מבוא לסוציולוגיה: דמיון סוציולוגי

מבוא לסוציולוגיה: דמיון סוציולוגי

ראה: מבוא לסוציולוגיה – סיכומים

דמיון סוציולוגי הוא מושג שפיתח סי. רייט מילס. לפי מילס דמיון סוציולוגי זה דבר שאנחנו רוכשים לאורך חיינו.

הגישות השונות בסוציולוגיה לא נבדלות זו מזו בתשובות שהן נותנות לשאלות המחקריות שהן שואלות, הן נבדלות זו מזו בעצם השאלות שהן שואלות. השאלות שאנחנו שואלים לא חשובות פחות מהתשובות שאנחנו מבקשים לקבל דרך מחקר, כך זה בסוציולוגיה או בכל תחום מחקר אחר. הדמיון הסוציולוגי הוא במובן מסוים הגורם שמשפיע על אילו שאלות אנו שואלים ואילו סוגים של תשובות אנו מציעים להם ובכך הוא דומה למושג ה"פרדיגמה" של תומס קון.

אם כך כשנשאל מהו דמיון סוציולוגי?

לפי סי רייט מילס – דמיון סוצילוגי הופך את האישי לפוליטי – יש לנו הסברים אישיים לעולם שלנו, ברגע שאנחנו מפעילים דמיון סוציולוגי אנחנו עוברים מרמת ההסברים אישיים לרמת ההסברים החברתיים, פוליטיים (פוליטי – כל דבר שנתון במאבק בחברה). הסברים אלו יהיו הסברים הנגזרים מן הקונטקסט בו פועל האדם: היסטורי, מעמדי, תרבותי. במובן מסוים דמיון סוציולוגי הוא היכולת לבצע "הזרה" של המציאות החברתית, לקחת "צעד אחורה" ולבחון את החברה מבלי שכל מה שהוא בדרך כלל מובן מאליו אכן ישאר בתור מובן מאליו או "טבעי".

בדיון שלו אודות דמיון סוציולוגי סי. רייט מילס מפנה אותנו לחפש הסברים סוציולוגיים משלושה סוגים עיקריים:

  1. ההסבר / הקונטקסט ההיסטורי – אנחנו תמיד צריכים לשאול האם תמיד הדברים היו כך? האם משהו השתנה? מה השתנה? לוקחים בחשבון את הקונטקסט ההיסטורי שבו תופעות חברתיות משתנות, ואיך אנחנו יכולים להבין תופעה בתוך ההקשר ההיסטורי.
  2. ההסבר המעמדי/ הסוציו אקונומי – כיצד מבנה ההזדמנויות הסוציו כלכלי מעצב תופעות מסוימות דרכי פעולה מסוימים וסיכויי חיים מסוימים.
  3. הסבר תרבותי – הסבר פוליטי.

הדמיון הסוציולוגי 

את הרעיון של דמיון סוציולוגי כפי שניסח אותו מילס ניתן להציע הסבר סוציולוגי להתפתחות הדיסציפלינה של הסוציולוגיה במאה ה18-19 דרך "צומת שלוש המהפכות" – המהפכה המדעית, המהפכה התעשייתית והמהפכה הצרפתית ששינו כל אחת את הדרך שבה תופסים הן החברה והן הסוציולוגיה את התרבות המערבית.

התוצאה של צומת שלושת המהפכות: סוציולוגיה או מדעי/לימוד החברה, מדעי האדם:

  • תחום ידע/מדע השואף לחקור את ההתנהגות האנושית דרך בחינת ההקשר החברתי בו הם (אנשים) נמצאים – הסוציולוגיה היא תחום ידע/ מדע ששואף לחקור את ההתנהגות האנושית דרך בחינת ההקשר החברתי בו אנשים פועלים. הסוציולוגיה מתמקדת באינטראקציות, היא לא מתמקדת בפעילותם של אנשים כיחידים, אלא היא תמיד בוחנת את האנשים כפועלים בתוך יחסי גומלין עם אנשים אחרים. הסוציולוגיה שמה לה למטרה לנסות להבין בצורה שיטתית קשרים בין תופעות חברתיות.
  • אבות מייסדים: אוגוסט קונט, אמיל דורקהיים, קרל מרקס, מקס וובר.

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: