בה היבטים של יעילות אבל יש בה גם היבטים בעייתים שהוא לא רואה אותם בהכרח כדברים טובים. הם טובים מבחינה פונקציונלית (לא פונקציונליסטית!) אך הרבה פעמים זה מוביל אותנו לכיוונים לא טובים.

לתת דין וחשבון על ההצלחה שלנו לא הייתה נדבך מרכזי בחברה. מתחילים לחשוב על העולם במושגי מטרות ואמצעים, וזאת על מנת להוכיח הצלחה. הם נכנסים לכלוב הברזל שבו כל הזמן צריך לקבוע מטרות ולממש אותם. הם נכנסים לכלוב הזה תחת "גלימת הנזירים" – מתוך הקשר מורלי מוסרי ודתי (התייחסות לפרוטסטנטים). לאט לאט גלימת הנזירים, המרכיב הדתי והמוסרי שליווה אותנו פנימה לתוך הרעיון של הרציונליות, נעלמת ומשאירה אותנו (אנשי העולם המודרני) בתוך כלוב הברזל של הרציונליות.

וובר אומר שיחד עם היעילות של הבירוקרטיה יש בה סכנה, יש בה פתח להשכחה של שאילת שאלות מוסריות. אנחנו לא עוצרים לשאול את עצמנו את השאלות המכריעות על המטרות, ואנחנו כלואים בעולם הזה של אינסטרומנטליות שבו אנחנו מחפשים את הדרך הטובה ביותר להשיג מטרה נורמטיבית שמישהו אחר תבע.

הצדדים החיוביים של הרציונליות ברורים מאליהם – היא חסכונית, יאמרו שהיא יותר שיוויונית, יוצרת רמה גבוהה יותר של וודאות. הצדדים השליליים לא מובנים מאליהם.

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: